Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Nyt on ruusukaalin aika

Juuri nyt ruusukaali on parhaimmillaan. Lähiruokana sitä saa ainakin marraskuun puoliväliin saakka. Viljelijöiden mukaan satokausi on sujunut hyvin. Sadon määrää voi pitää keskinkertaisena ja laatua hyvänä. Nykyisissä lajikkeissa herkullinen maku on aistittavissa heti ilman pakkasen puraisua. Ruusukaalit maistuvat pähkinäisiltä ja tasapainoisilta.

Nopeaan kokkailuun

Maukas, kotimainen ruusukaali kypsyy ruuaksi nopeasti. Ruusukaalit voi kypsentää kokonaisina tai ne voi puolittaa ja irrotella uloimpia lehtiä. Kantaosaan voi tehdä ristiviillon, jolloin kypsyminen nopeutuu entisestään.

Paista ruusukaaleja voi-öljyseoksessa pannussa viitisen minuuttia. Uunissa ruusukaalit kypsyvät 200 asteessa 20 minuutissa. Voit myös keittää ruusukaalit pienessä määrässä vettä tai kypsentää höyrykattilassa napakankypsiksi.

Ruusukaalin makuparit

Siemenet, pähkinät ja mantelit sopivat hyvin ruusukaalien seuraan. Mausteiksi käyvät chili ja inkivääri, hunaja ja valkosipuli. Kauden sienet ja omenat ovat hyviä kumppaneita nekin, samoin sitrushedelmät. Kuivatut hedelmät tai marjat, esimerkiksi kuivatut karpalot, antavat ruusukaalille mukavasti makeutta.

Hyvä ravintoarvo

Ruusukaali on energiapitoisuudeltaan yhtä kevyttä kuin kukkakaali, mutta se sisältää monipuolisesti kivennäis- ja hivenaineita sekä vitamiineja. Kuitua ruusukaalista saa hyvin, samoin C- ja K-vitamiineja, folaattia ja kaliumia. Muiden kaalikasvien tavoin myös ruusukaalissa on elimistön hyvinvointia edistäviä ja suojaavia yhdisteitä.

Riistaruokien, karitsan ja paistien lisäke

Ruusukaalit sopivat hyvin syksyisiin kausiruokiin: kokonaisten paistien seuraan, poro-, sorsa-, peura- ja karitsa-aterioille. Kokeile näille vaikka Appelsiiniruusukaaleja, joiden ohje näkyy alla.

Valtakunnallista ruusukaaliviikkoa vietetään viikolla 41 (5.–11.10.).

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: Mika Virtanen, kasvinviljelyasiamies, MTK ry, 0400 544 728

Kokeillut ruokaohjeet kuvineen:

Lämmin ruusukaalisalaatti

Appelsiiniruusukaalit

Ruusukaali-pekoniherkku

What do you want to do ?
New mailCopy

EU:n yhteinen maatalouspolitiikka alkaa muotoutua – ilmasto- ja ympäristötoimien määrä kasvaa, mutta myös ruokaturvaa ja viljelijän toimeentuloa painotetaan23.10.2020 18:36:21 EESTTiedote

Jäsenmaat ja Euroopan parlamentti ovat tällä viikolla linjanneet EU:n uuden maatalouspolitiikan peruspilareita. Maatalousneuvoston päätelmät tuovat lisää ympäristö- ja ilmastotoimia maatalouspolitiikkaan, mutta myös tärkeitä joustoja jäsenmaille. Euroopan parlamentissa suurten puolueiden kompromissiesitykset toivat malttia ja pahimmat ylilyönnit torjuttiin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK katsoo, että edellytykset varsin nopeaan kompromissiin EU-instituutioiden kesken ovat olemassa, ja kansallista maatalouspolitiikan ohjelmaa päästään rakentamaan hyvältä pohjalta. MTK:n tavoitteena on edelleen politiikka, joka takaa edellytykset kestävälle, kasvavalle ja kannattavalle maataloustuotannolle Suomessa. EU-päätökset varmistavat kansallisten tukijärjestelmien jatkuvuutta koko Suomessa.

MTK:n Juha Marttila maailman ruokapäivänä: Viljelijät ovat ruokasankareita16.10.2020 08:40:27 EESTTiedote

Koronakriisi ja ilmastonmuutoksen aiheuttama sään ääri-ilmiöiden yleistyminen ovat nostaneet ruokaturvan merkitystä niin maailmalla kuin Suomessa. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja korostaa, että juuri nyt on koko maailmassa huolehdittava viljelijöiden toimeentulosta ja kyvystä sopeutua ilmastonmuutoksen ja koronakriisin aiheuttamaan myllerrykseen. MTK on maailman viljelijäjärjestön jäsen ja kanavoi apua vähiten kehittyneiden maiden viljelijöille suomalaisen kehitysyhteistyöjärjestö Food and Forest Development Finlandin (FFD) kautta.

Väljyys, virkistävä luonto ja turvallisuus lisäävät maaseutumatkailun vetovoimaa koronakriisin keskellä ja myös tulevina vuosina – buumi mökki- ja luontomatkailussa9.10.2020 07:50:00 EESTTiedote

MTK:n ja Lomalaitumen maaseutumatkailuyrityksille tekemän kyselyn mukaan maaseutumatkailun näkymät tulevina vuosina nähdään positiivisina. Suomea pidetään monipuolisena matkailumaana. Väljyys, luonto ja turvallisuus houkuttelevat maaseudulle. Maaseudun matkakohteiden vetovoima on korona-aikana lisääntynyt. Tämä näkyy jo esimerkiksi mökki- ja luontomatkailun buumina. Lähes kaksi kolmasosaa maaseutumatkailuyrityksistä näkee koronapandemian pitkäaikaisvaikutukset maaseutumatkailuun positiivisina.

EU:n sikadirektiivi kieltää sikojen häntien rutiininomaisen katkaisun – vain Suomi ja Ruotsi noudattavat – mitä komissio aikoo tehdä?9.10.2020 07:45:00 EESTTiedote

EU:n sikadirektiivin puutteellinen toimeenpano Euroopassa aiheuttaa kilpailuhaittaa suomalaiselle sianlihantuotannolle. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila kirjelmöi kesällä suoraan terveys- ja kuluttaja-asioista vastaavalle komissaarille, Stella Kyriakidekselle, EU:n sikadirektiivin puutteellisesta toimeenpanosta Euroopassa. MTK kysyi kirjeessään, mihin toimenpiteisiin komissio aikoo ryhtyä, jotta EU:n sikadirektiivin toimeenpano kaikissa jäsenmaissa voitaisiin viimeinkin viedä loppuun. Ja komissaari Kyriakides vastasi.

Markkinat ja poliittiset päätökset mahdollistavat puhtaan ja ilmastoystävällisen ruuan7.10.2020 09:01:11 EESTTiedote

Ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen edellyttävät vahvaa tieteellistä tutkimusta, laajaa yhteistyötä ja kustannustehokkaita toimenpiteitä kaikilta yhteiskunnan sektoreilta seuraavien vuosikymmenten aikana. Kotimaisen, puhtaan ruuantuotannon ohella ilmastotyö ja -osaaminen ovat viljelijöidemme menestystekijöitä, mutta työn taloudelliset edellytykset on oltava myös kunnossa.

MTK esittää nopeita helpotuksia ulkomaisen kausityövoiman saantiin 25.9.2020 11:14:46 EESTTiedote

Koronaepidemia nosti esille lukuisia ulkomaisen työvoiman saatavuuteen liittyviä hankaluuksia. Koronakriisi voi vaikuttaa vielä ensi kauden työvoiman käyttöön ja siksi kausityövoiman saantiin liittyvät pullonkaulat on nopeasti purettava. - Maatilat ovat jo aloittamassa työvoiman hankintaa ensi kaudelle. Siksi ulkomaisen työvoiman maahantulon toimintamalli pitää olla nopeasti selvä, vaatii MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.