Nyt on aika hyödyntää XR-teknologiaa

Ensimmäinen kansainvälinen XR Challenge huipentui syyskuussa Tampereen Mediapoliksessa. Kilpailussa virtuaalisen (VR), lisätyn (AR) ja yhdistetyn (MR) todellisuuden yritykset kutsuttiin ratkaisemaan teollisuuden asettamia haasteita ja 30 000 euron palkintosummasta kilpailemassa oli kuusi finalistia. Käsitteessä XR yhdistyvät kaikki keinotodellisuuden osa-alueet.

XR Challengen järjestivät Business Tampere, Leonidas Oy, Virtual Reality Finland ry, Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK sekä haasteiden esittäjinä Fastems, Glaston ja Valmet. Samassa yhteydessä pidettiin myös alan avoin seminaari ja messutapahtuma, jossa 25 XR-yritystä demosi osaamistaan.

– Tapahtuma onnistui erinomaisesti, koska paikalla olivat kaikki oikeat toimijat: XR-yritykset, teknologian kehittäjät ja hyödyntäjät, tutkimus- ja koulutusorganisaatiot ja niin edelleen. Näistä kohtaamisista syntyy varmasti yhteistyötä, joka lisää alan elinvoimaa Tampereen seudulla, sanoo asiakkuusvastaava Heini Wallander Business Tampereesta.

Kuusi finalistia kilpaili 30 000 euron palkintosummasta

Finaalissa haastekilpailun voitosta kisasivat
CybercomEligo.StudioIntopaloSimLabITSoftability ja Voconaut.

Kaikki kuusi finalistia esittelivät hyviä ideoita ja jokaisella oli poimimisen arvoisia helmiä tarjolla. Ensimmäiselle sijalle ja 30 000 eurolla palkittavaksi jury nosti Voconaut Oy:n.

Voconaut sai kiitosta selkeästä demosta ja jopa yllättäviä mahdollisuuksia avaavasta lähestymistavastaan, lisätystä äänitodellisuudesta. Yrityksen perustuote on ympäristöön mukautuva mediasisältö, ja sille löytyy muokattuna paljonkin tarvetta teollisuudessa.

– Meluisissa tuotantolaitoksissa käytetään joka tapauksessa kuulosuojaimia, joten käyttöön kannattaa ottaa meidän älykuulosuojainjärjestelmämme. Sen avulla jokainen työntekijä saa räätälöitynä äänisyötteenä työssään tarvitsemiaan tietoja, kertoo Voconautin toimitusjohtaja Tommi Mäki.

Voconautin tiimissä yhdistyvät äänisuunnittelun ja sovelluskehittämisen kokemus, joten yritys on jo itsessään esimerkki siitä, miten kahden eri alan osaaminen voi yhteen tuotuna sytyttää aivan uusia ideoita. Alkujaan tiimi on suuntautunut mediapuolelle, teollisuuteen kiinnostus laajeni Mediapoliksen tilaisuudessa, jossa alan startupit esittelivät konseptejaan valmistavalle teollisuudelle.

– XR-teknologia alkaa olla siinä pisteessä, että sitä voidaan todella hyödyntää. Suomalaisten teollisuusyritysten pitää hakea omiin prosesseihinsa sopivia ratkaisuja nyt, tiivistää Kari Peltola Virtual Reality Finland ry:stä.

XR Challenge nosti esille muun muassa huoltoon, turvallisuuteen ja koulutukseen liittyviä XR-ratkaisuja. Lue Business Tampere Magazinen raportti tapahtumasta.

Business Tampere järjestää valmistavan teollisuuden eri toimialojen ristiinpölyttäviä match making -tapahtumia kuten startupien pitch-tilaisuuksia, hackathoneja ja workshopeja Tampereen kaupunkiseudulla. Tapahtumissa isot yritykset, pk-yritykset, startupit, tutkijat ja opiskelijat esittelevät tuotteitaan ja osaamistaan sekä kehittävät yhdessä ideoita, konsepteja ja innovaatioita. Business Tampere edistää näiden tapahtumien tulosten bisneslähtöistä jatkojalostamista. Tavoitteena on saada aikaan tuottavuutta, kasvua ja kilpailukykyä liiketoimintaan sekä mahdollistaa yhteistyötä yritysten ja tarvittaessa myös tutkimuslaitosten kesken. Toiminta on osa AIKO Uudistuva teollisuus (2017–5/2019) -hanketta.

Tehdään Tampereen kaupunkiseudusta kansainvälisesti tunnustettu turvallisuusosaamisen keskittymä8.10.2018 12:21Tiedote

Tampereella on laadukasta turvallisuusalan osaamista ja nimekkäitä alan toimijoita. Tavoitteena on vahvistaa jo toimivan turvallisuusklusterin toimintaa sekä tehdä kaupunkiseudusta kansallisesti ja kansainvälisesti tunnustettu turvallisuusosaamisen keskittymä, joka toimii ja verkostoituu aktiivisesti. Tarkoituksena on saattaa turvallisuusalan yrityksiä yhteen, löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä sanoittaa ydinviestit seudun vahvuuksista turvallisuuden saralla. Tule mukaan hankkeen avaustapahtumaan Kampusareenalle tiistaina 30.10.2018.