Nuoruuskoodi tarjoaa enemmän terveitä elinvuosia

Ilkka Liukkaan kirjoittama Nuoruuskoodi − Enemmän terveitä elinvuosia on kirja ihmisille, jotka haluavat ikääntyä terveinä. Readme.fi:n kustantama teos valaisee Suomessa pimennossa pysynyttä ilmiötä, autofagiaa eli itsensä syömistä: viallisten solujen kierrättämistä uusiokäyttöön.

Vuonna 2016 Nobel-palkinnon sai japanilainen Yoshinori Ohsumi, joka paikansi autofagia- ja pitkäikäisyysgeenit ensin hiivasienessä ja sitten nisäkkäillä. Sama ilmiö toimii kaikilla maapallon eliöillä. Ohsumi tutki 40 vuoden ajan hiivasienen käyttäytymistä tilanteissa, joissa ravintoa ei ollut riittävästi. Hän havaitsi sienen kykenevän käyttämään ravinnokseen omia solujaan. Autofagiaksi nimetty prosessi valitsi kierrätettäväksi ensin kuolleet ja vialliset solukot, ja siten puhdisti ja vahvisti elimistöä. Nuoruuskoodi ei ole nuoruuden lähde tai pilleri. Se on olosuhde, jossa Ohsumin löytämät geenit aktivoituvat.

Ilkka Liukas on vapaa tiedetoimittaja ja eläkkeellä oleva yritysjohtaja. Hän ei ole koskaan harjoittanut kovin aktiivista kuntoilua. Nuoruuskoodiin hän alkoi perehtyä vasta 69-vuotiaana. Sen jälkeen hän on saanut fyysiset arvonsa todella hyvään kuntoon. Hän ei esitä lukijalle omia uskomuksiaan, vaan kaikki, mitä Nuoruuskoodi − Enemmän terveitä elinvuosia -kirjassa esitetään perustuu julkisiin ja hyväksyttyihin tutkimuksiin. Ilkka Liukas viittaa kirjassaan yli tuhanteen tutkimukseen ja artikkeliin sekä lähes 20 Nobel-palkittuun tutkimukseen, jotka ovat kaiken perustana. Kaikki hänen esittämänsä asiat on tulkittava elämäntapaohjeina, eikä sairauksien hoito-ohjeina. Pitkäikäisyyteen vaikuttavat myös monet muutkin tekijät. Tärkeimpiä ovat stressitön, huoleton ja onnellinen elämänasenne.

Tutustu kirjaan: https://www.readme.fi/kirja/nuoruuskoodi-enemman-terveita-elinvuosia/

Lisätietoja:

Readme.fi Oy, Ari Sahanen, ari.sahanen@readme.fi

Someri − Jatkosodan saaritaistelu kesti 36 rajua tuntia, päättyen suomalaisten täydelliseen voittoon21.6.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Vuonna 2022 tulee kuluneeksi 80 vuotta Itämeren suurimmasta meritaistelusta sitten Ruotsinsalmen taistelun vuonna 1790. Ne molemmat myös käytiin osin samoilla, Kotkan eteläpuolisilla merialueilla ja samoilla päivämäärillä. Harri V. Hietikon kirjoittama ja Readme.fi:n kustantama Someri – Jatkosodan saaritaistelu on kertomus saaritaistelun ehdottomuudesta, suomalaisten sotilaiden ja sotilaskotisisarten rohkeudesta ja ihmiskohtaloista noiden dramaattisten tuntien aikana.

UUTUUSKIRJA: KALASTAJAN TÄRPIT – ONNISTU KALASTUKSESSA PAREMMIN6.6.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Kalastus on yksi Suomen suosituimmista harrastuksista, sillä 1,5 miljoonaa suomalaista ilmoittaa kalastavansa vuosittain. Alkuun pääseminen tässä jännittävässä ja hyödyllisessä luontoharrastuksessa saattaa kuitenkin olla haasteellista. Kalastusmuotoja, välineitä ja jopa sanastoa on alussa vaikea tulkita. Readme.fi:n kustantamassa Kalastajan tärpit -kirjassa pyritään taklaamaan kalastajanalun eteen tulevia haasteita, mutta myös antamaan vinkkejä jo kalastusta harrastaneille.

Ruokakasvatusyritys Vennerin kasvisreseptikirja Vegentäjä tekee monipuolisesti hyvää niin kokkailijalle, ilmastolle kuin yhteiskunnallekin2.6.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Ruokakasvatusyritys Venner on tuonut maukkaat, kasvisrikkaat reseptinsä yksiin kansiin, luoden vegentämiseen kannustavan, värikkään ja kasvisten ilosanomaa pursuavan kokonaisuuden. Readme.fi:n kustantama Vegentäjä inspiroi kasvisten lisäämiseen rennoin ottein. Kirja pyrkii tuomaan ruokavaliokeskusteluun sallivuutta sekä kannustaa pieniinkin askeliin, samalla kuitenkin tarjoten valmiita ateriasuunnitelmia ja päiväkokonaisuuksia pitempäänkin vegentämiseen.