Nurmitutkimukseen lisää paukkuja / Kansallinen nurmiohjelma – Nurmenvihreä tulevaisuus vuoteen 2030

Nurmi kasvaa Suomessa hyvin ja se jalostetaan ihmisten ravinnoksi märehtijöiden avulla. Nurmen laajamittainen käyttö on yksi merkittävimmistä eroista suomalaisen kotieläintuotannon ja globaalin tuotantotavan välillä. Paitsi että nurmella on keskeinen merkitys märehtijöiden rehuna, tuottaa se myös suuren määrän ympäristöhyötyjä. Ympärivuotisen kasvipeitteisyyden ja maaperän kasvukunnon näkökulmasta nurmen merkitys esimerkiksi hiilen sidonnassa on ehdottoman tärkeä. Emme kuitenkaan tunne kaikkia vaikutusmekanismeja ja varmasti myös viljelykäytännöissä ja tuotannon organisoimisessa on paljon tehtävää.

Suomessa tarvitaan nykyistä selvästi paremmin koordinoitua nurmitutkimusta. Viemällä tutkimustieto käytäntöön pystytään parantamaan satoa, hiilensidontaa, yrittäjien yhteistyötä ja ennen kaikkea laajentamaan nurmen viljelyä myös kasvinviljelytiloille.

Rakennekehityksen myötä tarvitaan kasvinviljelytilojen ja kotieläintilojen entistä tiiviimpää yhteistyötä. Siksi tarvitaan selkeitä toimintamalleja tilojen väliseen yhteistyöhön, rehuntuotantosopimuksiin ja karkearehukauppaan. Kaikkea tätä ja paljon muuta ehdotetaan sektorin keskeisten toimijoiden laatimassa kansallisessa nurmiohjelmassa.
Kansallisessa nurmiohjelmassa sanotaan, että
- koordinoimalla tutkimusta paremmin
- viemällä tieto ja hyvät toimintamallit kunnolla käytäntöön ja myös suuren yleisön tietoisuuteen
- lisäämällä yrittäjien välistä yhteistyötä
on mahdollista parantaa tilojen kannattavuutta, lisätä ympäristöhyötyjä ja luoda tulevaisuuden uskoa suomalaiseen maatalouteen.

Ohjelma ”Nurmenvihreä tulevaisuus vuoteen 2030” on laadittu MTK:n, Maitoyrittäjät ry:n, Pihvikarjaliiton ja Suomen Lammasyhdistyksen yhteistyönä vastauksena maa- ja metsätalousministeriön toiveeseen saada alan toimijoiden näkemys nurmentuotannon merkityksestä ja tulevaisuudesta Suomessa. Työ on perustunut pitkälti toimialan yhteisiin työpajoihin. Ohjelmaan liittyy Pellervon taloustutkimuksessa laadittu taustaraportti.

MTK, edunvalvontajohtaja Perttu Pyykkönen, 040 075 4928
Maitoyrittäjät ry, toiminnanjohtaja Henna Mero, 040 589 6202
Pihvikarjaliitto, tiedottaja ja toimintakoordinaattori Susanna Heikkinen, 040 588 1067
Suomen Lammasyhdistys, puheenjohtaja Petri Leinonen, 040 581 8477

Nyt on aika olla #laitumella – luonnon monimuotoisuus, eläinten hyvinvointi ja maalaismaisema kiittävät23.6.2020 13:05:00 EESTTiedote

Laidunnuksella saadaan aikaan paljon hyvää. Laiduntavia eläimiä tarvitaan luonnon monimuotoisuuden ylläpitoon, minkä lisäksi ne tarjoavat myös muita ympäristöhyötyjä. Laidunnuksen myönteiset vaikutukset eläinten hyvinvointiin ovat merkittäviä. Erilaiset laitumet erilaisine eläimineen kuuluvat olennaisena osana suomalaiseen maalaismaisemaan. Eläimet maisemanhoitajina ilostuttavat ihmisiä myös taajamissa. Laidunnuksen hyödyt eivät kuitenkaan synny itsestään, vaan vaativat tilallisilta paljon työtä.

Maaseutumatkailun Kellokas vuonna 2020 on Härkäniemen Tuvat Mikkelistä10.6.2020 12:49:30 EESTTiedote

Maaseutumatkailun Kellokas on Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n myöntämä korkein tunnustus yritykselle/henkilölle/henkilöille, jotka ovat toimineet erityisen ansiokkaasti maaseutumatkailun saralla. Vuoden 2020 Maaseutumatkailun Kellokas on Härkäniemen Tuvat, Vesa ja Matleena Pulkkinen. Yrittäjät ovat aktiivisesti edistäneet maaseutuyrittäjyyttä ja matkailuyrittäjien yhteistyötä sekä osallistuneet lukuisiin maaseudun matkailuyritysten kasvuun tähtääviin yhteisiin kehittämishankkeisiin.

Vuoden 2020 Kehittyvä maaseutumatkailuyritys on Luomajärven Hevoskievari Ikaalisista10.6.2020 12:42:54 EESTTiedote

Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry ja Lomalaidun ry rohkaisevat nuoria ja uusia sukupolvia jatkajiksi maaseutumatkailualalle sekä kannustavat heitä kehittämään toimintaansa. Huomionosoituksena tästä myönnetään yritykselle, henkilölle tai henkilöille valtakunnallinen Vuoden kehittyvä maaseutumatkailuyritys -tunnustus. Tänä vuonna tunnustuksen saa Luomajärven Hevoskievari¸ Satu ja Mika Haagmann, Ikaalisista. Hevoskievari on kehittänyt ja uudistanut toimintaansa raikkain ideoin.