Nyt kannattaa lähteä sienimetsälle - uutuusoppaan avulla aloittelijakin tunnistaa syötävät sienet

Sienikausi on kuumillaan ja metsät pursuavat herkkuja. Mutta mistä tunnistaa, mitä niistä voi kerätä koriin ja syödä? Ruokasienet Suomen luonnossa –uutuusopas on välttämätön kaikille ruokasieniharrastuksesta kiinnostuneille.

Ruokasienet Suomen luonnossa -opas auttaa tunnistamaan parhaat ruokasienet, niiden näköislajit - sekä keskeiset myrkkysienet, jotka kannattaa jättää metsään.

Sieniharrastuksen nousukautena ja lähiruoan arvostuksen myötä sienilajien käyttö on myös monipuolistunut. Nyt ei enää syödä vain rouskuja tai herkkutatteja. Tämän vuoksi monien sienilajien käytettävyystieto on muuttunut. Uutuusopas esitteleekin sienilajit uuden käytettävyysmerkistön kera.

Oppaassa on myös kiinnostavaa tietoa sienten elämästä, eri lajien ravintoarvosta sekä sienimyrkyistä. Lisäksi oppaassa kerrotaan, mitkä sienet soveltuvat värjäämiseen.

Oppaan ovat koonneet biologi ja tietokirjailija Tea von Bonsdorff ja kasvitieteilijä Lasse Kosonen. Bonsdorff toimii Suomen Sieniseuran ry:n varapuheenjohtaja ja on ansioitunut sieniasiantuntija. Kosonen on Sienilehden päätoimittaja.

Kirveitä, moottorisahoja ja saunoja − 17.9. ilmestyvä Guinnessin ennätystenkirja kutsuu tutkimaan maailmaa15.9.2020 09:12:00 EESTTiedote

Legendaarinen Guinness World Records 2021 on taas täynnä uskomattomia ennätyksiä. Pandemiasta huolimatta vuoden aikana Guinnessille saapui 32 986 ennätyshakemusta eri puolilta maailmaa − noin 90 ennätystä päivässä. Julkaistujen ennätysten joukossa on useita suomalaisennätyksiä. Esimerkiksi pääministerimme Sanna Marin pitää hallussaan nuorin pääministeri virassa -ennätystä.

Tunteet ovat työyhteisöille voimavara – vanhat ajatusmallit joutavat romukoppaan Camilla Tuomisen suositussa uutuuskirjassa15.9.2020 08:30:00 EESTTiedote

“Mitä hyötyä tästä tunnejutusta on, kun meillä on tuhat tärkeämpää asiaa kuin se, että jollain tyypillä on nyt pikkasen paha mieli?” Camilla Tuominen tuulettaa työ- ja tunne-elämään liittyviä ajatusmalleja suositussa uutuuskirjassaan Tunteet ei kuulu työpaikalle. Uutuuskirjasta otettiin toinen painos vain viikko ilmestymisen jälkeen.