Nuorten näyttelijöiden Via Crucis vaellettiin Helsingin yössä

Via Crucis -kärsimysnäytelmä koettiin lauantai-iltana hyvässä kevätsäässä. Vaellukseen osallistui Helsingin ydinkeskustassa arviolta tuhansia ihmisiä.
Eric Barcon esittämää Jeesusta viedään tuomittavaksi. Kuva: Markku Pihlaja

Jeesuksen roolissa nähtiin 25-vuotias näyttelijä Eric Barco, nuorin Jeesusta näytellyt. Veli-Pekka Hännisen käsikirjoittaman nykypäivään tuodun teoksen keskeisissä rooleissa oli näyttelijöitä Kellariteatterin riveistä. Ville Saukkosen viimeistä kertaa ohjaamassa teoksessa kuultiin useita lauluesityksiä, muun muassa Jaakko Löytyn, Tommi Läntisen ja Carole Kingin kappaleita.

Kärsimystien reitti kulki Kaisaniemen puistosta kello 21 alkaen Suomen Pankin kautta Tuomiokirkolle, jossa se päättyi ristiinnaulitsemiseen. Via Crucis esitettiin Helsingin ydinkeskustassa jo 24. kerran.

Vuonna 2020 Via Crucis juhlii 25-vuotista taivaltaan ja produktio uudistuu.

Ekumeeninen pääsiäisvaellus Via Crucis eli Ristin tie perustuu kirkon keskiaikaiseen perinteeseen ja se vaelletaan Helsingin yhdinkeskustassa nyt 24. kerran.  Viime vuonna esitystä seurasi tuhansia katsojia. Pääsiäisnäytelmän järjestää ekumeeninen yhdistys Via Crucis – Ristin Tien Tuki ry. yhdessä Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan kanssa.  Työryhmä koostuu teatterin ja musiikin ammattilaisista sekä teatteriharrastajista ja seurakuntalaisista.

Lisätietoja: tuottaja Milla Tommila, p.044 2945522, viacrucis@evl.fi

Mediakuvia on ladattavista osoitteesta: viacrucis.fi - Medialle. Kuvaaja Markku Pihlaja.

Eric Barcon esittämää Jeesusta viedään tuomittavaksi. Kuva: Markku Pihlaja