NYAB Oyj

NYAB tecknar ett kontrakt med Trafikverket värt 112 miljoner

NYAB har ingått i ett avtal med Trafikverket för att utföra förstärkningsåtgärder på väg 750 mellan Holmfors och Sandträsk. Avtalet innefattar även byggnation av en ny bro i Boden kommun i Norrbotten. Kontraktsvärdet uppgår till närmare 112 miljoner kronor.

Den 33 kilometer långa vägen mellan Holmfors utanför Boden och Sandträsk är en viktig transportsträcka för näringslivet, i synnerhet skogsindustrin. Vägen är också en parallellväg till Malmbanan och därför viktig som en serviceväg till järnvägen. Vägen har stora skador som visar sig som mest under tjällossningsperioden. Projektet omfattar förstärkning av vägen som ska klara en högre bärighetsklass för tunga fordon, samt byggnation av en ny bro i Bodens kommun. Byggnationen beräknas starta sommaren 2023 och avslutas hösten 2025.

Den svenska regeringens investeringsplan för 2022-2033 innehåller rekordstora investeringar i landets infrastruktur. NYAB bygger hållbar infrastruktur och har flera pågående projekt och rikstäckande ramavtal inom infrastruktur med Trafikverket.

“Vi är glada över att fortsätta vårt goda samarbete med Trafikverket och det är med stolthet som vi fortsätter bygga mer hållbar och säker infrastruktur i Sverige. Väg 750 är en viktig transport- och serviceväg, vilket betyder att arbetet behöver organiseras och schemaläggas på ett sätt som låter trafiken fortlöpa så effektivt och säkert som möjligt under projektet”, säger Björn Lindbäck, affärsområdeschef Infrastruktur på NYAB.

Om

NYAB bygger en ren framtid med årtionden av erfarenhet från komplexa och utmanande projekt. Vi möjliggör den gröna omställningen i Norden genom att erbjuda ingenjörs-, byggnations- och underhållstjänster inom förnybar energi och hållbar infrastruktur till kunder i offentlig och privat sektor. NYAB har sitt huvudkontor i Oulu and har över 380 medarbetare utspridda på olika platser i Finland och Sverige.

Följ NYAB Oyj

Senaste pressmeddelandena från NYAB Oyj

NYAB suorittaa laajamittaisia vesitöitä Södertäljen kanavassa18.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

NYAB on allekirjoittanut Ruotsin liikennevirasto Trafikverketin kanssa sopimuksen, jonka arvo on 174 miljoonaa Ruotsin kruunua (noin 15 miljoonaa euroa). Projektin tilaajana on Ruotsin liikennevirasto Trafikverket, joka viimeistelee Södertäljen sulku- ja kanavaprojektia yhteistyössä Ruotsin merenkulkulaitos Sjöfartsverketin kanssa. Projektin tarkoituksena on tehdä rahtiliikenteestä kestävämpää ja tehokkaampaa sekä parantaa meriturvallisuutta.