Nyt on hyvä hetki aloittaa kevätsiivous – HSY:n keräysautot lähtevät liikkeelle 1. huhtikuuta ja tuovat kierrätyksen kotikulmillesi

Keräysautoille voi tuoda kotiin kerääntyneet ylimääräiset metalliromut ja sähkölaitteet sekä vaaralliset jätteet kuten energiansäästölamput, maalit ja voimakkaat kemikaalit. Autot kiertävät pääkaupunkiseudulla sekä Kirkkonummella 5.6. asti. Palvelu on maksuton.

HSY:n keräysautot ottavat vastaan kotitalouksien metallijätettä, sähkölaitteita ja vaarallista jätettä.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tekee jokakeväisen jätekeräyskierroksensa 1.4.–5.6. Kymmenen viikon aikana Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa, Vantaalla sekä Kirkkonummella on yhteensä lähes 300 pysähdyspaikkaa.

- Keräysautot tarjoavat hyvän tilaisuuden päästä helposti eroon kotiin kertyneistä hankalista jätteistä. Kuljetamme kerätyn metallijätteen ja sähkölaitteet niitä kierrättäviin käsittelylaitoksiin ja vaarallisen jätteen asianmukaisesti hävitettäväksi. Jätteiden lajittelu ja tuominen keräysautoille onkin erinomainen ympäristöteko, HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta kehuu.

Jos tarvitset peräkärryn jätteille, ne on hyvä kuljettaa suoraan Sortti-asemalle

Kiertävät keräysautot palveluna on suunnattu erityisesti autottomille kotitalouksille, mutta kaikki asukkaat voivat tuoda jätteitään. Muutamia toiveita HSY:llä kuitenkin on, jotta jätteet mahtuvat keräysautoihin ja toiminta pysähdyspaikalla on sujuvaa:

- Toivomme, että jos asukas tarvitsee peräkärryn jätteille, hän kuljettaisi ne suoraan jollekin viidestä Sortti-asemastamme. Metalli- ja sähkölaitejätteen sekä vaarallisen jätteen vastaanotto on aina maksutonta kotitalouksille ja samalla voi viedä muutakin jätettä, Kiviranta perustelee.
- Jokaiselle pysähdyspaikalle tulee 4–5 kuorma-autoa. Keräysautojen tilantarpeen takia toivomme myös, että asukkaat pysäköivät omat autonsa hieman loitommalle.

Jätteet kannattaa lajitella jo kotona

Keräysautojen mukana kulkee ympäristöneuvoja opastamassa asukkaita. Keräyksen sujuvoittamiseksi jätteitä kannattaa kuitenkin lajitella jo kotona, sillä kullekin kolmelle jätelajille on oma keräysautonsa.

• Sähkölaiteromuista voi kierrättää esimerkiksi kahvinkeittimiä ja muita piensähkölaitteita, kylmälaitteita, pesukoneita sekä televisioita.
  • Metallinkeräysautoon voi tuoda kodin yksittäisiä metalliesineitä kuten puulämmitteisiä kiukaita, verkkoaitoja sekä paistinpannuja ja kattiloita. Suuremmat jäte-erät kannattaa viedä HSY:n Sortti-asemille.
  • Vaarallisen jätteen keräysautoon voi tuoda esimerkiksi maaleja, liuottimia, auton akkuja, energiansäästölamppuja ja loisteputkia.

Viime vuonna lähes 21 000 asukasta toi jätteitään keräysautoille

Keräysautopalvelu on asukkaille maksuton. Tavoitteena on helpottaa kierrättämistä ja tuoda keräyspiste lähelle kotia. Palvelu onkin suosittu: vuonna 2018 keräysautoilla kävi lähes 21 000 asukasta. Kiloina materiaalia kertyi 418 000 kiloa.

HSY:n keräysautokierros on tarkoitettu tavaralle ja materiaalille, jota ei sellaisenaan voi enää käyttää uudelleen vaan se kierrätetään materiaalina. Syksyisin Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus järjestää toisen keräysautokierroksen, jossa kerätään kotitalouksissa tarpeettomaksi jäänyttä ehjää ja hyväkuntoista pientavaraa.

Kotitalouksien vaarallista jätettä, sähkölaitteita ja metalliromua voi tuoda maksutta ympäri vuoden HSY:n Sortti-asemille, joita on Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kirkkonummella yhteensä viisi. Paristoja, energiansäästölamppuja ja pieniä sähkölaitteita voi palauttaa myös niitä myyviin liikkeisiin. Lisäksi pääkaupunkiseudulla on käytettävissä reilut 40 vaarallisen jätteen keräyskonttia. Apteekit vastaanottavat ylijääneet lääkkeet.

Katso keräysautojen aikataulut, autojen pysähtymispaikat sekä tarkemmat lajitteluohjeet: www.hsy.fi/keräysautot. Sortti-asemien sijainnit ja aukioloajat puolestaan löytyvät osoitteesta www.hsy.fi/sorttiasemat. Keräysautoista ja Sortti-asemista voi kysyä myös HSY:n asiakaspalvelusta puh. 09 1561 2110. Asiakaspalvelu on avoinna arkisin klo 8.30–15.30.

Keräysautojen aikataulut ja lajitteluohjeet: www.hsy.fi/keräysautot
Sortti-asemien sijainnit ja aukioloajat: www.hsy.fi/sorttiasemat
Tietoa vaarallisista jätteistä ja niiden keräyspaikoista: www.hsy.fi/vaarallinenjate

Poikkeukset, joita keräysautot eivät ota vastaan

Keräysautot ottavat vastaan vain kolmea kotitalouksien jätelajia: metallia, sähkölaitteita sekä vaarallista jätettä seuraavin poikkeuksin:

• Autonrenkaat: kysy rengasliikkeestä tai katso vastaanottopisteet www.rengaskierratys.com. Maksuton vastaanotto ilman vanteita.
  • Painekyllästetty puu: Sortti-asemat ottavat vastaan korkeintaan 1 m3 verran. Katso kaikki vastaanottopisteet www.kestopuu.fi/kierratys
  • Asbesti: Ämmässuon Sortti-asemalla on maksullinen vastaanotto.
  • Räjähteet tai raketit: räjähteet ja ilotulitteet tulee viedä poliisin osoittamaan paikkaan, hätäraketit niitä myyviin liikeisiin.
  • Lääkejätteet: kaikki vanhentuneet ja ylimääräiset lääkkeet tulee toimittaa apteekkiin, myös käytetyt ruiskut ja neulat sekä elohopeaa sisältävät kuumemittarit. Katso tarkemmat lajitteluohjeet
  • Rikkinäiset huonekalut: Sortti-asemilla on maksullinen vastaanotto.
  • Yritysten vaarallisten jätteiden pienerät: Kivikon vaarallisen jätteen asemalla on maksullinen vastaanotto.
  • Pahvilaatikot ja muovipussit: lähin Rinki-ekopiste tai taloyhtiön jätetila, sillä keräysautoissa ei voida järjestää niiden vastaanottoa.

Yhteyshenkilöt

HSY:n toimintovastaava Maarit Kiviranta puh. 040 833 3254, maarit.kiviranta(at)hsy.fi

Lisätietoja Kierrätyskeskuksen keräysautokierroksesta: Kierrätyskeskuksen talous- ja tuotantojohtaja Aatos Weckman, 050 501 4871, aatos.weckman(at)kierratyskeskus.fi

Muovipakkausten määrä kotien sekajätteessä vähentynyt yli 30 prosenttia – tämä selvisi HSY:n tekemässä tutkimuksessa sekajätteen koostumuksesta20.3.2019 13:18:23 EETTiedote

Muovipakkausten määrä sekajätteessä on vähentynyt selvästi viime vuosina. Muissa jätelajeissa ei ole merkittävää muutosta. Sekajätteen kokonaismäärä on sen sijaan vähentynyt. Nämä tulokset selvisivät Helsingin seudun ympäristöpalveluiden viime lokakuussa tekemästä kotien sekajätteen koostumustutkimuksesta.

HSY:n hallituksen päätökset 15.3.201915.3.2019 10:30:14 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa siirtää pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantuloa. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päätti hyväksyä polttoaineen toimitussopimuksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä koskien jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.3.201912.3.2019 14:32:41 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.3.2019. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä. Voimaantulon siirtäminen koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Lisäksi hallitus päättää polttoaineen toimitussopimuksen hyväksymisestä. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten 31 §:n voimaantulon siirtämisestä, asia koskee jätteiden kuormausaikojen muutosta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.9.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi