Ny Kristelefon på svenska dejourerar på telefonnumret 09 2525 0112

Österbottens kriscenter Valo har öppnat en kristelefon på svenska för hela Svenskfinland. Det kan handla om samtalsstöd i familje-, parförhållanden, ångest eller självdestruktiva tankar mm.

”Det är viktigt att få hjälp på sitt eget modersmål. När man har en kris eller är i en jättejobbig situation kan det vara svårt att utrycka sig, vi vill inte att språkfrågan skall orsaka ytterligare svårigheter utan man skall få samtala på sitt eget modersmål", säger Camilla Björk på Österbottens kriscenter Valo.

Kristelefonen riktar sig till alla, en service med lågtröskel som erbjuder samtalsstöd när krisen slår till. Att få tala med en person som lyssnar och inger hopp om något bättre eller hjälpa till med att hitta nya infallsvinklar på uppringarens situation kan vara det som behövs.

Kristelefonens verksamheten koordineras av Föreningen för mental hälsa i Finland, den svenska kristelefonen ansvarar Österbottens kriscenter Valo för. En finskspråkig telefonlinje öppnades redan 1970 för att förebygga självmord.

Hjälp lätt och snabbt.

Österbottens kriscenter Valo fakturerar inte för krissamtalen utan jouren finansieras med social- och hälsovårdsministeriets medel. Samtalsavgiften är vanlig lokal- eller mobilsamtalsavgift. I många telefonpaket ingår samtal till bordstelefon.

”Motsvarande service har inte funnits tidigare, trots att det finns över 250 000 finlandsvenskar i Finland. Alla skall erbjudas möjligheten till hjälp snabbt vid kriser, på det viset förebygger man att situationen blir värre eller att problemen fördjupas.”

Den svenskspråkiga kristelefonen erbjuder samtalshjälp 4 timmar varje vardag. Den svenskspråkiga linjen kan även ta emot samtal på engelska.

Kristelefon på svenska

• Telefonnummer 09 2525 112
  • Dejour tider: Måndag klo 16-20, Tisdag 9-13, Onsdag 16-20, Torsdag 9-13, Fredag 9-13
  • Linjen erbjuder även samtalsstöd på engelska.
  • webbsidor: www.mielenterveysseura.fi/kristelefon

Kristelefon på finska

Kristelefon på arabiska

• Telefonnummer 09 2525 0113.

Tilläggsuppgifter:
Camilla Björk, krismedarbetare
camilla.bjork@pohjanmaankriisikeskus.fi

Uusi säätiö tukemaan mielenterveystyötä Lapinlahden alueella12.6.2020 08:19:22 EESTTiedote

Pro Lapinlahti mielenterveysseura ry, MIELI Suomen Mielenterveys ry ja kotimainen ohjelmistoalan kasvuyritys Dream Broker Oy ovat muiden kiinnostuneiden tahojen kanssa perustamassa säätiötä, jonka tehtävänä on tukea mielenterveyttä edistävää toimintaa kulttuurihistoriallisesti tärkeällä Lapinlahden alueella Helsingissä. Säätiö haluaa vaalia Lapinlahden alueen rakennus- ja kulttuurihistoriaa sekä puiston luontoarvoja. Tarkoituksena on turvata Lapinlahden alueen tulevaisuus kulttuurin ja mielenterveystyön palveluksessa. Samalla mahdollistetaan sairaala-alueen säilyminen jälkipolville entisöimällä rakennukset ja kehittämällä alueen toimintaa eläväksi ja aktiiviseksi mielenterveystyön keskukseksi. ”Kansalaisjärjestöt, yksittäiset henkilöt, eri alojen ammattilaiset ja kulttuurin harjoittajat ovat tehneet arvokasta työtä Lapinlahden alueen vaalimiseksi ja mielenterveyden edistämiseksi. Meille on kunnia ilmoittautua suojelijaksi tälle arvokkaalle työlle. Yhtiömme on sitoutunut panostamaan sää

MIELI ry: Itsetuhoisuuteen liittyvät yhteydenotot ovat kasvaneet – Tukea ja apua itsemurhayrityksen jälkeen tarjoaa Itsemurhien ehkäisykeskus29.5.2020 07:20:00 EESTTiedote

Toukokuussa 2020 MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Kriisipuhelimeen on tullut vuorokaudessa keskimäärin 19 itsetuhoisuuteen liittyvää soittoa, kun viime vuonna vastaavia soittoja oli 8–9 päivässä. Maalis-huhtikuussa soittaja kertoi tuoreesta itsemurhayrityksestä 49:ssä keskustelussa, viime vuonna samaan aikaan 22:ssa soitossa.