Nyt myös Sauvo DNA:n 5G-verkon piirissä

Iso osa Sauvon asukkaista on voinut loppuvuodesta 2021 alkaen nauttia DNA:n 5G-palveluista kotiseudullaan. Kaikkiaan DNA:n 5G-verkon alueella asuu nyt laskennallisesti 64 % suomalaisista. Tämä tarkoittaa yli 3,5 miljoonaa ihmistä, yhteensä 142 eri paikkakunnalla.

Kuva: DNA

Sauvossa DNA:n 5G levittyy keskustan ympärille toimien nyt aluksi seuraavilla alueilla: Korvala, Kouttu, Salmi, Iso Mäkipää, Vartsala, Tapila, Vesti, Liesniemi, Kallisuo, Härmälä, Hallela ja Foudila. Oman asuinalueensa tilanteen näkee helpoiten DNA:n 5G-kartasta osoitteessa www.dna.fi/5G.

"Olemme aktivoineet 700 MHz:n taajuusalueen 5G-käyttöön kaikissa päivitetyissä tukiasemissamme. Tämä nosti 5G-väestökattavuutta merkittävästi, eli toi DNA:n 5G-verkon tuhansien uusien suomalaisten koteihin samalla parantaen sisätilakuuluvuutta”, DNA:n radioverkkojohtaja Jarkko Laari kertoo.

Matalampi 700 MHz:n taajuusalue kantaa selvästi kauemmaksi kuin 3,5 GHz:n taajuus, joka oli pitkään ainoa 5G-verkoissa käytetty taajuusalue. Matalammalla taajuudella verkko yltää tulevaisuudessa jopa 10 kilometrin päähän tukiasemasta, joten sen avulla 5G-yhteydet voidaan tarjota myös harvaan asutuille seuduille. Taajuusalueen käyttöönoton myötä 5G-liittymäasiakas saattaakin havaita puhelimessaan 5G-ikonin maantieteellisesti aiempaa paljon laajemmilla alueilla ja kattavammin sisätiloissa.

”Vaikka 5G-yhteys toimii tietysti nopeammin korkeammalla taajuudella, on 5G:n ja 4G:n välinen ero matalallakin taajuudella usein selvä. Vaikka matalalla taajuudella ei päästä korkean taajuuden tapaan gigatason datanopeuksiin, pystymme 5G-päivityksellä parantamaan huomattavasti haja-asutusalueidenkin verkkoyhteyksiä", Laari jatkaa.

Oman kotinsa mobiililaajakaistaa voikin haja-asutusalueilla parantaa merkittävästi ulkoseinään asennettavalla 5G-modeemilla, vaikka koti ei sijaitsisikaan 3,5 GHz:n 5G-alueella. Ulkomokkula itse asiassa parantaa yhteyden toimintavarmuutta niin 4G- kuin 5G-verkossakin ja mahdollistaa näin parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Kiinteästi asennettavat 5G-modeemiratkaisut ovatkin kasvattaneet suosiotaan merkittävästi verkon laajentumisen myötä.

Alueellisesti etenevän 5G-rakennusprojektin lisäksi DNA seuraa mobiiliverkkonsa käyttömääriä ja kapasiteetin riittävyyttä jatkuvasti. Statistiikan perusteella verkkoa uudistetaan myös tarvelähtöisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että vanhoja tukiasemia vaihdetaan 5G-kykyisiksi nimenomaan siellä, missä tarve lisänopeuksille tai -kapasiteetille on suurin. Uuden tukiasematekniikan myötä myös 4G-nopeudet ja -käyttökokemus paranevat.

DNA:n 5G-palveluita voi käyttää jo seuraavilla 142 paikkakunnalla:

Akaa, Alajärvi, Alavus, Asikkala, Askola, Aura, Espoo, Eura, Eurajoki, Forssa, Haapavesi, Hanko, Harjavalta, Hattula, Hausjärvi, Heinola, Helsinki, Hollola, Hyvinkää, Hämeenkyrö, Hämeenlinna, Ii, Iitti, Ikaalinen, Ilmajoki, Inari, Inkoo, Isokyrö, Janakkala, Joensuu, Jokioinen, Joroinen, Juupajoki, Jyväskylä, Jämsä, Järvenpää, Kaarina, Kangasala, Kankaanpää, Karkkila, Kaskinen, Kauhajoki, Kauhava, Kauniainen, Kaustinen, Kemiönsaari, Kerava, Kirkkonummi, Kittilä, Kokemäki, Kokkola, Kolari, Kouvola, Kristiinankaupunki, Kruunupyy, Kuopio, Kurikka, Kuusamo, Kärkölä, Lahti, Laihia, Lapua, Laukaa, Lempäälä, Leppävirta, Lieto, Liminka, Lohja, Loimaa, Loppi, Luhanka, Luoto, Masku, Merikarvia, Muhos, Mynämäki, Mäntsälä, Mänttä-Vilppula, Naantali, Nakkila, Nivala, Nokia, Nousiainen, Nurmijärvi, Orimattila, Orivesi, Oulu, Padasjoki, Paimio, Parainen, Pedersören kunta, Pertunmaa, Pieksämäki, Pietarsaari, Pirkkala, Pori, Porvoo, Punkalaidun, Pyhäjoki, Pälkäne, Pöytyä, Raahe, Raasepori, Raisio, Rantasalmi, Rauma, Riihimäki, Ruovesi, Rusko, Saarijärvi, Salo, Sastamala, Sauvo, Savonlinna, Seinäjoki, Siilinjärvi, Sipoo, Siuntio, Somero, Suonenjoki, Sysmä, Säkylä, Tampere, Teuva, Turku, Tuusula, Ulvila, Uusikaarlepyy, Uusikaupunki, Vaasa, Valkeakoski, Vantaa, Varkaus, Vehmaa, Vesilahti, Vihti, Virrat, Ylivieska, Ylöjärvi ja Äänekoski.

Oman asuinalueensa tilanteen näkee helpoiten DNA:n 5G-kartasta osoitteessa www.dna.fi/5G. Kartan päivittymisessä on viivettä, minkä vuoksi uusimmat päivitykset eivät ehkä vielä näy.

radioverkkojohtaja Jarkko Laari, DNA Oyj, puh. 044 044 4949, jarkko.laari@dna.fi

DNA:n 5G-peittokartta: https://www.dna.fi/5G

Kuva: DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tutkimus selvitti mobiiliverkkojen nopeudet 8 kaupungissa – katso tulokset!10.8.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n liittymällä saavutettiin suurin keskimääräinen latausnopeus seitsemässä kaupungissa kahdeksasta Omnitele Oy:n tuoreessa mittauksessa. Tiedonsiirtonopeuksia vertailtiin Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Turussa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Porissa. 5G-verkkojen yleistyttyä kaikkien operaattoreiden mitatut keskimääräiset tiedonsiirtonopeudet olivat myös kansainvälisesti vertailtuna erittäin hyvällä tasolla.

Yhteisverkon 5G laajenee Imatralle – Kaupungin edustaja: ”Hyvät yhteydet ovat tärkeitä imatralaisille ja paikallisille yrittäjille”2.8.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

DNA:n ja Telian yhteisesti omistama Suomen Yhteisverkko Oy (SYV) rakentaa uutta kattavaa 5G-verkkoa Pohjois- ja Itä-Suomeen yhteistyössä Nokian kanssa. Elokuussa rakentaminen jatkuu Imatralla. Laadukkaammista yhteyksistä hyötyvät niin asukkaat, lomailijat kuin yritykset. 5G-verkon rakentaminen parantaa myös Imatran 4G-yhteyksiä.

DNA’s annual School Survey reveals various phenomena relating to how children get and use phones. This year’s survey shows, among other things, that parents of children in various age groups are concerned about the extent to which they should restrict and monitor their children’s use of digital devices, what content is appropriate for their children and how much screen time they should be allowed. According to Vilhelmiina Wahlbeck, SVP, Communications, Sustainability & Brand Development at DNA, the key is to spend time with your children to teach them. It is adults’ responsibility to lead children safely into the digital world.

DNA:n vuosittain teettämästä Koululaistutkimuksesta nousee esiin erilaisia lapsien puhelimen käyttöön ja hankintaan liittyviä ilmiöitä. Tämän vuoden tutkimuksesta selviää muun muassa, että digilaitteiden käytön rajoittaminen ja valvonta sekä sopiva sisältö ja ruutuaika pohdituttavat eri-ikäisten lasten vanhempia. DNA:n vastuullisuudesta, viestinnästä ja brändin kehityksestä vastaavan Vilhelmiina Wahlbeckin mukaan avainsana on yhdessä opettelu, sillä aikuisen tehtävä on johdattaa lapsi digimaailmaan.