Nuorten velkaantumista koskeva kysely 2020

Oletko joskus hakenut velkajärjestelyyn? Onko sinulla ollut joskus maksuhäiriömerkintä? Entä, mitkä asiat vaikeuttavat tai vaikeuttivat velkakierteestä ulos pääsyä? Vai oletko kenties velkaantuneen nuoren läheinen? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin etsimme sinulta vastausta.

Nuorten ylivelkaantuminen on yhteiskunnallinen ongelma, johon on välttämätöntä puuttua. Demarinuoret haluaa olla etsimässä keinoja ja esittämässä ratkaisuja etenkin velkaantuneiden nuorten aseman parantamiseksi. Demarinuoret kannattaa muun muassa pikavippien sääntelyn tiukentamista, velkajärjestelyyn pääsemisen helpottamista ja toimia nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi, mutta emme väitä tietävämme kaikkea.

Mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä, jotta ylivelkaantumista voitaisiin estää ja velkakierteet saataisiin katkaistua? Kyselyyn vastaamalla voit vaikuttaa ja osallistua samalla arvontaan. Vastaaminen vie noin 5-10 minuuttia.

Kyselyn kohderyhmänä ovat:
a) velkaantuneet nuoret (15-29-vuotiaat)
b) velkaantuneiden nuorten läheiset

Velkaantumista koskevaan kyselyyn vastanneet voivat osallistua kahden 50 euron elämyslahjakortin arvontaan. Yhteystietoja ja vastauksia ei voi yhdistää keskenään. Arvonta suoritetaan heinäkuussa 1.7.-12.7. välisenä aikana. Arvonnan voittajan nimi julkistetaan vain, jos arvontaan osallistunut antaa siihen luvan.

Kyselyyn voi vastata 30. kesäkuuta asti ja siihen pääset vastaamaan täällä: https://bit.ly/nuortenvelkakysely2020

Lisätietoja:

Jere Mattila
Poliittinen suunnittelija
jere.mattila@demarinuoret.fi

Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt: Ei lukukausimaksuille - myös kansainvälisiä opiskelijoita koskevista maksuista on luovuttava!9.5.2020 11:08:35 EESTTiedote

Vesa Vihriälän johtama selvitysryhmä ehdottaa raportissaan lukukausimaksuja kaikille opiskelijoille. Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt tyrmäävät ehdotuksen. Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat myös, että nykyisistä EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta tulevia opiskelijoita koskevista lukukausimaksuista luovutaan.

Demarinuoret: Unkari on erotettava EU:sta!2.4.2020 08:57:19 EESTTiedote

Euroopan unionin tuomioistuin antaa tänään ratkaisunsa siitä, rikkoivatko Puola, Unkari ja Tshekki EU-lainsäädäntöä. Aiemmin tällä viikolla saimme lukea murheellisia uutisia siitä, että Unkarin hallitus ja pääministeri Orbán keskittävät valtaa itselleen. Parlamentin päätöksellä Unkarista tuli yhdessä hetkessä käytännössä diktatuuri. Unkarin hallitus ajaa myös lakia, jolla maan kunnat otetaan hallituksen kontrolliin. Demarinuoret vaatii toimien aloittamista Unkarin EU-jäsenyyden jäädyttämiseksi ja Unkarin EU-tukien lakkauttamiseksi.