Nya verk i samlingsutställningen Beröring – konstnärsdokumentären Heiskuja om Outi Heiskanen och en omfattande helhet grafikverk visas på EMMA

Utställningen Beröring som presenterar Saastamoinen stiftelsens samling uppdateras verk för verk och avdelning för avdelning. Avdelningen Människan och naturen har kompletterats med en helhet av Outi Heiskanens konstgrafik och en konstnärsdokumentär som beskriver hennes liv och arbete. Utställningen har också uppdaterats med två interaktiva installationer: Lauri Astalas medieverk Litet spektakel om att mötas och Pors & Raos kinetiska verk som reagerar på ljud.

Outi Heiskanen i konstnärsdokumentär Heiskuja (2021).

Outi Heiskanens (f. 1937) verkhelhet som nu har infogats i utställningen Beröring är uppbyggd runt dokumentären Heiskuja (2021) som har producerats med stöd från Saastamoinen stiftelsen och som följer konstnärens liv och arbete i fyra års tid. Konstnärsdokumentären har regisserats av filmmakaren Georg Grotenfelt(f. 1951) och den är filmad i konstnärshemmet Lallukka under åren 2012–2015, precis innan konstnären flyttade till sina barndomstrakter i Vemo. Dokumentären premiärvisades på Docpoint-festivalen i början av 2021.

Outi Heiskanen är en av de kändaste konstnärerna i vårt land. De centrala figurerna i hennes narrativa verk är kvinnan och barnet samt djur som på olika sätt står människan nära, som apan, björnen, hunden och hästen. I verken är människan och de andra djuren jämbördiga varelser, de följer varandras former och smälter samman. Många av skepnaderna har sin utgångspunkt i Heiskanens personliga historia, men framför allt skildrar verken den allmänmänskliga existensen och det undermedvetnas värld. Kompiisi ("kompis” med betoning på -pis) är det ord Heiskanen använder för sin teknik med vilken hon skapar verk genom att göra avdrag med flera grafiska plåtar. På det här sättet förenar Heiskanen figurer och bilder från olika tidsperioder och skapar nya relationer mellan dem.

Dokumentären Heiskuja öppnar upp Outi Heiskanens betydande, mer än 50 år långa konstnärskap på ett berörande sätt. För Saastamoinen stiftelsen har det varit ett viktigt projekt att stöda dokumentären om den folkkära konstnären, och det är fint att på utställningen kunna visa den för publiken i anknytning till den konstgrafiska helheten. Den här helheten ger också publiken en unik möjlighet att redan på sommaren fördjupa sig i konstnärens produktion, före Heiskanens retrospektiva utställning som öppnar på Ateneum på hösten, säger Päivi Karttunen på Saastamoinen stiftelsen.

Avdelningen Människan och naturee som öppnade på hösten 2020 har kompletterats med två verk som står i ett interaktivt förhållande till åskådaren. Lauri Astalas (f. 1958) verk Litet spektakel om att mötas (2010)vaknar till liv då åskådaren sätter sig på stolen framför verket. Verket dryftar möten och deras omöjlighet samt människans relation till det omgivande rummet.Konstnärsduon Pors & Rao består av Søren Pors (f. 1974) ochAparna Rao(f.1978). Deras installation Utan titel (2017) utnyttjar robotik och reagerar på ljud i omgivningen. Verket behandlar de primitiva instinkter som är gemensamma för alla djur, också för människan. Utan titel beskriver känsliga livsformer som frodas i tystnad och som gömmer sig om de utsätts för buller eller starka ljud.

Saastamoinen stiftelsens samling är en av de mest betydande samlingarna av finsk och internationell konst, och samlingen utökas fortlöpande med nya verk. Utställningen Beröring som presenterar verk ur samlingen uppdateras regelbundet med olika verk och helheter som ur varierande perspektiv dryftar den mänskliga naturen och livets grundläggande frågor. Avdelningen Människan och naturensom nu har uppdaterats med nya verk behandlar det allt diffusare förhållandet mellan naturligt och onaturligt samt balansen mellan människan och livsmiljön. Följande större uppdatering av utställningen öppnar på hösten 2021. För planeringen av samlingsutställningen och valet av verk till den ansvarar EMMAs och Saastamoinen stiftelsens experter.

EMMAs utställningar sommaren 2021:

Aaron Heino: Off Topic, fram till 12.12.2021
Hesselholdt & Mejlvang: The White Exhibition, fram till 29.08.2021
Eeva-Leena Eklund :) fram till 22.08.2021
Keramiken I förnyelse, fram till 28.08.2022
Saara Ekström & Eero Tammi: Biblion, fram till 09.01.2021

Alltid utställda:

Beröring
Visningslagret Bryk & Wirkkala

Outi Heiskanen i konstnärsdokumentär Heiskuja (2021).
Ladda ned bild
Outi Heiskanens verkhelhet i Saastamoinen stiftelsens samlingsutställningen Beröring på EMMA, 2021. Bild: Paula Virta / EMMA – Esbo moderna konstmuseum

Följ EMMA – Espoo Museum of Modern Art

Senaste pressmeddelandena från EMMA – Espoo Museum of Modern Art

EMMAn kokoelma saa merkittävän lisäyksen, kun valokuvataiteilija Marjukka Vainion teoksia lahjoitetaan osaksi kokoelmaa29.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

EMMA – Espoon modernin taiteen museo on vastaanottanut lahjoituksen valokuvataiteilija Marjukka Vainion (1953–2019) perikunnalta. Lahjoitus sisältää yhteensä yli 60 teosta, jotka ajoittuvat 1990-luvulta aina 2010-luvulle saakka. Valokuvateosten lisäksi lahjoituskokoelmaan kuuluu arkistokokonaisuus, joka sisältää muun muassa koevedoksia.

New work added to the Touch exhibition – Heiskuja, a documentary film about Outi Heiskanen and a selection of her artworks are on display at EMMA22.6.2021 12:00:00 EEST | Press release

Touch presents a curated selection of works from the Saastamoinen Foundation Art Collection. The exhibition is renewed regularly, work by work and section by section. The Human and Nature section has newly been refreshed with a selection of artworks by Outi Heiskanen and a documentary film about her life and art. Two interactive installations have also been added to the display: Lauri Astala’s Small Spectacle about Encountering and Pors & Rao’s sound-interactive kinetic installation.

Uusia teoksia Kosketus-kokoelmanäyttelyssä – Outi Heiskasen taiteilijadokumentti Heiskuja sekä laaja grafiikan kokonaisuus esillä EMMAssa22.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevä Kosketus-näyttely päivittyy teos teokselta ja osio osiolta. Näyttelyn osioon Ihminen ja luonto on lisätty Outi Heiskasen taidegrafiikkaa sisältävä kokonaisuus sekä hänen elämäänsä ja työskentelyään kuvaava taiteilijadokumentti. Ripustusta on päivitetty lisäksi kahdella vuorovaikutteisella installaatiolla: Lauri Astalan mediateoksella Pieni spektaakkeli kohtaamisesta ja Pors & Raon ääniin reagoivalla kineettisellä teoksella.

Vindarna fläktar i Ilona Partanens konstverk på byggplatsstaket i Hagalund21.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Byggplatsen för kvarteret Tuultenristi (Vindarnas kors) i Hagalunds centrum omgärdas av illustratören Ilona Partanens konstverk som beskriver olika vindar. Byggbolaget YIT bygger bostadshus och kontorshus på området. Konstprojektet på byggplatsstaketet är ett samarbetsprojekt mellan YIT och EMMA – Esbo moderna konstmuseum. Målet är att med bildkonstens hjälp pigga upp vardagen för de förbipasserande, och att föra in konsten i det nya området som byggs i Hagalund och föra den närmare invånarna. Efter att verket har visats runt byggplatsen kommer det att införlivas i EMMAs samling och en del av motiven kommer att ses i form av konstverk i de nybyggda bostadshusens trapphus.