Nya och slitna däck i blötförestest - SLITAGE FÖRSÄMRAR DÄCKETS PRESTANDA DRAMATISKT
I blötförestestet försämrades däckets prestanda som väntat i takt med slitaget. Däremot överraskade vinterdäcken med sina verkligt dåliga resultat. “Det har alltid varit känt, att mjuka friktionsdäck inte fungerar på sommaren, men i testet som nu gjordes klarade sig inte ens helt nya friktionsdäck i jämförelsen med slutkörda sommardäck. Detta upprepades såväl i vattenplaningstestet som i inbromsningen på våt vägyta,” kommenterar Test Worlds tekniska direktör Jukka Antila.
Blötförestestet genomfördes i maj 2016 av Test World Oy på Nokia testcentral. I testningen jämfördes högklassiga sommardäck och för nordiska förhållanden avsedda friktionsdäck med varandra både som nya och slitna. Testresultaten presenteras närmare i Tekniikan Maailma nr 16/2016 och på en videoinspelning som publiceras på Bildäcksförbundets webbsidor.
Väggreppet som värst endast av lillfingersstorlek
Däckets kontaktyta (bilaga 1) med vägen kan vid vått väglag överraskande minska till obefintlighet. I stället för ett väggrepp som motsvarar en handflatas storlek reduceras greppet redan i normala färdhastigheter till lillfingers storlek. Utöver vattenmängd, körhastighet och däckens mönsterdjup inverkar däckets ytmönster och profil på vattenplaningstendensen.
Däckets vattenplaningstendens (bilaga 2) mättes med accelerationstest på sex millimeters vattenmängd. Ett nytt sommardäck parerade vattenplaning ända upp till en hastighet på 80 km/h. Med dåliga däck som slitits ner till ett par millimeter hamnade bilen i vattenplaning redan vid 70 km/h. Med nya vinterdäck råkade bilen i vattenplaning vid 69 km/h.
Bromsningstestet på våt asfalt (bilaga 3) utfördes från en hastighet på 80 km/h. Med nya sommardäck var bromssträckan cirka 25 meter. Med till hälften nedslitna däck blev den ett par meter längre, men med undermåliga däck blev bromssträckan rentav 12 meter längre. Farten var ännu 45 km/h där bilen med nya däck hade stannat helt.
Via slantmätning till däckratsian
Kampanjchef Risto Keskiruokanen från Bildäcksförbundet ger bilisterna vinken att göra ett enkelt test med en 2-euros slant. “Lagens minimikrav på sommardäckens mönsterdjup är 1,6 millimeter men säkerhetsrekommendationen vid blötföre är minst fyra millimeter. Ställ en 2-euros slant på däckets huvudmönster. Ifall slantens nickelkant blir synlig, är det dags att överväga byte av däck.”
Höstens Däckratsia-kampanj arrangeras 12. - 16.9. på traditionellt sätt. Efter ett mellanår arrangeras åter däckratsior i stor utsträckning i hela landet. Samtidigt samlas information om skicket på person- och paketbilarnas sommardäck. Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och polisen agerar gemensamt i kampanjen för bättre däcksäkerhet nu för tjugonde gången.
Tilläggsuppgifter:
Tekniska direktören Jukka Antila, Test World Oy, tel. 0400 696 370
Kampanjchef Risto Keskiruokanen, Bildäcksförbundet r.f., tel. 0400 698 216
www.autonrengasliitto.fi
Bilagor:
Bilaga 1. Jämförelse av däckets kontaktyta vid olika mönsterdjup
Bilaga 2. Vattenplaningshastighet med nya vs. slitna sommar- och vinterdäck (km/h)
Bilaga 3. Inbromsning på våt yta med nya vs. slitna sommar- och vinterdäck (m)
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.
Bilder
Länkar
Om
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.
Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Kesärenkaat alle vasta pääsiäisen jälkeen27.3.2024 14:39:19 EET | Tiedote
Talviset kelit jatkuvat pääsiäisen yli lähes koko maassa, eikä lomaliikenteseen ole asiaa ilman hyväkuntoisia talvirenkaita. Vaihtosesonki alkaa koko maassa asteittain pääsiäisen jälkeen, jolloin kuluneet renkaat kannattaa uusia saman tien.
Talviloman liikenne edellyttää renkaalta pitoa ja kuskilta rauhallista asennetta14.2.2024 12:07:28 EET | Tiedote
Lomaliikenteeseen lähdetään koko Suomessa talvisissa olosuhteissa. Hyväkuntoisten talvirenkaiden ohessa se merkitsee sitä, että matkalle on pukeuduttava oikein ja varmistettava, että autosta löytyvät riittävät varusteet kylmässä pärjäämiseen.
Tarkasta talvirenkaat ennen joululiikenteeseen lähtöä20.12.2023 05:12:00 EET | Tiedote
Viikonloppuna alkava joululomien menoliikenne edellyttää kiireen jättämistä taakse ja hyväkuntoisia talvirenkaita. Joulunpyhien aikana Suomen teillä voi tulla vastaan lähes mitä tahansa talven keliä, joista varmaa on vain liukkaus.
Talvirenkaat on vaihdettava alle nyt27.10.2023 01:36:00 EEST | Tiedote
Talvirengaskausi alkaa keskiviikkona 1. marraskuuta, mutta kylmät kelit ovat saaneet autoilijat vaihtamaan talvirenkaita ennakoivasti. Talvirengaskaudella oikeasta ja keliin sopivasta rengastuksesta vastaa aina ajoneuvon kuljettaja.
Talvirenkaat alle, jos ajelet lomalle pohjoiseen11.10.2023 10:40:53 EEST | Tiedote
Nastoilla tai ilman, mutta talvirenkaiden mallista riippumatta vaihtoon kannattaa ryhtyä nyt. Aikaisin pohjoisessa satanut ensilumi ja etelän kylmät yöt ovat aloittaneet talvirengaskauden Suomessa hieman tavallista aikaisemmin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum