Nya och slitna däck i blötförestest - SLITAGE FÖRSÄMRAR DÄCKETS PRESTANDA DRAMATISKT

Enligt Tekniikan Maailmas färska blötförestest lönar det sig inte att helt köra slut sina sommardäck ifall man ens lite tänker på säkerheten. Ett till hälften nedslitet sommardäcks väggrepp är ännu måttligt men därefter försämras däckets prestanda dramatiskt i blötföre. Testresultaten visade att ett nytt vinterdäck klarade sig sämre än ett slutkört sommardäck.
Däckets vattenplaningstendens mättes med accelerationstest på sex millimeters vattenmängd. (Bild: Tekniikan Maailma)

I blötförestestet försämrades däckets prestanda som väntat i takt med slitaget. Däremot överraskade vinterdäcken med sina verkligt dåliga resultat. “Det har alltid varit känt, att mjuka friktionsdäck inte fungerar på sommaren, men i testet som nu gjordes klarade sig inte ens helt nya friktionsdäck i jämförelsen med slutkörda sommardäck. Detta upprepades såväl i vattenplaningstestet som i inbromsningen på våt vägyta,” kommenterar Test Worlds tekniska direktör Jukka Antila.

Blötförestestet genomfördes i maj 2016 av Test World Oy på Nokia testcentral. I testningen jämfördes högklassiga sommardäck och för nordiska förhållanden avsedda friktionsdäck med varandra både som nya och slitna. Testresultaten presenteras närmare i Tekniikan Maailma nr 16/2016 och på en videoinspelning som publiceras på Bildäcksförbundets webbsidor.

Väggreppet som värst endast av lillfingersstorlek

Däckets kontaktyta (bilaga 1) med vägen kan vid vått väglag överraskande minska till obefintlighet. I stället för ett väggrepp som motsvarar en handflatas storlek reduceras greppet redan i normala färdhastigheter till lillfingers storlek. Utöver vattenmängd, körhastighet och däckens mönsterdjup inverkar däckets ytmönster och profil på vattenplaningstendensen.

Däckets vattenplaningstendens (bilaga 2) mättes med accelerationstest på sex millimeters vattenmängd. Ett nytt sommardäck parerade vattenplaning ända upp till en hastighet på 80 km/h. Med dåliga däck som slitits ner till ett par millimeter hamnade bilen i vattenplaning redan vid 70 km/h. Med nya vinterdäck råkade bilen i vattenplaning vid 69 km/h.

Bromsningstestet på våt asfalt (bilaga 3) utfördes från en hastighet på 80 km/h. Med nya sommardäck var bromssträckan cirka 25 meter. Med till hälften nedslitna däck blev den ett par meter längre, men med undermåliga däck blev bromssträckan rentav 12 meter längre. Farten var ännu 45 km/h där bilen med nya däck hade stannat helt.

Via slantmätning till däckratsian

Kampanjchef Risto Keskiruokanen från Bildäcksförbundet ger bilisterna vinken att göra ett enkelt test med en 2-euros slant. “Lagens minimikrav på sommardäckens mönsterdjup är 1,6 millimeter men säkerhetsrekommendationen vid blötföre är minst fyra millimeter. Ställ en 2-euros slant på däckets huvudmönster. Ifall slantens nickelkant blir synlig, är det dags att överväga byte av däck.”

Höstens Däckratsia-kampanj arrangeras 12. - 16.9. på traditionellt sätt. Efter ett mellanår arrangeras åter däckratsior i stor utsträckning i hela landet. Samtidigt samlas information om skicket på person- och paketbilarnas sommardäck. Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och polisen agerar gemensamt i kampanjen för bättre däcksäkerhet nu för tjugonde gången.

Tilläggsuppgifter:

Tekniska direktören Jukka Antila, Test World Oy, tel. 0400 696 370
Kampanjchef Risto Keskiruokanen, Bildäcksförbundet r.f., tel. 0400 698 216

Bilagor:

Bilaga 1. Jämförelse av däckets kontaktyta vid olika mönsterdjup
Bilaga 2. Vattenplaningshastighet med nya vs. slitna sommar- och vinterdäck (km/h)
Bilaga 3. Inbromsning på våt yta med nya vs. slitna sommar- och vinterdäck (m)

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

Bilder

Ladda ned bild
Däckets kontaktyta med vägen kan vid vått väglag överraskande minska till obefintlighet.
Ladda ned bild
Bromsningstestet på våt asfalt (bilaga 3) utfördes från en hastighet på 80 km/h. (Bild: Tekniikan Maailma)
Ladda ned bild
Jämförelse av däckets kontaktyta vid olika mönsterdjup
Ladda ned bild
Vattenplaningshastighet med nya vs. slitna sommar- och vinterdäck (km/h)
Ladda ned bild
Inbromsning på våt yta med nya vs. slitna sommar- och vinterdäck (m)
Ladda ned bild

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf