Väestörekisterikeskus

Nya mobilappen Serviceställen hjälper till att hitta offentliga serviceställen

Jaa

Befolkningsregistercentralen och Cybercom har tillsammans utvecklat en ny mobilapplikation med förstärkt verklighet som ska underlätta när medborgare uträttar ärenden hos myndigheter. Appen heter ”Serviceställen (beta)”. Det är fråga om en testversion av en tjänst som i framtiden ska bli en del av Suomi.fi-mobilappen.

Appen visualiserar var de offentliga tjänsterna finns och gör det lättare att hitta dem med hjälp av smarttelefonernas möjligheter att använda förstärkt verklighet. Informationen tas från Suomi.fi-servicedatalagret, som innehåller information om de tjänster och servicekanaler som organisationer inom offentlig förvaltning erbjuder. De uppgifter som är sparade i Servicedatalagret utgör också grunden för uppgifterna om tjänster och serviceställen i Suomi.fi-nättjänsten.


Appen visar de offentliga tjänsternas läge på kartan. Dessa är till exempel ämbetsverk, bibliotek, simhallar, parkeringsautomater, idrottsplatser, daghem, skolor, hälsocentraler och andra tjänster som drivs med offentliga medel. När man vänder på mobilen eller surfplattan börjar kameran filma där användaren går och närbelägna serviceställen dyker upp på skärmen", berättar Joonas Kankaanrinne, som är direktör för enheten Utveckling vid Befolkningsregistercentralen.

Appen Serviceställen (beta) finns till en början för Android-enheter. En version för iOS-enheter är under planering.

Andra aktörer kan också utnyttja uppgifterna i Suomi.fi-servicedatalagret

”Appen Serviceställen som utnyttjar uppgifter i Suomi.fi-servicedatalagret är ett bra exempel på hur man med hjälp av Suomi.fi-tjänster, det vill säga i detta fall tjänstebeskrivningar som registrerats i Servicedatalagret, kan skapa nya innovativa tjänster. Jag uppmuntrar alla organisationer att se till att uppgifterna om deras tjänster är uppdaterade, eftersom det i framtiden säkert kommer fler sådana här tjänster som utnyttjar tjänstebeskrivningarna i servicedatalagret och gör det lättare att hitta tjänster”, fortsätter Kankaanrinne.

Även andra aktörer kan bygga upp nya innovativa applikationer av uppgifterna i Suomi.fi-servicedatalagret eftersom uppgifterna är tillgängliga för alla via det öppna gränssnittet.
”Det här är ett lysande exempel på hur flink och modig den offentliga förvaltningen är att testa hur man med hjälp ny teknologi kan utveckla innovativa tjänster. Hela teamet på Cybercom är glada över att finländarna får tillgång till mobilappen Serviceställen innan året är slut", kommenterar Harri Salminen som är affärsverksamhetsdirektör för Cybercoms Connected Solutions.


Du hittar appen Serviceställen (beta) i Google Play med sökorden ”Serviceställen” och ”Suomi.fi” eller på webbadress https://play.google.com/store/apps/details?id=com.suomifi.palvelutietovaranto

Ytterligare information
Befolkningsregistercentralen, Joonas Kankaanrinne, direktör för enheten Utveckling, tfn 0295 535 233, fornamn.efternamn(at)vrk.fi
Cybercom, Harri Salminen, affärsverksamhetsdirektör Connected Solutions, tfn 050 549 6572, fornamn.efternamn(at)cybercom.com


Vad är Suomi.fi?
Suomi.fi är en nättjänst med alla tjänster och servicekanaler som tillhandahålls inom den offentliga sektorn. Tjänsten är avsedd för medborgare och företag. Med hjälp av tjänsten kan medborgarna med en enda inloggning kontrollera sina uppgifter i olika myndighetsregister och uträtta ärenden i e-tjänster som olika aktörer inom den offentliga förvaltningen tillhandahåller och ta emot myndighetspost i elektronisk form.

Det går till exempel att förflytta sig från Skatteförvaltningens tjänster till FPA:s tjänster utan att behöva logga in på flera ställen. I nättjänsten kan användaren också söka information i livssituationer där man är tvungen att uträtta ärenden med flera olika myndigheter. Sådana situationer är till exempel när ett barn föds, vid skilsmässa, arbetslöshet eller en närståendes död. Tjänsten innehåller också information och anvisningar om företagande.

Suomi.fi-fullmakter, som är en elektronisk tjänst för befullmäktigande och en del av Suomi.fi-nättjänsten, kommer att märkbart underlätta för till exempel äldre personer eller personer som vistas länge utomlands om de vill ge en annan person fullmakt att sköta sina myndighetsärenden. En företagare kan också ge någon annan fullmakt att sköta ärenden åt företaget.


Läs mer på esuomi.fi och Suomi.fi.



 

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Väestörekisterikeskus
Väestörekisterikeskus
Lintulahdenkuja 4
00530 HELSINKI

0295 535 001http://www.vrk.fi

Befolkningsregistercentralen förverkligar en nationella servicearkitektur tillsammans med finansministeriet. Ämbetsverkets uppgift är att främja det digitala samhället genom att producera och utveckla stödtjänster för e-tjänster för medborgare och den offentliga förvaltningen. Dessutom är Befolkningsregistercentralen befolkningsdatasystemets registerförare tillsammans med magistraterna. Ämbetsverket upprätthåller och utvecklar befolkningsdatasystemet, dess uppgifter och uppgifternas riktighet samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Befolkningsregistercentralen erbjuder befolkningsdatasystemets informationstjänster och certifikattjänster samt tar hand om valuppgifter. www.vrk.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Väestörekisterikeskus

Virastojen hiihtotempaus: Jos 100 000 kansalaista siirtyy sähköiseen viranomaisasiointiin, virkamiehet hiihtävät 10 000 kilometriä8.2.2019 07:00:00Tiedote

Väestörekisterikeskus ja Verohallinto haastavat suomalaiset luopumaan viranomaisten lähettämästä paperipostista. Jos 100 000 suomalaista ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit helmikuun loppuun mennessä, Väestörekisterikeskuksen ylijohtaja Janne Viskari ja Verohallinnon pääjohtaja Markku Heikura virkamiehineen hiihtävät 10 000 kilometriä.

State employees take up skiing: If 100,000 citizens activate electronic messages from the authorities, the authorities promise to ski 10,000 kilometres8.2.2019 07:00:00Tiedote

The Population Register Centre and the Finnish Tax Administration invite Finnish citizens to move to electronic communication with state authorities instead of paper mail. If 100,000 Finns activate the Suomi.fi Messages service by the end of February, Population Register Centre Director General Janne Viskari and Tax Administration Director General Markku Heikura, together with their colleagues, promise to clock up 10,000 kilometres on cross-country skis.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme