Nyt panostetaan ruokavientiin

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Ruokaviennistä puhutaan nyt enemmän kuin koskaan ja sen tueksi on jo pidemmän aikaa rakennettu eri palveluita. Ruokavirasto tekee tärkeää neuvontatyötä viennin edistämiseksi ja Food from Finland -ohjelma osoittaa ovia kansainvälistymiseen.

Helsingin Mylly, Snellman, Juustoportti ja Kalaneuvos perustivat yhteistyörenkaan, jossa MTK toimi kätilönä.

- Yhteistyön tekeminen on mahdollista. Tämä onkin se viesti, jonka me haluamme muille suomalaisille yrityksille välittää, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

- Keskusteluissa ja valtion tilaamissa selvityksissä - kuten Ilkka Mäkelän ja Reijo Karhisen selvityksissä - on selvästi todettu, että yritysyhteistyö voi olla tärkeä työkalu vientitoiminnan tehostamiseen.

MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninioksen mukaan nyt perustetun yhteistyörenkaan taustalla on MTK:n Ruokavienti kasvuun -hanke (RuoKasvu), jonka puitteissa haastateltiin yrityksiä ja haastattelujen perusteella valikoituivat joukosta juuri nämä yritykset.

- Yhteistyörengas tulee tekemään yhteistyötä konkreettisessa vientityössä. Yhteinen perhetausta ja vahva tahtotila tehdä kansainvälistä kauppaa ja kasvaa ovat ne yhdistävät tekijät, jotka ovat nivoneet nämä yritykset yhteen, kertoo Ninios.

- Yritysyhteistyö on mahdollista ja sen osoittamiseksi tarvittiin kaikkein innokkaimmat ja yhteistyölle avoimet yritykset. Yhteistyötä tehdään yli sektorirajojen siksi, että se on kilpailulainsäädännön näkökulmasta helpompaa ja näin vältytään saman sektorin sisäisistä rasitteista.

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila, +358 50 341 3167
MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios, +358 45 264 7131

Ruokavienti kasvuun -hanke

MTK käynnisti joulukuussa 2018 Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu), joka tavoittelee ruokaviennin kasvua yhteistyössä Lomalaitumen, Luken ja Aava & Bang:n kanssa. Hankkeen kokonaisuudesta vastaa MTK. Projektia vetää vientijohtaja Thimjos Ninios. Hankkeen nettisivut: https://www.mtk.fi/ruokasvu

Lue myös tiedote 14.1.2020: Suomalaiset elintarvikeyritykset vahvasti esillä Saksassa - Suomen tunnettuus ruokamaana vahvistuu https://www.mtk.fi/-/grunewoche_2020

MTK:n johtokunta: Vihreä talouskasvu ei synny puita halailemalla ja viemällä rahat tuottajan pussista - Tarvitaan Rural Deal11.2.2020 10:42:14 EETTiedote

EU:n komission esittelemä vihreä sopimus (Green Deal) tuo mukanaan uusia vaatimuksia maa- ja metsätalouden ilmastopolitiikkaan ja ympäristönsuojeluun samalla kun sekä EU:n monivuotisen rahoituskehyksen kokonaistaso että maatalouden rahoitusosuus uhkaavat laskea. MTK:n johtokunta edellyttää, että EU:n on varmistettava vahva maatalousbudjetti. Tämän lisäksi EU:n tulisi valmistella uusi maaseutusopimus (Rural Deal) osaksi vihreää sopimusta. Uuden sopimuksen tulisi tarjota ratkaisuja ja lisärahoitusta maa- ja metsätalouteen sekä niihin pohjautuvan bio- ja kiertotalouden ilmasto- ja ympäristötoimiin sekä uusien innovaatioiden käyttöönottoon. Rural Dealissä luotaisiin uutta rahoitusinstrumenttia käyttäen eri toimialat kattava polku kehittyvälle ja uudistuvalle, ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävälle maaseudulle, joka tarjoaa myös nuorille hyvän elämän mahdollisuuksia monipuolisissa elinkeinoissa. Rural Dealin osaksi tulee liittää kunnianhimoinen puurakentamisohjelma.

Kohti hiilineutraalia Suomea -tiekartta saa kiitosta maankäyttösektorilta4.2.2020 10:13:24 EETTiedote

Hallituksen Reilulla siirtymällä kohti hiilineutraalia Suomea -tiekartta esittää päästöjen vähentämisen etusijalle. Samalla metsien ja peltojen kasvua ja hiilensidontaa on vahvistettava, jotta hiilineutraaliustavoite toteutuu eli päästöt ja sidonta saadaan tasapainoon. Epävarmuutta hiilensidonnassa on vähennettävä panostamalla tutkimukseen, mikä on linjassa MTK:n ilmasto-ohjelman kanssa.

Nurmitutkimukseen lisää paukkuja / Kansallinen nurmiohjelma – Nurmenvihreä tulevaisuus vuoteen 203028.1.2020 10:00:00 EETTiedote

Nurmi kasvaa Suomessa hyvin ja se jalostetaan ihmisten ravinnoksi märehtijöiden avulla. Nurmen laajamittainen käyttö on yksi merkittävimmistä eroista suomalaisen kotieläintuotannon ja globaalin tuotantotavan välillä. Paitsi että nurmella on keskeinen merkitys märehtijöiden rehuna, tuottaa se myös suuren määrän ympäristöhyötyjä. Ympärivuotisen kasvipeitteisyyden ja maaperän kasvukunnon näkökulmasta nurmen merkitys esimerkiksi hiilen sidonnassa on ehdottoman tärkeä. Emme kuitenkaan tunne kaikkia vaikutusmekanismeja ja varmasti myös viljelykäytännöissä ja tuotannon organisoimisessa on paljon tehtävää.