Nyt on aika panostaa perusturvaan ja terveyden tasa-arvoon

SOSTEn kehysriihiehdotuksessa korjataan indeksijäädytysten aiheuttamia ongelmia ja puututaan korkeisiin sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuihin. Terveyteen ja toimeentuloon tehdyt lisäsijoitukset kompensoidaan kansanterveyttä tukevilla veronkorotuksilla.

Vuoden 2018 kehysriihi valmistellaan korkeasuhdanteessa. Talouskasvun hedelmät eivät kuitenkaan jakaudu tasaisesti. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry peräänkuuluttaa talousarviossa tekoja perusturvan ja terveyden tasa-arvon puolesta. Nyt on aika korjata indeksijäädytysten aiheuttamat ongelmat ja puuttua korkeisiin sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuihin.

"Perusturvaa on heikennetty viime vuosina erityisesti indeksileikkausilla ja -jäädytyksillä. Leikkaukset ovat heikentäneet etenkin työttömien, lapsiperheiden ja opiskelijoiden asemaa. Lapsiköyhyys koskettaa Suomessa noin 110 000 lasta ja perheiden toimeentulo-ongelmat koskettavat vielä suurempaa joukkoa. On välttämätöntä, että perusturvan nakertaminen indeksileikkauksilla lopetetaan", linjaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

SOSTE esittää, että vuodelle 2018 toteutetut perusturvan indeksijäädytykset kompensoidaan ja perutaan indeksijäädytykset vuoden 2019 osalta. Näiden toimien kustannus on noin 200 miljoonaa euroa.

Perusturvan lisäksi talousarviossa tarvitaan myös toimia terveyden tasa-arvon tukemiseksi. Lääke- ja matkakorvauksiin on viime vuosina kohdennettu merkittäviä säästötoimenpiteitä. Vuonna 2016 korvauksista säästettiin 25 miljoonaa euroa ja vuonna 2017 134 miljoonaa euroa. Tutkimusten mukaan pienituloisista tai paljon sairastavista jopa lähes joka kolmas joutuu ainakin toisinaan tinkimään terveydenhoidostaan tai tekemään valintoja välttämättömien lääkkeiden ja ruuan tai muiden tärkeiden elämiseen liittyvien kulujen välillä.

"Sivistysvaltiossa asiakasmaksut eivät saa olla hoidon tai hoivan este. Kehyksessä tulee varata 120 miljoonaa euroa käynnissä olevan asiakasmaksu-uudistuksen toteuttamiseen ja 37 miljoonaa euroa asiakasmaksujen poistoon sote-keskusten suoran valinnan palveluista. Tämä on kestävä keino kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja sekä parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta", toteaa pääsihteeri Kiukas.

Lisäinvestoinneista koituvia kuluja on mahdollista kattaa korottamalla haitta- ja valmisteveroja. Ottamalla käyttöön kansanterveysperusteinen sokerivero sekä jatkamalla tupakka- ja alkoholiverotuksen korotuksia, olisi mahdollista lisätä valtion verotuloja noin 375 miljoonaa euroa.

"SOSTE on laatinut oman ehdotuksensa kehysriiheen, jossa terveyteen ja toimeentuloon tehdyt lisäsijoitukset kompensoidaan kansanterveyttä tukevilla veronkorotuksilla. Ehdotuksen avulla on mahdollista pitää huolta sekä ihmisten hyvinvoinnista, että valtiontaloudesta. Budjettikäsittelyn yhteydessä mitataan, onko poliitikoilla tahtoa tehdä kestäviä päätöksiä", kiteyttää SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

SOSTE kehysriihestä: Oikeat toimet eivät auta ilman riittävää rahoitusta11.4.2018 23:18Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkaissut tänään kehysriihineuvotteluiden lopputuloksen. Kohenevan taloustilanteen myötä budjettikehys sisältää lukuisia positiivisia päätöksiä. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa, että perusturvan indeksijäädytys ja aiemmat leikkaukset vesittävät kuitenkin suotuisaa kehitystä. Kehysriihen tulos ei vahvista riittävästi perusturvaa ja terveyden tasa-arvoa.

SOSTE selvitti kansalaistoiminnan byrokratiaa – raportointi kuormittavinta20.3.2018 15:06Tutkimus

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on selvittänyt eri viranomaisten aiheuttamaa hallintokuormaa sosiaali- ja terveysjärjestöille. Tulosten mukaan yhdistys- ja säätiörekisteri sekä verottaja saavat lähes puhtaat paperit. Suurimmat byrokratiaongelmat liittyvät järjestöavustuksia hallinnoivan Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn toimintaan. Selvitys on osa myöhemmin tänä vuonna julkaistavaa Järjestöbarometri 2018 -tutkimusta.