Ny handbok ger djupare förståelse för det digitala spelandet
Boken hjälper läsaren att förstå det digitala spelandet som en naturlig del av samhället. Den ger också läsaren konkreta färdigheter att kritiskt granska förhållandet mellan spel och samhälle.
Handboken riktar sig till föräldrar, bibliotek, utbildningsväsendet och olika organisationer som möter unga och vuxna som spelar.
– Spelfostrarens handbok 2 bjuder på underlag till att diskutera digitalt spelande med personer i olika åldrar, berättar bokens redaktör Annukka Såltin från Spelkunskap-projektet i EHYT rf.
Digitalt spelande är en vanlig hobby bland barn och unga. Vikten av relevant information på svenska har ökat markant.
– Vår uppgift är att stöda familjer och fostrare med svenska som modersmål. Boken är den första större helheten som handlar om digitalt spelande på svenska i Finland. Informationen i boken stöder spelfostran hos den svenskspråkiga delen av befolkningen, säger Såltin.
Boken ger grundläggande information om spelrelaterade fenomen, erfarenheter och forskningsdata. Handboken är skriven i artikelform med korta exempel från verkligheten. Målsättningen är att minska på fördomar och felaktiga uppfattningar som ofta kopplas till digitalt spelande.
Varför spelar vi digitala spel? Vilka egenskaper gör ett spel intressant och lätt att fastna för?
– Ett bra spel innehåller olika belöningssystem. Det ska vara roligt och så intressant som möjligt. Spelen ger belöningar oregelbundet, vilket motiverar att fortsätta, skriver Helmi Korhonen och Terhi Mustonen i sin artikel om spelmotivation.
Andra artiklar tar bland annat fasta på spelande i parförhållandet, spelfostran i barnfamiljer och problematiskt spelande. Artiklarna är skrivna av sakkunniga och forskare.
Boken har översatts och tryckts med stöd av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne. Matilda Ståhl, doktorand inom pedagogiska vetenskaper, har språkgranskat översättningen. Hon kommenterar svårigheten att hitta användbara ord inom spelvärlden.
– En hel del av termerna som används är engelska. Rätta termer underlättar diskussionen och ger oss möjligheter att förstå vad spelande handlar. Det står Spelfostrarens handbok 2 för säger Ståhl.
I handboken nämns möjligheter att använda spel inom såväl undervisningen som i arbetet för hälsa och välfärd.
– I nuläget finns en polariserad diskussion där spel antingen framställs som vägen till fördärvet eller som lösningen på alla våra problem, berättar Ståhl.
Såltin poängterar vikten av att kunna ta in olika typer av perspektiv på spelens inverkan och föra en saklig diskussion kring dem.
– Vi rekommenderar att läsaren tar del av handboken i sin helhet, men det är såklart också möjligt att läsa boken i utvalda delar enligt eget intresse eftersom den är skriven i artikelform, säger bokens redaktör Annukka Såltin.
Ta del av Spelfostrarens handbok 2 på förhand. Pärmbild: http://pelikasvatus.fi/sfhb.png
En PDF-fil i tillgängligt format kommer att publiceras på onsdagen 11.11.2020 inom EHYTs materialbank. Boken kan laddas avgiftsfritt!
Innehåll:
1 Förord
4 Spelmotivation: Varför spelar vi digitala spel?
15 Medveten spelfostran
31 Vem har spelkontrollen? Spelfostran i barnfamiljer
45 Case: Föräldrakväll om digitalt spelande
49 Spelkulturens många sidor
59 Vad är streaming för något?
69 Från utvärdering av spelmekanik och -grafik till analys av kulturellt innehåll
77 Berättelseskildringar i spel
87 Vem är gamer? Spelaridentitetens många sidor
96 CASE: En hemlig hobby
98 CASE: En av grabbarna
100 Mot en bättre spelkultur
115 Problematiskt digitalt spelande: förekomst och identifiering
124 CASE: Jag spelade för mycket och klarade mig
127 Problematiskt digitalt spelande: förebyggande och ingripande
135 CASE: Spelverksamhet på landsbygden
139 Lärande genom spel och spel i undervisning
147 Seriösa spel – spel för nytta och underhållning
154 CASE: Flyktrum ger informationskompetens
159 Spel för främjandet av hälsa och välfärd
167 CASE: Alla spelar! - Tips för att ordna en spelstund för äldre
172 Spelande i ett parförhållande
181 E-sport
192 Överraskningslådor, virtuella vapen och casinospel
203 CASE: Loot boxes vs lotterilagen
207 Från produkter till tjänster – spelandets förändring
215 Spelutvecklingen i Finland
230 Spel som arbete: färdigheter och mångfald bakom föreställningarna
241 CASE: Spel som en del av undervisning i ekonomikunskaper
242 Skribenter
247 Redaktion
Förebyggande rusmedelsarbete EHYT r.f och Spelkunskap-projektet erbjuder lektioner, föräldrakvällar, personalmöten samt utbildningar till professionella inom temat spelfostran. Spelkunskap finansieras av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne.
Kontakter
Intervjubokningar samt tilläggsinformation:
Annukka Såltin
utbildningsplanerare, projektchef, Spelkunskap-projektet
Förebyggande rusmedelsarbete EHYT r.f. Elimägatan 27, 00510 Helsingfors
Tel. 050 435 4248
annukka.saltin@ehyt.fi
www.ehyt.fi/sv
Bilder
Om
Föreningen för förebyggande rusmedelsarbete (EHYT rf) är verksam i hela landet och arbetar med att främja hälsosamma levnadsvanor hos hela befolkningen. Arbetet omfattar alla, barn och unga samt människor i arbetslivet och pensionärer.
Spelkunskap-projektet erbjuder lektioner, föräldrakvällar, personalmöten samt utbildningar till professionella inom temat spelfostran. Spelkunskap finansieras av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne.
Följ EHYT
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från EHYT
Kippistä kohtuudella -kampanja kannustaa miettimään omaa alkoholinkäyttöään23.4.2024 14:06:00 EEST | Tiedote
Hyvästä seurasta ja juhlista nauttiminen on osa aikuisen ihmisen mielekästä elämää. Omaa alkoholinkäyttöä on kuitenkin välillä hyvä miettiä kriittisesti: muistanko juhliessa syödä riittävästi ja juoda vettä? Entä voisinko välillä nauttia alkoholittomista juomista alkoholin sijaan?
Hallituksen esitys nikotiinipusseista uhkaa lisätä nuorten nikotiiniriippuvuutta19.4.2024 14:26:35 EEST | Tiedote
Nikotiinipussit ovat tulleet laajamittaiseen myyntiin ja hallituksen lakiesitys (18.4.2024) on tuomassa tuotteet tupakkalain piiriin. Nikotiinipussien sääntely uhkaa kuitenkin jäädä liian löyhäksi, mikäli hallituksen makuaineita ja nikotiinipitoisuutta koskevat esitykset etenevät eduskunnassa.
Selvitys: Yli puolet koulujen ammattilaisista erittäin huolissaan nuorten digihaitoista19.4.2024 08:05:00 EEST | Tiedote
Lähes kaikki koulujen ammattilaiset ovat huolissaan digipelaamiseen tai sosiaaliseen mediaan liittyvistä haitoista nuorten elämässä, kertoo EHYT ry:n Pause-hankkeen tuore selvitys. Enemmistö ammattilaisista ilmoittaa kohtaavansa digihaittoja päivittäin. Vahvimmin esille nousevat haitat liittyvät nuorten ajankäyttöön ja mielen hyvinvointiin.
Selvitys: Alaikäisten nikotiinipussien käyttö nousi kahdessa vuodessa 23 %11.4.2024 11:28:40 EEST | Tiedote
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n tuoreen selvityksen mukaan nuorten nikotiinipussien ja sähkösavukkeiden käyttö on merkittävästi lisääntynyt viime vuosina, kun taas perinteisten nikotiinituotteiden, kuten tupakan ja nuuskan, käyttö on pysynyt ennallaan. Vuoden 2024 selvityksessä paljastui, että 15–29-vuotiaiden nuorten nikotiinipussien käyttö on kolminkertaistunut, ja sähkösavukkeiden käyttö kasvanut lähes puolella vain kahdessa vuodessa.
Tiedote: Kehysriihessä tulee ottaa haittaverot käyttöön ja panostaa ennaltaehkäisyyn5.4.2024 11:24:36 EEST | Tiedote
Pääministeri Petteri Orpon hallituksen finanssipolitiikan tavoitteena on vahvistaa julkista taloutta ja kääntää Suomen velkaantumiskehitys. Hallitus on kokoontumassa huhtikuussa 2024 kehysriiheen, jossa määritellään taloudelliset raamit tuleville vuosille. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry katsoo, että hallituksen tulee edistää talouskasvua tukevaa, vastuullista ja ennaltaehkäisevää päihdepolitiikkaa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum