SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Nyt kiinnostavat kestohevipussit – Muovikassin vaihtoehdot kasvattavat suosiotaan

Jaa
Noin vuosi sitten S-ruokakauppojen hedelmä- ja vihannesosastoille tuotiin asiakkaille pikkupussien ja biohevipussien rinnalle vaihtoehdoksi uudelleenkäytettävät kestohevipussit. Ne ovat edesauttaneet pienten muovipussien käytön vähenemistä. Totuttelemista uudelleenkäytettäviin pusseihin tarvitaan kuitenkin lisää. Myös varsinaisissa kauppakasseissa muovin vaihtoehdot osuvat asiakkaan käteen yhä useammin. Omia kassivalintojaan voi itse seurata Omat ostot -palvelussa.

Kannatko kauppareissulla mukanasi kestokassia ja jopa kestohevipussia? Jos kannat, niin olet osa jatkuvasti kasvavaa edelläkävijäjoukkoa. Yhä useampi miettii vaihtoehtoja muoville.

Erityisesti hedelmille ja vihanneksille tarkoitetut pienet muovipussit puhuttivat paljon muutama vuosi sitten ja niiden rinnalle S-kauppoihin onkin tuotu biohevipusseja ja kestohevipusseja. S-ryhmä on sitoutunut vähentämään muovikassien määrää.

Pikkupussien määrä vähenikin vuonna 2017 jopa 20 prosenttia ja trendi oli laskeva myös vuonna 2018. Maatuvien biohevipussien osuus pikkupusseista kasvoi viime vuonna noin seitsemän prosenttia. Myös vuoden verran S-ryhmän ruokakaupoissa myynnissä olleet kestohevipussit löysivät nopeasti käyttäjiä: niitä ostettiin reilun vuoden aikana yli 200 000 kappaletta. Kestohevipussi maksaa 79 senttiä.

– Kestohevipussit ovat vielä sen verran uusi asia, että kaikki asiakkaamme eivät vielä ole löytäneet niitä. Pussia kannattaa kuitenkin kokeilla. Sitä voi pitää taskussa tai laukussa kauppareissujen varalta, käyttää ja pestä useita kertoja, vinkkaa suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Biohajoavia kauppakasseja ostettiin 55 % enemmän kuin edellisvuonna

Varsinaisissa kauppakasseissa muovin vaihtoehdot jatkavat kasvuaan. Vuonna 2018 muovikasseja myytiin viisi miljoonaa kappaletta vähemmän kuin edellisvuonna. Vaihtoehdoista paperikassien suosio kasvoi 36 prosenttia, muovisten kestokassien 32 prosenttia ja biohajoavien kassien määrä kasvoi hurjat 55 prosenttia. Kangaskasseissa sen sijaan nähtiin muutos, sillä niiden ostomäärä väheni edellisvuoteen verrattuna muutaman prosentin.

– Huomiota kannattaa kiinnittää siihen, että jokainen kassi tulisi käytettyä useamman kerran. Ja tietysti kestokassissa käyttöikä on vaihtoehdoista pisin. Vaikka toisaalta kangaskassin tuotannon ilmastovaikutukset ovat suuremmat kuin esimerkiksi muovikassin. Loppujen lopuksi tärkeää on myös se, että jokainen kassi lajitellaan oikein kierrätyksen näkökulmasta, neuvoo Lyytikäinen.

Tiedätkö, millaisia kasseja ostat ja kuinka paljon?

Omien kassitottumusten seuranta on nyt helppoa, sillä kassiostoksia voi tarkastella osana viime syksynä lanseerattua Omat ostot -palvelua. Kassiseurannassa näkee kuukausi- ja vuositasolla ostettujen kassien määrän ja jaottelun siitä, moniko kasseista oli muovikassi, paperikassi, biohajoava kassi tai kestokassi.

Ostettujen kassien määrää voi myös verrata kaupassakäyntikertoihin. Näin voi esimerkiksi nähdä, onko kangaskassin ostaminen ja mukaan ottaminen vähentänyt muiden kassien ostomäärää.

– Mielenkiintoinen yksityiskohta eri ostoskassien ostomäärissä löytyi sen jälkeen, kun Food Market Herkku tuli osaksi S-ryhmää. Herkun asiakkaat ostavat muita asiakkaitamme useammin paperikassin. Herkussa myydyistä kasseista 11 prosenttia on paperikasseja, kun osuus muissa kaupoissamme on kaksi prosenttia. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikista S-ryhmän kaupoissa myydyistä paperikasseista melkein joka kymmenes myydään Food Market Herkussa, vaikka myymälöitä on vain kuusi kappaletta, vertailee Lyytikäinen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoa medialle:


Mika Lyytikäinen, suunnittelujohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa
p. 010 768 1911, sp. mika.lyytikainen@sok.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye