Nye Buster M: Buster moderniserer den allsidige favorittbåten

Europas største produsent av aluminiumsbåter, Buster, fornyer favorittbåten i den mindre størrelsesklassen, Buster M betydelig. Den nye Buster M presenteres på på flytende båtmessene i Oslo, Stockholm og Helsingfors 2017.

En allsidig allround-båt
En allsidig allround-båt Buster M er planlagt som en allsidig allround-båt: som båt for persontransport, til reiser til butikken, for fiske i nærliggende vann og utflukter med familien. Båten er letthåndterlig og kan transporteres etter bil på en lett ubremset tilhenger. Sittebrønnen er selvlensende.

”I forbindelse med fonyelsen av M har vi ytterligere foredlet Busterns gode grunnegenskaper: båten er bekymringsfri, lett å håndtere og oppfører seg som forventet i hendene på alle type båtførere”, forteller utviklingssjef Anders Kurtén.

Den nye Buster M i fjerde generasjonen følger sine forgjengeres linjer: båten for fem personer er 4,86 meter lang og 1,85 meter bred. Også motoreffektområdet er som før, altså 30–40 hestekrefter.

Nye M følger lillesøsteren S sin nye, stilfulle karakter. Takket være den moderne utformingen av skroget har man fått plassen ombord klarere og spesielt i forpiggen finnes det plass for frakttransport og fiske.

En allsidig allround-båt

Til dobbelkonsollversjonen hører som standard Buster Q-smartskjermen inklusive kart, som kan kompletteres med Raymarine fiskeekkolodd samt med Entertainment-pakken som inkluderer høyttalere.

Enkeltkonsollversjonen selges uten Buster Q-smartskjerm. Den allsidige og forenklede hyttebåten har stor dørkflate for transport. Takket være den store sittebrønnen har for eksempel sportfiskerne god og uhindret plass å bevege seg på.

Motoralternativene for nye Buster M er de lette og effektive Yamaha F30 og F40. Takket være en helt ny bunnform går båten lettere enn tidligere opp i plan, også når den er lastet. Båtens toppfart med den største motoreffekten er om lag 26 knop.

Til dobbelkonsollversjonen av Buster M hører som standard 10” Buster Q-smartskjerm,  konsollene er utstyrt med vindskjerm, låsbart stuerom, selvlensende sittebrønn, kasse for oppbevaring av fiskestang samt Yamaha Y-COP-startsperre. Som tilvalg kan man få for eksempel ekstra pulpit i baugen, vannskibøyle, havnekalesje, kjørekalesje med mellomdørserie samt Q Fishfinder-ekkolodd. Oppbevaringskassen for fiskestenger fås som tilleggsutstyr også for enkeltkonsollversjonen.

Senere kommer det til å finnes en utstyrspakke for fiske og da kan enkeltkonsollversjonen av Buster M modifiseres til en praktisk stangfiskebåt.

Den nye Buster M 2018 finnes hos forhandlerne fra og med høsten 2017.

• Personantall 5
  • Lengde 4,86 m
  • Bredde 1,85 m
  • Vekt uten motor om lag 365 kg
  • Motorens effektområde 30–40 hk

En allsidig allround-båt

Buster Boats er Europas største designer og produsent av aluminiumsbåter. Av de over 125 000 aluminiumsbåtene som vi har sjøsatt i løpet av de siste 60 årene er størstedelen fortsatt i bruk.

Det har vært produsert båter under Buster-navnet siden 1976, men Busters historie begynte allerede i 1955 med produksjon av den første Kello-båten.

Det hører over 20 båter til Buster-sortimentet. De minste medlemmet er den fire meter lange Buster Mini og den største den over ti meter lange Buster Phantom. Over halvparten av produksjonen eksporteres.

Produsenten av Buster-båtene, Inha Bruk, er et datterselskap av Yamaha Motor Europe. Bedriftens hovedkontor ligger i Reso og produksjonen foregår i Ähtäri.