NYAB allekirjoitti sopimuksen, jolla valmistaudutaan rakentamaan Aurora Linea

NYAB ja Svenska kraftnät ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jolla valmistaudutaan rakentamaan Suomen ja Ruotsin välistä sähkönsiirtoyhteyttä. Uusi sähkönsiirtoyhteys lisää sähkönsiirtokapasiteettia, parantaa toimitusvarmuutta ja mahdollistaa uusiutuvan sähköntuotannon lisäämisen Pohjoismaissa ja laajemmin Itämeren alueella.
Lähde: Fingrid Oyj

Joulukuussa allekirjoitettu sopimus koskee Dockasbergin ja Risuddenin välisen siirtoyhteyden ensimmäistä vaihetta. Ensimmäinen vaihe sisältää suunnittelutyöt ja alkaa vuoden 2023 alussa.

Vihreän siirtymän mahdollistaminen

Svenska kraftnät suunnittelee yhteistyössä Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj:n kanssa uutta 400 kv voimajohtoa Muhoksen Pyhänselästä Keminmaan kautta Ruotsin puolelle Messaureen. Vuonna 2025 valmistuva hanke tunnetaan nimellä Aurora Line. Aurora Line lisää sähkönsiirtokapasiteettia Suomesta Ruotsiin noin 900 MW ja Ruotsista Suomeen noin 800 MW.

NYAB pystyy tarjoamaan hankkeelle koko energia-alan erikoisosaamisensa, lähtien suunnittelu- ja asiantuntijapalveluista, energiarakentamiseen ja edelleen maanrakennukseen palveluihin.

- Valitsemme projektimme huolella, ja Aurora Line sopii täydellisesti osaamiseemme ja tavoitteeseemme rakentaa puhdasta tulevaisuutta. Mukana on osaava infra- ja energiarakentamisen organisaatiomme. Meille sopii erinomaisesti olla osa Aurora Linen kaltaista ruotsalais-suomalaista rajat ylittävää hanketta yhdessä Svenska kraftnätin ja Fingridin kanssa, sanoo Magnus Granljung, NYABin Ruotsin maajohtaja.

Lisääntynyt toimitusvarmuus

Uudesta Ruotsin ja Suomen välisestä linjasta on suuri hyöty koko pohjoismaisille sähkömarkkinoille. Se lisää Suomen toimitusvarmuutta ja integroi maan edelleen osaksi pohjoismaista sähköjärjestelmää. Se mahdollistaa myös säätövoiman ja sähkövarastojen tehokkaamman hyödyntämisen sekä Ruotsissa että Suomessa.

Lähde: Fingrid Oyj
Lähde: NYAB Sverige AB

NYAB on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Olemme mahdollistamassa Pohjoismaiden vihreää siirtymää tarjoamalla uusiutuvaa energiaa ja kestävää infrastruktuuria koskevia suunnittelun, rakentamisen ja kunnossapidon palveluita julkisen ja yksityisen sektorin asiakkaille. Skarta Energy on osa NYABia. NYABin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 350 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.