Ny handbok ger djupare förståelse för det digitala spelandet
Äntligen har den populära handboken “Pelikasvattajan käsikirja 2” översatts till svenska! Spelfostrarens handbok 2 publiceras under Spelveckan 11.11.2020.

Boken hjälper läsaren att förstå det digitala spelandet som en naturlig del av samhället. Den ger också läsaren konkreta färdigheter att kritiskt granska förhållandet mellan spel och samhälle.
Handboken riktar sig till föräldrar, bibliotek, utbildningsväsendet och olika organisationer som möter unga och vuxna som spelar.
– Spelfostrarens handbok 2 bjuder på underlag till att diskutera digitalt spelande med personer i olika åldrar, berättar bokens redaktör Annukka Såltin från Spelkunskap-projektet i EHYT rf.
Digitalt spelande är en vanlig hobby bland barn och unga. Vikten av relevant information på svenska har ökat markant.
– Vår uppgift är att stöda familjer och fostrare med svenska som modersmål. Boken är den första större helheten som handlar om digitalt spelande på svenska i Finland. Informationen i boken stöder spelfostran hos den svenskspråkiga delen av befolkningen, säger Såltin.
Boken ger grundläggande information om spelrelaterade fenomen, erfarenheter och forskningsdata. Handboken är skriven i artikelform med korta exempel från verkligheten. Målsättningen är att minska på fördomar och felaktiga uppfattningar som ofta kopplas till digitalt spelande.
Varför spelar vi digitala spel? Vilka egenskaper gör ett spel intressant och lätt att fastna för?
– Ett bra spel innehåller olika belöningssystem. Det ska vara roligt och så intressant som möjligt. Spelen ger belöningar oregelbundet, vilket motiverar att fortsätta, skriver Helmi Korhonen och Terhi Mustonen i sin artikel om spelmotivation.
Andra artiklar tar bland annat fasta på spelande i parförhållandet, spelfostran i barnfamiljer och problematiskt spelande. Artiklarna är skrivna av sakkunniga och forskare.
Boken har översatts och tryckts med stöd av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne. Matilda Ståhl, doktorand inom pedagogiska vetenskaper, har språkgranskat översättningen. Hon kommenterar svårigheten att hitta användbara ord inom spelvärlden.
– En hel del av termerna som används är engelska. Rätta termer underlättar diskussionen och ger oss möjligheter att förstå vad spelande handlar. Det står Spelfostrarens handbok 2 för säger Ståhl.
I handboken nämns möjligheter att använda spel inom såväl undervisningen som i arbetet för hälsa och välfärd.
– I nuläget finns en polariserad diskussion där spel antingen framställs som vägen till fördärvet eller som lösningen på alla våra problem, berättar Ståhl.
Såltin poängterar vikten av att kunna ta in olika typer av perspektiv på spelens inverkan och föra en saklig diskussion kring dem.
– Vi rekommenderar att läsaren tar del av handboken i sin helhet, men det är såklart också möjligt att läsa boken i utvalda delar enligt eget intresse eftersom den är skriven i artikelform, säger bokens redaktör Annukka Såltin.
Ta del av Spelfostrarens handbok 2 på förhand. Pärmbild: http://pelikasvatus.fi/sfhb.png
En PDF-fil i tillgängligt format kommer att publiceras på onsdagen 11.11.2020 inom EHYTs materialbank. Boken kan laddas avgiftsfritt!
Innehåll:
1 Förord
4 Spelmotivation: Varför spelar vi digitala spel?
15 Medveten spelfostran
31 Vem har spelkontrollen? Spelfostran i barnfamiljer
45 Case: Föräldrakväll om digitalt spelande
49 Spelkulturens många sidor
59 Vad är streaming för något?
69 Från utvärdering av spelmekanik och -grafik till analys av kulturellt innehåll
77 Berättelseskildringar i spel
87 Vem är gamer? Spelaridentitetens många sidor
96 CASE: En hemlig hobby
98 CASE: En av grabbarna
100 Mot en bättre spelkultur
115 Problematiskt digitalt spelande: förekomst och identifiering
124 CASE: Jag spelade för mycket och klarade mig
127 Problematiskt digitalt spelande: förebyggande och ingripande
135 CASE: Spelverksamhet på landsbygden
139 Lärande genom spel och spel i undervisning
147 Seriösa spel – spel för nytta och underhållning
154 CASE: Flyktrum ger informationskompetens
159 Spel för främjandet av hälsa och välfärd
167 CASE: Alla spelar! - Tips för att ordna en spelstund för äldre
172 Spelande i ett parförhållande
181 E-sport
192 Överraskningslådor, virtuella vapen och casinospel
203 CASE: Loot boxes vs lotterilagen
207 Från produkter till tjänster – spelandets förändring
215 Spelutvecklingen i Finland
230 Spel som arbete: färdigheter och mångfald bakom föreställningarna
241 CASE: Spel som en del av undervisning i ekonomikunskaper
242 Skribenter
247 Redaktion
Förebyggande rusmedelsarbete EHYT r.f och Spelkunskap-projektet erbjuder lektioner, föräldrakvällar, personalmöten samt utbildningar till professionella inom temat spelfostran. Spelkunskap finansieras av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne.
Kontakter
Intervjubokningar samt tilläggsinformation:
Annukka Såltin
utbildningsplanerare, projektchef, Spelkunskap-projektet
Förebyggande rusmedelsarbete EHYT r.f. Elimägatan 27, 00510 Helsingfors
Tel. 050 435 4248
annukka.saltin@ehyt.fi
www.ehyt.fi/sv
Bilder

Om
Föreningen för förebyggande rusmedelsarbete (EHYT rf) är verksam i hela landet och arbetar med att främja hälsosamma levnadsvanor hos hela befolkningen. Arbetet omfattar alla, barn och unga samt människor i arbetslivet och pensionärer.
Spelkunskap-projektet erbjuder lektioner, föräldrakvällar, personalmöten samt utbildningar till professionella inom temat spelfostran. Spelkunskap finansieras av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne.
Följ EHYT
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från EHYT
Rahapeliongelmia pitää ehkäistä myös työpaikoilla28.1.2021 08:15:26 EET | Tiedote
Työpaikan kimppalotto on useimmiten harmitonta hauskanpitoa, mutta joillekin työntekijöille rahapelaaminen on pakonomaista ja voi häiritä työntekoa. Äärimmillään ongelmallinen rahapelaaminen voi johtaa työpaikalta näpistämiseen tai kavallukseen. Helmikuun alussa alkava Työelämä pelissä? -kampanja haluaa havahduttaa työnantajat rahapelaamiseen: Miten työntekijän liiallista rahapelaamista voidaan ehkäistä ja tunnistaa? Entä miten ongelmallisesti rahapelaavaa työntekijää voidaan tukea? Kaksi viikkoa kestävässä kampanjassa ovat mukana EHYT ry, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä Tieto- ja tukipiste Tiltti.
Päihdeneuvontaan tulevien avunpyyntöjen määrä lähes tuplaantunut21.12.2020 07:40:00 EET | Tiedote
EHYT ry:n Päihdeneuvontaan soittavien määrä on lähes tuplaantunut kuluneena vuonna verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Vastattujen puheluiden määrä on noussut 30 %, mutta soittoyritysten määrä on noussut vuoden aikana 40 %.
KUTSU: Helsingin Elokolo avautuu uusissa tiloissa maanantaina 26.10.21.10.2020 12:54:28 EEST | Kutsu
Päihteetön kohtaamispaikka Elokolo on toiminut Toisella linjalla Kalliossa neljännesvuosisadan ajan, uusi paikka löytyi Kolmannelta linjalta.
Digitalt spelande bland barn och unga väcker oro även om det har en hel del positivt att ge21.10.2020 06:50:00 EEST | Tiedote
Digitalt spelande är en allmän fritidssysselsättning bland unga och nästan alla barn i skolåldern spelar ibland. Digitalt spelande väcker oro hos vuxna och orsakar konflikter i många familjer. Det glöms lätt bort att spelande även har positiv påverkan på barns och ungas utveckling.
JULKILAUSUMA: Elinvoimainen kansalaisyhteiskunta ehkäisee päihteisiin kytkeytyvää eriarvoisuutta20.10.2020 12:27:16 EEST | Tiedote
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n edustajakokous on huolissaan kasvavasta päihteisiin kytkeytyvästä eriarvoistumisesta. EHYT ry:n jäsenistö kokoontui 19.10.2020 yhdistyksen historian kolmanteen edustajakokoukseen. Kokouksessa hyväksyttiin EHYTin uusi strategia ja valittiin uusi valtuusto seuraavalle kolmivuotiskaudelle (2020-2023). Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin professori Pekka Puska ja varapuheenjohtajaksi Nyyti ry:n toiminnanjohtaja Minna Savolainen.
Dataspel engagerar barn och unga, är allt ok? -seminarium online 11.11.202013.10.2020 09:47:07 EEST | Kutsu
Digitalt spelande är en del av barns och ungas vardag och hobby. Spelande är främmande för en del vuxna och väcker lätt oro. Därför är det viktigt att diskutera digitalt spelande och få information om ämnet. Seminariet Dataspel engagerar barn och unga, är allt ok? tar fasta på föräldrarnas och fostrarnas frågor kring spelande.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum