Nyt on aika panostaa perusturvaan ja terveyden tasa-arvoon

SOSTEn kehysriihiehdotuksessa korjataan indeksijäädytysten aiheuttamia ongelmia ja puututaan korkeisiin sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuihin. Terveyteen ja toimeentuloon tehdyt lisäsijoitukset kompensoidaan kansanterveyttä tukevilla veronkorotuksilla.

Vuoden 2018 kehysriihi valmistellaan korkeasuhdanteessa. Talouskasvun hedelmät eivät kuitenkaan jakaudu tasaisesti. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry peräänkuuluttaa talousarviossa tekoja perusturvan ja terveyden tasa-arvon puolesta. Nyt on aika korjata indeksijäädytysten aiheuttamat ongelmat ja puuttua korkeisiin sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuihin.

"Perusturvaa on heikennetty viime vuosina erityisesti indeksileikkausilla ja -jäädytyksillä. Leikkaukset ovat heikentäneet etenkin työttömien, lapsiperheiden ja opiskelijoiden asemaa. Lapsiköyhyys koskettaa Suomessa noin 110 000 lasta ja perheiden toimeentulo-ongelmat koskettavat vielä suurempaa joukkoa. On välttämätöntä, että perusturvan nakertaminen indeksileikkauksilla lopetetaan", linjaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

SOSTE esittää, että vuodelle 2018 toteutetut perusturvan indeksijäädytykset kompensoidaan ja perutaan indeksijäädytykset vuoden 2019 osalta. Näiden toimien kustannus on noin 200 miljoonaa euroa.

Perusturvan lisäksi talousarviossa tarvitaan myös toimia terveyden tasa-arvon tukemiseksi. Lääke- ja matkakorvauksiin on viime vuosina kohdennettu merkittäviä säästötoimenpiteitä. Vuonna 2016 korvauksista säästettiin 25 miljoonaa euroa ja vuonna 2017 134 miljoonaa euroa. Tutkimusten mukaan pienituloisista tai paljon sairastavista jopa lähes joka kolmas joutuu ainakin toisinaan tinkimään terveydenhoidostaan tai tekemään valintoja välttämättömien lääkkeiden ja ruuan tai muiden tärkeiden elämiseen liittyvien kulujen välillä.

"Sivistysvaltiossa asiakasmaksut eivät saa olla hoidon tai hoivan este. Kehyksessä tulee varata 120 miljoonaa euroa käynnissä olevan asiakasmaksu-uudistuksen toteuttamiseen ja 37 miljoonaa euroa asiakasmaksujen poistoon sote-keskusten suoran valinnan palveluista. Tämä on kestävä keino kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja sekä parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta", toteaa pääsihteeri Kiukas.

Lisäinvestoinneista koituvia kuluja on mahdollista kattaa korottamalla haitta- ja valmisteveroja. Ottamalla käyttöön kansanterveysperusteinen sokerivero sekä jatkamalla tupakka- ja alkoholiverotuksen korotuksia, olisi mahdollista lisätä valtion verotuloja noin 375 miljoonaa euroa.

"SOSTE on laatinut oman ehdotuksensa kehysriiheen, jossa terveyteen ja toimeentuloon tehdyt lisäsijoitukset kompensoidaan kansanterveyttä tukevilla veronkorotuksilla. Ehdotuksen avulla on mahdollista pitää huolta sekä ihmisten hyvinvoinnista, että valtiontaloudesta. Budjettikäsittelyn yhteydessä mitataan, onko poliitikoilla tahtoa tehdä kestäviä päätöksiä", kiteyttää SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Kutsu toimituksille: MS SOSTE 2018 avajaistilaisuuteen ja risteilylle 9.-10.10.5.10.2018 17:28Kutsu

M/S SOSTE avajaiset Aika: tiistai 9.10. klo 13 - 15 Paikka: Tennispalatsin Finnkino (Salomonkatu 15, Helsinki) M/S SOSTEn avajaisissa tapahtuman suojelija Juha Sipilä puhuu tulevaisuuden yhteiskunnasta. Toimittaja, tuottaja Arman Alizad pitää puheenvuoron arjen hyvinvoinnista, hyvän tekemisestä ja ihmisten tukemisesta. Lisäksi toimittaja ja tietokirjailija Anu Partanen pohtii puheenvuorossaan, millainen on yhteiskunta todella tarjoaa asukkailleen eniten vapautta ja millainen on hyvinvointivaltion tulevaisuus. Avajaisissa jaetaan myös vuoden 2018 SOSTE -palkinto. Palkinnon tarkoituksena on kiinnittää myönteisellä tavalla huomiota hyvinvoinnin ja talouden tasavertaisen suhteen rakentumiseen sekä hyvinvointi-investointien merkitykseen. Avajaisten juontajana toimii Jasmin Hamid. M/S SOSTE -tapahtuman avajaiset pidetään Tennispalatsin Finnkinossa (Salomonkatu 15, Helsinki) ti 9.10.2018 klo 13.00 alkaen. Tilaisuus on maksuton. M/S SOSTE 2018 Horisontissa hyvinvointi - Välfärd i sikte Aika: t

SOSTE budjettiriihen päätöksistä: Työllisyyteen oikeat lääkkeet, eriarvoisuuden torjunta jää puolitiehen29.8.2018 16:07Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkistanut budjettiriihineuvotteluiden lopputuloksen. Riihen tulos sisältää runsaasti hyviä päätöksiä, jotka tukevat työllisyyttä ja ihmisten osallisuutta yhteiskuntaan. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa kuitenkin budjettiesityksen taustalla olevasta vakavasta valuviasta. Aiemmin päätetyt perusturvan indeksijäädytykset leikkaavat edelleen vähimmäisturvaa noin 200 miljoonalla eurolla vuodessa.

Sosiaalibarometri 2018: Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä12.6.2018 08:00Tiedote

Sosiaalibarometrin vastaajista valtaosa (55–79 prosenttia) katsoo, että Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä. Vastaajat arvioivat, että eriarvoisuus on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n Sosiaalibarometri selvittää kuntien sosiaali- ja terveysjohtajien ja sosiaalityöntekijöiden sekä Kelan johtajien näkemyksiä eriarvoisuudesta ja toimeentuloturvajärjestelmän kehittämisestä.