SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Nyt kiinnostavat kestohevipussit – Muovikassin vaihtoehdot kasvattavat suosiotaan

Noin vuosi sitten S-ruokakauppojen hedelmä- ja vihannesosastoille tuotiin asiakkaille pikkupussien ja biohevipussien rinnalle vaihtoehdoksi uudelleenkäytettävät kestohevipussit. Ne ovat edesauttaneet pienten muovipussien käytön vähenemistä. Totuttelemista uudelleenkäytettäviin pusseihin tarvitaan kuitenkin lisää. Myös varsinaisissa kauppakasseissa muovin vaihtoehdot osuvat asiakkaan käteen yhä useammin. Omia kassivalintojaan voi itse seurata Omat ostot -palvelussa.

Kannatko kauppareissulla mukanasi kestokassia ja jopa kestohevipussia? Jos kannat, niin olet osa jatkuvasti kasvavaa edelläkävijäjoukkoa. Yhä useampi miettii vaihtoehtoja muoville.

Erityisesti hedelmille ja vihanneksille tarkoitetut pienet muovipussit puhuttivat paljon muutama vuosi sitten ja niiden rinnalle S-kauppoihin onkin tuotu biohevipusseja ja kestohevipusseja. S-ryhmä on sitoutunut vähentämään muovikassien määrää.

Pikkupussien määrä vähenikin vuonna 2017 jopa 20 prosenttia ja trendi oli laskeva myös vuonna 2018. Maatuvien biohevipussien osuus pikkupusseista kasvoi viime vuonna noin seitsemän prosenttia. Myös vuoden verran S-ryhmän ruokakaupoissa myynnissä olleet kestohevipussit löysivät nopeasti käyttäjiä: niitä ostettiin reilun vuoden aikana yli 200 000 kappaletta. Kestohevipussi maksaa 79 senttiä.

– Kestohevipussit ovat vielä sen verran uusi asia, että kaikki asiakkaamme eivät vielä ole löytäneet niitä. Pussia kannattaa kuitenkin kokeilla. Sitä voi pitää taskussa tai laukussa kauppareissujen varalta, käyttää ja pestä useita kertoja, vinkkaa suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Biohajoavia kauppakasseja ostettiin 55 % enemmän kuin edellisvuonna

Varsinaisissa kauppakasseissa muovin vaihtoehdot jatkavat kasvuaan. Vuonna 2018 muovikasseja myytiin viisi miljoonaa kappaletta vähemmän kuin edellisvuonna. Vaihtoehdoista paperikassien suosio kasvoi 36 prosenttia, muovisten kestokassien 32 prosenttia ja biohajoavien kassien määrä kasvoi hurjat 55 prosenttia. Kangaskasseissa sen sijaan nähtiin muutos, sillä niiden ostomäärä väheni edellisvuoteen verrattuna muutaman prosentin.

– Huomiota kannattaa kiinnittää siihen, että jokainen kassi tulisi käytettyä useamman kerran. Ja tietysti kestokassissa käyttöikä on vaihtoehdoista pisin. Vaikka toisaalta kangaskassin tuotannon ilmastovaikutukset ovat suuremmat kuin esimerkiksi muovikassin. Loppujen lopuksi tärkeää on myös se, että jokainen kassi lajitellaan oikein kierrätyksen näkökulmasta, neuvoo Lyytikäinen.

Tiedätkö, millaisia kasseja ostat ja kuinka paljon?

Omien kassitottumusten seuranta on nyt helppoa, sillä kassiostoksia voi tarkastella osana viime syksynä lanseerattua Omat ostot -palvelua. Kassiseurannassa näkee kuukausi- ja vuositasolla ostettujen kassien määrän ja jaottelun siitä, moniko kasseista oli muovikassi, paperikassi, biohajoava kassi tai kestokassi.

Ostettujen kassien määrää voi myös verrata kaupassakäyntikertoihin. Näin voi esimerkiksi nähdä, onko kangaskassin ostaminen ja mukaan ottaminen vähentänyt muiden kassien ostomäärää.

– Mielenkiintoinen yksityiskohta eri ostoskassien ostomäärissä löytyi sen jälkeen, kun Food Market Herkku tuli osaksi S-ryhmää. Herkun asiakkaat ostavat muita asiakkaitamme useammin paperikassin. Herkussa myydyistä kasseista 11 prosenttia on paperikasseja, kun osuus muissa kaupoissamme on kaksi prosenttia. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikista S-ryhmän kaupoissa myydyistä paperikasseista melkein joka kymmenes myydään Food Market Herkussa, vaikka myymälöitä on vain kuusi kappaletta, vertailee Lyytikäinen.

Lisätietoa medialle:

Mika Lyytikäinen, suunnittelujohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa
p. 010 768 1911, sp. mika.lyytikainen@sok.fi

SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 20 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

Lue lisää julkaisijalta SOK – Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Esteetön hotelli toivottaa kaikki asiakkaat tervetulleiksi16.5.2019 13:25:33 EESTTiedote

S-ryhmän hotelliketjuissa, Sokos Hotelleissa ja Radisson Blu Hotelleissa, kehitetään parhaillaan entistä esteettömämpiä hotelleja. Hotelleissa on tehty esteettömyyskartoitukset, joilla on selvitetty tilojen tämänhetkistä toimivuutta liikkumis- ja toimintaesteisille henkilöille. Tavoitteena on luoda mahdollisimman saavutettavia hotelliympäristöjä moninaisille asiakasryhmille. Kehitysvinkkejä toivotaan myös asiakkailta, sillä kokemus on osoittanut, että parhaat toimenpide-ehdotukset tulevat suoraan hotellivierailta.

80 000 hakijaa, yli 14 000 työelämäkokemusta – S-ryhmä satsaa nuorten työelämätaitoihin16.5.2019 08:15:00 EESTTiedote

S-ryhmä työllistää kesällä 2019 ympäri Suomen ennätysmäärän eli noin 14 000 nuorta. Nuorten viesti on selkeä: kesällä halutaan tehdä töitä eikä maata kotona. Kesätyöhakemuksia vastaanotettiin yli 80 000. Osuuskaupparyhmän tavoitteena on tarjota myönteisiä työelämän ensikokemuksia kaikille kesäläisille. Uusinta uutta on ensimmäisessä työpaikassa olevien nuorten perehdyttämiseen Työterveyslaitoksen kanssa luotu Kesäduunipassi.