Nurmijärven röntgen liittyy osaksi HUS Kuvantamista 1.1.2019

Nurmijärven kunta ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri allekirjoittivat 16.11.2018 sopimuksen Nurmijärven terveyskeskuksen röntgentoiminnan liittämisestä HUS Kuvantamiseen. Liittyminen laajentaa yhteistyötä Nurmijärven perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidosta huolehtivan HUSin välillä.

- Nurmijärven terveyskeskuksen röntgenin liittyminen HUS Kuvantamiseen tuo Nurmijärven asukkaille merkittäviä etuja. Jatkossa terveysasemalla otetut röntgenkuvat ovat suoraan erikoissairaanhoidon käytettävissä, mikä nopeuttaa potilaan hoitoketjua yli organisaatiorajojen ja vähentää potilaiden turhia röntgentutkimuksia, kertoo Nurmijärven va sosiaali- ja terveysjohtaja, johtava ylilääkäri Ilpo Salminen.

HUS Kuvantamisen toimialajohtaja Anne Mykkäsen mukaan on luontevaa, että Nurmijärvi yhtenä HUSin jäsenkuntana liittää terveyskeskusröntgenin osaksi HUS Kuvantamista. Liittymisen myötä erikoissairaanhoidon osaaminen ja konsultaatiomahdollisuudet tuovat lisähyötyä potilaiden hoitoon.

Nurmijärven liittymisen jälkeen HUS Kuvantaminen vastaa kaikkien HUSin alueen kuntien röntgentoiminnasta.

Perusröntgentutkimuksiin lisää valinnanvapautta

Nurmijärven röntgen jatkaa toimintaa Kirkonkylän terveysasemalla nykyisellä henkilökunnalla ja tarjoaa samoja palveluita kuten ennenkin, eli luuston ja keuhkojen perusröntgentutkimuksia sekä ultraäänitutkimuksia.

Vuoden 2019 alusta alkaen Nurmijärven terveyskeskuksen asiakkaat voivat halutessaan mennä perusröntgentutkimukseen mihin tahansa HUS Kuvantamisen vapaan liikkumisen piirissä olevaan röntgeniin, joita on HUSin alueella yhteensä 27. Tämä lisää asukkaiden valinnan mahdollisuuksia ja tuo vaihtoehtoisia tutkimuspaikkoja esimerkiksi työmatkojen varrelle.

Kaikkiin kuvantamistutkimuksiin tarvitaan lääkärin lähete. Perusröntgentutkimuksiin mennään ilman ajanvarausta kuten ennenkin. Ajanvaraus ultraäänitutkimuksiin muuttuu siten, että potilaat varaavat itse ajan internetistä osoitteesta ajanvaraus.hus.fi tai puhelimitse HUS Kuvantamisen ajanvarausnumerosta 09 471 80900.

Palveluntuottajan vaihdosta ja tietoliikenneyhteyksien päivityksestä johtuen Nurmijärven röntgen on suljettuna 31.12.2018. Kiireellisessä tapauksessa lääkäri voi ohjata kuvattavaksi Hyvinkään sairaalan röntgeniin.

Nurmijärven röntgenin aukioloajat säilyvät entisinä, maanantaista torstaihin klo 8-15.30 ja perjantaisin klo 8-14.

Tietoa kaikista HUS Kuvantamisen röntgenyksiköistä www.hus.fi/hae-rontgenia

Ilpo Salminen
va sosiaali- ja terveysjohtaja, johtava ylilääkäri,
Nurmijärven kunta