”Nuorten työoikeuksia pitää kunnioittaa siinä missä muidenkin” – Maksuton Kesäduunari-info auttaa kesätyöntekijöitä

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen Kesäduunari-info avataan tänään 2. toukokuuta. Palvelu auttaa kesätyöntekijöitä työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä puhelimitse, WhatsAppissa ja nettilomakkeen kautta. Tämän vuoden Kesäduunarineuvoja Hanna-Marilla Zidan rohkaisee olemaan yhteydessä matalalla kynnyksellä, jos jokin kesätöihin liittyvä asia mietityttää.

Kesäduunarineuvoja Hanna-Marilla Zidan on työoikeuteen suuntautunut oikeustieteen opiskelija Helsingin yliopistosta. Zidan odottaa kesän aikana pääsevänsä konkreettisesti auttamaan nuoria kesätyöntekijöitä ja selvittämään työoikeudellisia kysymyksiä.

– Toivottavasti työnantajat tarjoavat kesätöitä mahdollisimman monelle nuorelle. Koronatilanne on valitettavasti parina edellisenä vuonna rajoittanut nuorten työllistymismahdollisuuksia ja sen ensimmäisen työn saamista.

Monille nuorille kesätyö on ensimmäinen kosketus työelämään ja kokemukset saattavat pitkällä tähtäimellä määrittää nuoren näkemystä työelämästä.

– On todella tärkeää, että on tällainen maksuton kaikille avoin palvelu, jonka kautta voi lähteä selvittämään kesätöissä mietityttäviä asioita. Kesätyöntekijöiden, varsinkaan nuorten, ei tarvitse jäädä yksin heitä askarruttavien kesätöihin liittyvien asioiden kanssa.

– Keväällä on uutisoitu paljon nuorten kehnoista työoloista. Työuransa alussa olevien nuorten työoikeuksia pitää kunnioittaa ihan siinä missä muidenkin, Zidan painottaa.

Nuorille suunnatulle työsuhdeneuvonnalle yhä tarvetta

Maksuton Kesäduunari-info on tarjonnut neuvontaa ja vastauksia jo 17 vuotta nuorten ja heidän läheistensä sekä työnantajien kysymyksiin. Kaikki kysymykset käsitellään luottamuksellisesti, joten neuvojen kysymistä ei tarvitse arastella.

Vaikka työelämä on vuosien aikana muuttunut monin tavoin, kysymysten aiheet ovat pysyneet pitkälti samoina. Eniten kysytään neuvoa palkka- ja työaika-asioihin. Myös koeaikaa ja työtodistusta koskevista aiheista tulee usein yhteydenottoja.

– Huolellinen perehtyminen omiin oikeuksiin ja velvollisuuksiin on työsuhteen molempien osapuolten etu.

Zidan muistuttaa, että kesätyöstä sopiessa kannattaa pyytää työsopimus kirjallisena ja tutustua siihen huolellisesti.

– Jos jokin ehto on epäselvä, niin allekirjoittamisen kanssa ei kannata kiirehtiä, vaan käydä sopimus huolella läpi ennen sitä.

Kesäduunari-info palvelee kesän ajan

Kesäduunari-info aukeaa tänään maanantaina 2. toukokuuta ja palvelee 31. elokuuta asti. Kesäduunarineuvojan tavoittaa arkisin kello 9–15 puhelimitse numerosta 0800 179 279 tai WhatsApp-sovelluksella numerosta 040 747 1571. Käytössä on myös sähköinen yhteydenottolomake Kesäduunari-infon sivuilla. Neuvontaa saa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palveluun voi ottaa yhteyttä myös nimettömänä.

Kesätyötä koskevat perustiedot ovat löydettävissä Kesäduunari-infon verkkosivuilla. Ennen yhteydenottoa voi tutustua usein kysyttyjen kysymyksien vastauksiin. Lisäksi kannattaa tutustua kesäduunarin muistilistaan.

Yhteyshenkilö

Kesäduunarineuvoja Hanna-Marilla Zidan, puh. 040 747 1571

Akava: Työsopimuslain soveltamisalan muutosesitys on epäselvä ja riittämätön4.5.2022 09:13:07 EEST | Tiedote

Akava pitää työsopimuslain soveltamisalaan esitettyä muutosta riittämättömänä ja tulkinnanvaraisena ja katsoo, että työnsuorittajan oikeudelliseen asemaan liittyviä epäkohtia ei saada ratkaistua sen avulla. Työ- ja elinkeinoministeriön alaisen sääntelyryhmän valmisteleman esityksen tavoitteena on muun muassa selkeyttää työsuhteisen työn ja yrittäjätyön määrittelyä. Esitys on lähtenyt lausuntokierrokselle.

Akavan hallituksen kannanotto: Osaamisen, kasvun ja turvallisuuden edellytyksiä vahvistettava27.4.2022 15:28:40 EEST | Tiedote

Akavan hallitus korostaa yhteisessä kannanotossaan, että on tärkeää vahvistaa osaamisen, kasvun ja turvallisuuden edellytyksiä. Kannanotossa nostetaan esiin huoli julkisen talouden tilanteesta ja Suomen maariskin muuttumisesta ja painotetaan hyvän yhteistyön merkitystä turvallisuuden ja kriisinsietokyvyn varmistamiseksi. Akavan hallitus keskusteli kokouksessaan Turussa 26. ja 27. huhtikuuta muun muassa ajankohtaisesta yhteiskunnallisesta tilanteesta.

Akava: Palkka-avoimuutta koskeva hallituksen esitys on pääosin kannatettava25.4.2022 09:17:30 EEST | Tiedote

Akava kannattaa hallituksen esittämiä muutoksia, joiden tavoitteena on palkka-avoimuuden lisääminen, mutta pitää kuitenkin valitettavana, että yksilön oikeussuojaa ei paranneta riittävästi ja että henkilöstöedustajan tiedonsaantioikeus rajoittuu palkkakartoitukseen. Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi 22. huhtikuuta hallituksen esitysluonnoksen palkka-avoimuuden lisäämisestä ja muutosesityksistä tasa-arvolakiin. Hallitusohjelman mukaan tavoitteena on estää palkkasyrjintää ja edistää samapalkkaisuuden toteutumista palkka-avoimuutta lisäämällä.