Nyt etsitään Suomen parasta lemmikille lässyttäjää!

Arttu Wiskari ja Bonzo-koira, Jutta Larm ja Pätkis-kissa, Arttu Lindeman ja Freddie-koira sekä Eevi Teittinen ja Lola-koira näyttävät mallia

Vaasan Sähkö järjestää touko-kesäkuussa Lemmikille lässyttämisen SM-kilpailun. Kilpailu on osa energiayhtiön Rakkaus on sähköä -kampanjaa ja järjestetään sen sosiaalisen median kanavissa.

Kilpailun käynnistävät tunnetut suomalaiset lemmikkiensä kanssa. Mukana lemmikeille lässyttämässä ovat Arttu Wiskari, Jutta Larm, Arttu Lindeman ja Eevi Teittinen, jotka julkaisevat omat lepertelynäytteensä somekanavissaan.

Vaikuttajalla on älysormus ja lemmikillä älypanta, jotka mittaavat muutoksia ihon sähkönjohtavuudessa. Tästä datasta mittaustieteen tohtori Pekko Vehviläinen pystyy kertomaan sekä lemmikin että omistajan reaktioista lässyttämiseen. Kilpailuun osallistuvien reaktioita ei mitata.

”Se on datan perusteella selvää, että ihminen ja koira ymmärtävät toisiaan. Mutta sen sijaan se, pitääkö lemmikki lässytyksestä, on tapauskohtaista. Usein esimerkiksi koiran päivän kohokohtia ovat omistajan kotiinpaluu tai pääsy koirapuistoon. Ei ehkä välttämättä se lässytyshetki”, Vehviläinen sanoo.

”Olemme kaikki kokeneet hyvin poikkeuksellisen kevään, ja halusimme siksi tehdä jotain, joka toisi laajasti hyvää mieltä koko Suomeen. Lemmikille lässyttämisen SM-kisat ovat myös luonnollinen jatke kampanjallemme, jossa eri tilanteissa mitataan iholta tunnetasoa sähköisenä signaalina”, kertoo viestintäpäällikkö Mikaela Jussila Vaasan Sähköltä.

Suomessa on aiemmin kilpailtu koiralle lässyttämisestä. Vaasan Sähkön kilpailuun voivat osallistua kaikki Suomessa asuvat täysi-ikäiset ihmiset ja kaikenkarvaiset – ja miksei karvattomatkin ­– lemmikit. Osallistumisaika on 25.5.–21.6.2020.

Voittaja saa palkinnoksi lemmikilleen vuoden ruoat, käytännössä 500 euron arvoisen lahjakortin Mustiin ja Mirriin. Lisäksi kaikkien kilpailuun osallistuneiden kesken arvotaan viisi 30 euron arvoista lahjakorttia. Voittaja julkistetaan livelähetyksessä Vaasan Sähkön somessa 24.6.2020. Finaalin juontaa koko kansan hauskuuttaja Janne Kataja.

Näin kilpailuun voi osallistua:

Kuvaa video, jossa kuuluu lemmikille lässytyksesi sekä näkyy lemmikin reaktio ääneen. Omien kasvojesi näyttäminen videolla on vapaavalintaista. Julkaise kilpailuvideo Instagramissa merkinnällä #lässytyksensm (Instagram-tilin tulee olla julkinen, jotta osallistuminen näkyy) tai lähetä video Instagramin tai Facebookin yksityisviestinä @vaasansahko. Facebookissa voit osallistua myös julkaisemalla lässytysvideon kommentteihin.

Ohjeet kilpailuun osallistumiseen löydät täältä.

Lue lisää rakkausmittauksesta täältä.

Mikaela Jussila
Viestintäpäällikkö