Nykter – solklart! Unga ska skyddas för den friare alkoholförsäljningen och för skador till följd av alkohol och droger

Enligt skolhälsoundersökningen 2017 har andelen ungdomar som inte använder alkohol ökat sedan 2015. Inom yrkesutbildningen är andelen helnyktra ungdomar lägre än i gymnasierna. Däremot har andelen ungdomar inom yrkesutbildningen som dricker alkohol varje vecka ökat en aning i jämförelse med tidigare. Resultaten i enkäten vittnar om en förändring i användningen av alkohol och dryckesvanor. Andelen helnyktra ungdomar ökar, medan de ungdomar som använder alkohol tyvärr ofta gör det i berusningssyfte och regelbundet.

Kopplingarna mellan psykiska problem, ekonomiska svårigheter och utslagning bland unga och missbruk av berusningsmedel, särskilt alkohol, har påvisats i många undersökningar. Unga måste ges ännu mer stöd för att de ska kunna sluta använda berusningsmedel eller helt undvika ens att pröva på dem.

Sommaren börjar och det ger alltid anledning till glädje och firande. Å andra sidan är sommarlovet och fritiden ett lockande tillfälle för många unga att börja använda alkohol och andra berusningsmedel. Mitt bland allt det roliga är det viktigt att tänka på att fördelen med fester utan berusningsmedel är att även dagarna efter skolavslutningsveckoslutet och sommarens start känns festliga. Det lönar sig således att inte förstöra festen med berusningsmedel!

Därför påminner kampanjen Nykter – Solklart unga, deras föräldrar och alla som har ansvar som fostrare om vikten av att bygga upp en balanserad framtid med kloka beslut som fattas i dag. Kampanjens samarbetspartner hoppas att alla vuxna i landet stödjer de ungas uppväxt och handlar för att säkerställa att de unga får ett lyckligt och sunt liv. Unga ska få växa upp i en balanserad och ansvarskännande omgivning. Det allra viktigaste är att sköta om våra ungas säkerhet!

Kampanjen uppmuntrar alla att göra sunda och trygga val. Den utmanar också vuxna som har ansvar som fostrare att fundera på sina egna val när det gäller berusningsmedel. Föräldrarna ska kunna tänka på den egna familjens spelregler med framförhållning också när det gäller festdagar. De vuxna är skyldiga att tillsammans med de unga bygga upp en vardag och fest där det är ett naturligt och enkelt val att vara utan berusningsmedel.

Kampanjen påminner om att alla berusningsmedel är skadliga för hälsan – inte bara alkohol, tobak och droger utan även elektroniska cigaretter, snus och cannabis. De unga och deras föräldrar borde allt bättre identifiera de sociala olägenheter som alla berusningsmedel medför och undvika att använda berusningsmedel.

Kampanjen Nykter – Solklart ordnas nu för sextonde gången och den fokuserar särskilt på veckoslutet kring skolavslutningen 1–3.6.2018. I kampanjen i år deltar Nykterhetens Vänner rf, Blåbandsförbundet, Centralförbundet för Barnskydd, Erkki Poikosen säätiö, Estlands nykterhetsförbund, ETRA-liitto, Finlands ASH, Finlands Hälsovårdarförbund FHVF, Finlands Röda Kors, Förbundet Hem och skola i Finland rf, Förbundet Vita Bandet i Finland rf, Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf, Kran rf, Lära för Livet Stiftelsen, Myllyhoito, Nuori kirkko ry, Nuorisokasvatussäätiö, Nykterhetens Vänner r.f., Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik rf, Rädda Barnen rf och Sinuli.

Organisationerna i kampanjen Nykter – solklart! gratulerar de nyutexaminerade och önskar alla unga soliga sommarlovsdagar. Vi är stolta för alla våra nyktra unga, några av dem till och med världsberömda, och önskar dem mod att avstå från berusningsmedel också i framtiden. Vi firar tryggt utan berusningsmedel!

Mer information:
verksamhetsledare
Nykterhetens Vänner rf
tel. 040 455 4356

Annankatu 29 A 9

Raittiusväki huolissaan Alkon monopolin murtamisyrityksistä7.5.2018 09:18Tiedote

Alkoholi on tällä hetkellä vakavin yksittäinen terveyden ja hyvinvoinnin uhkatekijä Suomessa. Suomi ei ole tässä suhteessa poikkeus, sillä maailmanlaajuisestikin alkoholinkäytön terveyshaitat ylittävät työikäisessä väestössä esimerkiksi tupakoinnin ja liikalihavuuden aiheuttamat haitat. Alkoholin kulutus Suomessa on Pohjoismaiden huippua, yli 10 litraa jokaista 15 vuotta täyttänyttä kansalaistamme kohti. Kulutusta on onneksi saatu vähenemään maltillisilla veronkorotuksilla viimeisten viiden vuoden aikana, jolloin se oli huipussaan reilusti yli 12 litraa.

Vi ska hjälpa barn som utsätts för svårigheter till följd av föräldrarnas alkoholmissbruk - inte göra läget svårare för dem! Kampanjen En nykter jul för barnens skull firar sitt 20-årsjubileum år 201718.12.2017 10:12Tiedote

Föräldrarnas alkoholbruk försämrar barnens psykiska och fysiska välbefinnande. I Finland lider cirka 70 000 barn av att en eller båda föräldrarna missbrukar berusningsmedel. Risken för att dessa barn får problem med den psykiska hälsan i åldern 13-17 år är cirka en och en halv gånger högre än för andra barn, och risken för att de börjar missbruka berusningsmedel är två gånger så hög.

Lastele põhjustatud alkoholiga seonduvat kahju tuleb vähendada! Kingi lapsele kained jõulud kampaania 2017 - 20. aastapäev18.12.2017 10:12Tiedote

Lapsevanemate alkoholi tarvitamine mõjutab laste psüühilist ja füüsilist heaolu. Soomes kannatab umbes 70 000 last mõlemi või ühe lapsevanema sõltuvusprobleemi tõttu. Nende laste vaimse tervise probleemide risk 13-17 aastases vanuserühmas on umbes pooleteistkordne ning meelemürkide kasutamiserisk on kahekordne võrrelduna teiste lastega.