Nye Buster M endres også til spinnfiskernes båt

Busterens nye fiskeutstyrspakke fås nå i tillegg til Buster S, også til den følgende størrelsesklassens favorittbåt Buster M. Med fiskeutstyrspakken modifiseres M og S til fiskebåter etter eget behov.
Buster M er – ferdigstilt med fiskeutstyrspakken – moderne og praktiske fiskebåter som egner seg spesielt godt til spinnfiskere.

Den nye, fjerde generasjonens Buster M er en 4,86 meter lang fem personers aluminiumbåt. Motoreffektområdet er 30–40 hestekrefter. Med fiskeutstyret blir båtens totalvekt drøyt 500 kilo inkludert motor, slik den kan lett slepes på ubremset tilhenger.

"Buster M og S er – ferdigstilt med fiskeutstyrspakken – moderne og praktiske fiskebåter som egner seg spesielt godt til spinnfiskere. Begge modellene er letthåndterlige, men den nesten halv meter lengre M gir følelsen av en klart større båt," hevder fiskeguiden Jani Ollikainen, som deltok i produktutviklingen av utstyrspakken.

Til Buster Ms og S' fiskeutstyrspakke hører en stangkasse, en kasteplattform med fiskestol samt et feste for en frontmotor. Utstyrspakkens deler kan også bestilles individuelt og utstyret kan løsnes når båtens bruksformål endres.

Man kan gjøre seg godt kjent med nye Buster Ms fiskeutstyr på Helsinfors Vene 18 båt-utstillingens fornyede fiskeområde. Båten presenteres under hele messen av fiskeguiden Jani Ollikainen. Messen er åpen for publikum 9–18 februar 2018.

I Sverige presenteres den nye fiskebåten på sportsfiskemessen 16–18 mars.

En romsligere og mer praktisk stangkasse, mer komfort og mer plass på kasteplattformen

Med fiskeutstyrspakken forstørres Busterens frambenk til en virkelig sprek kasteplattform. Den byr fiskerne en forhøyet dørkenflate som forbedrer sikten og letter spinnfisket. Under kasteplattformen finnes stort lagringsplass for tur- og fiskeutstyr, hvor bagasjen lett kan ryddes ut av veien for fiskerne. Oppbevaringsrommene er tilgjengelige via to store luker som finnes i bakkanten av kasteplattformen.

I kasteplattformens fremre del finnes i tillegg til forkassen som hører til Buster Ms standardutstyr, et avskilt rom til f.eks. anker og fendere. Til kasteplattformen hører en avtakbar, førsteklasses fiskestol.

En annen, litt mindre kasteplattform lages ved å løsne akterbenkens kalesjegarasje/ryggstøtte. Da danner akterbenken og badeplattformen en kasteplattform på samme nivå.

Den lange stangkassen fester man på båtens venstre side. Til Buster M-versjonen med to konsoller hører en kort stangkasse plassert foran venstre konsollen som standardutstyr.

"Stangkassen er virkelig romslig og praktisk. Gjeddefiskerens vanligste stang er f.eks. 8,5 fot, og det rommes lett 5–6 sett av dem, inklusive snelle i kassen. Under fisket kan man enkelt plassere stengene på rekke på lokket til stangkassen," forklarer Jani Ollikainen.

Stangkassen utgjør også et praktisk ekstra lagringsrom for annet utstyr under ferden.

Elmotorens feste forut, som ligger litt på siden av båtens midtlinje, levner godt fotrom på fordekket og letter også ombordstigning fra bryggen. Festet har også en ny monteringsplass for kryssholt utenfor festet, hvilket også beskytter motoren.

"I gjeddevann og farvann med skjær er den lille frontmotoren hendig og letthåndterlig," forteller Jani Ollikainen.

Lett og praktisk å transportere

Nye Buster M veier med fiskeutstyret 413 kg, og som motoranbefaling gis den utholdende og økonomiske Yamaha F40F. Buster Ms modellversjoner er enkeltkonsollbåten M1 og dobbeltkonsollbåten M2.

Den mindre Buster S veier med fiskeutstyret bare 308 kg, og det anbefalte motoreffektområdet er 20–30 hestekrefter. Best fungerer båten med Yamahas nye F25G-motor som veier bare 60 kg.

Buster S kommer i tre ulike versjoner: S som styres med styrekult fra aktertoften, S1 med sidekonsoll og Scc med midtkonsoll.

Fiskeutstyrspakken kan installeres i etterkant i alle Buster M-versjoner av årsmodell 2018 og alle Buster S-båter fra og med årsmodell 2017.

• Lengde 4,86 m
  • Bredde 1,85 m
  • Vekt med fiskeutstyr 431 kg
  • Antall personer 5
  • Motoreffekt 30–40 hk

Buster S 2018

• Lengde 4,43 m
  • Bredde 1,82 m
  • Vekt med fiskeutstyr 308 kg
  • Antall personer 4
  • Motoreffekt 20-30 hk

Bilder

Om Buster Boats

Buster Boats er Europas største designer og produsent av aluminiumsbåter. Av de over 125 000 aluminiumsbåtene som vi har sjøsatt i løpet av de siste 60 årene er størstedelen fortsatt i bruk.

Det har vært produsert båter under Buster-navnet siden 1976, men Busters historie begynte allerede i 1955 med produksjon av den første Kello-båten.

Det hører over 20 båter til Buster-sortimentet. De minste medlemmet er den fire meter lange Buster Mini og den største den over ti meter lange Buster Phantom. Over halvparten av produksjonen eksporteres.

Produsenten av Buster-båtene, Inhan Tehtaat Oy, er et datterselskap av Yamaha Motor Europe. Bedriftens hovedkontor ligger i Reso, Finland og produksjonen foregår i Ähtäri.

www.buster.fi

Følg pressemeldinger fra Buster Boats

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Buster Boats på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Buster Boats