Nuuska kiinnostaa yhä useampaa nuorta – Bueno Talkissa keskustellaan aiheesta perjantaina

Perjantaina 9.11. nuoret keskustelevat nuuskasta ja päihteettömyydestä Bueno Talk Livessä.

”Nostimme Bueno Talk -livelähetyksen ja chatin keskeiseksi teemaksi nuuskan, koska näimme, että nyt on hyvä aika keskustella aiheesta nuorten kanssa. Nuorten nuuskan käyttö on yleistynyt ja usea vähättelee nuuskan haitallisia terveysvaikutuksia”, sanoo päällikkö Ilmo Jokinen EHYT ry:n nuoret-osastolta.

Poikien päivittäinen nuuskan käyttö on lisääntynyt (THL/Tupakkatilastot 2017). Peruskouluissa ja lukioissa 8 % pojista käytti nuuskaa päivittäin. Etenkin ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevien poikien päivittäinen käyttö on kasvanut. Vuonna 2017 ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevista pojista 17 % käytti nuuskaa päivittäin, kun vastaava luku oli vuosina 2008–2009 4 %. Vuonna 2017 peruskouluissa ja lukiossa tytöistä päivittäin nuuskaa käytti 1 % ja ammatillisissa oppilaitoksissa 2 %.

Nuuskan kokeilu ja käyttö alkavat yleensä yläkoulussa tai toisella asteella. Nuoret ovat uteliaita kokeilemaan, miltä nuuska tuntuu ja miten se vaikuttaa.

”On tavallista, että nuoret kokevat nuuskan käytön harmittomaksi ja haitat vähäisiksi. Nuoret käyttävät nuuskaa silloin, kun ovat juhlimassa, treeneissä ja koulussa sekä kavereiden seurassa.  Nuuskaa käytetään siis useimmiten sosiaalisissa tilanteissa, silloin kun tunne osallisuudesta ja ryhmään kuulumisesta on vahva.” kertoo projektipäällikkö Hanne Munter Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n nikotiinihankkeesta.

Munter on mukana nuorten Bueno Talk -livetapahtumassa keskustelemassa nuuskasta.

”Eräässä ruotsalaisessa tutkimuksessa selvisi, että tärkein tekijä nuuskan käyttämättömyydelle sekä poikien että tyttöjen keskuudessa on se, että paras ystävä ei käytä nuuskaa.  Myös se, että nuorella on terveelliset elämäntavat eikä lähipiirissä, esimerkiksi perheessä käytetä nuuskaa, ehkäisee käyttöä”, jatkaa Munter.

”Bueno Talkin tarkoituksena on herätellä nuoria miettimään päihteisiin liittyviä kysymyksiä. Tänä perjantaina nuorilla on mahdollisuus kysyä nuuskasta ja päihteistä luotettavilta, asiantuntevilta aikuisilta”, sanoo Jokinen.

Bueno talk -livelähetys ja chat järjestetään perjantaina 9.11. klo 18–20 osoitteessa buenotalk.fi/live.

Osastopäällikkö Ilmo Jokinen
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
ilmo.jokinen@ehyt.fi

Selvitys: Kasvattajat tarvitsevat enemmän tietoa nuuskasta ja nuuskakulttuurista 15.1.2019 10:00Tiedote

Nuorten nuuskan käyttö on 2010-luvulla tasaisesti lisääntynyt. Kasvattajien pitäisi olla nykyistä tietoisempia nuuskasta ja siihen liittyvistä ilmiöistä, jotta he voisivat puuttua asiaan, todetaan tuoreessa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n teettämässä Nuoret ja nuuska -selvityksessä. Se julkistetaan tiistaina 15.1. Helsingissä. Tilaisuudessa esitellään myös Syöpäjärjestöjen selvitystä Nuuska urheilun toimintaympäristössä.