Ny skjuts åt vattenvården! - finansiering för restaurering av vattendrag kan sökas från 18 oktober till 30 november (Egentliga Finland, Satakunta)

Du kan ansöka om finansiering från NTM-centralen i sydvästra Finland för vattendragsrestaureringar i regionerna Satakunta och Sydvästra Finland. NTM-centralerna kan bevilja prövningsbaserad finansiering för genomförande och planering av restaureringar av vat-tendrag. Finansiering kan också beviljas för förstärkning av regionala verksamheten, vatten- och fiskerihushållningsåtgärder och omfattande vattendragbaserad vattenförvaltning inom jordbruk och skogsbruk.

Ansökningstiden: från den 18. oktober till den 30. november 2021 för

Finansiering beviljas av miljöministeriets program för effektiverat vattenskydd, som syftar till att göra Finland till den mest effektiva vattenskyddaren i världen. Huvudsyftet med vattenrenoveringsprojekt är att förbättra vattnets status och vattenmiljön, öka den biologiska mångfalden och stärka samarbetet mellan de aktörerna som restaurerar vattendrag.

Så här inleder ni ert projekt

Projektplaneringen bör börja snart. För det första är det bra att ta reda på vad problemen är i vattendrag. Har vattentillståndet försämrats och varför har detta hänt. Det är sedan möjligt att överväga vad syftena med restaureringen är och vad som kan göras i vattendrag eller avrinningsområden för att förbättra situationen. Det vore bra att samla intresserade partners och också tänka tillsammans på hur man kan skaffa finansiering och stöd. NTM -centralen och det nationell Nätverk för restaurering av vattendrag erbjuder experthjälp med att samla in bakgrundsinformation om vattendrag, planera projekt och hitta partners.

För att få finansiering måste den sökande vanligtvis vara till exempel en registrerad förening, en delägarlag, ett fiskeområde, ett samhälle enligt vattenlagen, en kommun eller ett företag.

I princip beviljas finansiering för hälften av projektkostnaderna. Den andra halvan kan täckas till exempel med egen finansiering, stödjande arbete eller stöd från sponsorer.

Tillsammans kommer vi att göra mer för vattnet och nu finns det finansiering för det!

Tilläggsinformation:

Ari Sallmén, t. 0295 022 937
Pekka Paavilainen, t. 0295 022 921

förnamn.efternamn@ely-keskus.fi

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ ELY-keskukset

Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.

Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.

Genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet påskyndas i pilotområden16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Avrinningsområdena till Aura å och Pemar å samt Kimitoön med omgivande havsområden har valts som pilotområden för Skärgårdshavsprogrammet. Syftet med Skärgårdshavsprogrammet är att minska näringsbelastningen på Skärgårdshavet och få bort jordbruket i Skärgårdshavets avrinningsområde från listan över de värsta belastningskällorna för Östersjön, som upprätthålls av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö.