Nyt panostetaan ruokavientiin

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Ruokaviennistä puhutaan nyt enemmän kuin koskaan ja sen tueksi on jo pidemmän aikaa rakennettu eri palveluita. Ruokavirasto tekee tärkeää neuvontatyötä viennin edistämiseksi ja Food from Finland -ohjelma osoittaa ovia kansainvälistymiseen.

Helsingin Mylly, Snellman, Juustoportti ja Kalaneuvos perustivat yhteistyörenkaan, jossa MTK toimi kätilönä.

- Yhteistyön tekeminen on mahdollista. Tämä onkin se viesti, jonka me haluamme muille suomalaisille yrityksille välittää, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

- Keskusteluissa ja valtion tilaamissa selvityksissä - kuten Ilkka Mäkelän ja Reijo Karhisen selvityksissä - on selvästi todettu, että yritysyhteistyö voi olla tärkeä työkalu vientitoiminnan tehostamiseen.

MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninioksen mukaan nyt perustetun yhteistyörenkaan taustalla on MTK:n Ruokavienti kasvuun -hanke (RuoKasvu), jonka puitteissa haastateltiin yrityksiä ja haastattelujen perusteella valikoituivat joukosta juuri nämä yritykset.

- Yhteistyörengas tulee tekemään yhteistyötä konkreettisessa vientityössä. Yhteinen perhetausta ja vahva tahtotila tehdä kansainvälistä kauppaa ja kasvaa ovat ne yhdistävät tekijät, jotka ovat nivoneet nämä yritykset yhteen, kertoo Ninios.

- Yritysyhteistyö on mahdollista ja sen osoittamiseksi tarvittiin kaikkein innokkaimmat ja yhteistyölle avoimet yritykset. Yhteistyötä tehdään yli sektorirajojen siksi, että se on kilpailulainsäädännön näkökulmasta helpompaa ja näin vältytään saman sektorin sisäisistä rasitteista.

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila, +358 50 341 3167
MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios, +358 45 264 7131

Ruokavienti kasvuun -hanke

MTK käynnisti joulukuussa 2018 Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu), joka tavoittelee ruokaviennin kasvua yhteistyössä Lomalaitumen, Luken ja Aava & Bang:n kanssa. Hankkeen kokonaisuudesta vastaa MTK. Projektia vetää vientijohtaja Thimjos Ninios. Hankkeen nettisivut: https://www.mtk.fi/ruokasvu

Lue myös tiedote 14.1.2020: Suomalaiset elintarvikeyritykset vahvasti esillä Saksassa - Suomen tunnettuus ruokamaana vahvistuu https://www.mtk.fi/-/grunewoche_2020

MTK:n ja yhteistyökumppaneiden tilannekuvakysely huoltovarmuudesta: Alkutuotannossa huoli työvoimasta, heikkenevästä talous- ja rahoitustilanteesta sekä suojavarusteiden, torjunta-aineiden ja varaosien saannista3.4.2020 07:00:00 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kartoitti huoltovarmuuteen liittyvää tilannekuvaa kyselyllä alkutuotannon yrityksille eri tuotannonaloilla. Kysely toteutettiin yhteistyössä Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC:n, Kauppapuutarhaliiton, Hedelmän- ja Marjanviljelijäin Liiton sekä Suomen Kalankasvattajaliiton kanssa. Alkutuotannossa tämän hetken suurin huoli on kausityövoiman saatavuus. Yrittäjillä on vastausten perusteella huolta myös suojakäsineiden ja hengityssuojaimien (41 % vastanneista) sekä torjunta-aineiden ja kemikaalien saatavuudesta (30 % vastanneista). Huolta aiheuttaa myös traktoreiden, koneiden ja laitteiden varaosien saatavuus (29 % vastanneista), joka on heikentynyt lentorahdin vaikeutumisen myötä, sekä yritysten heikkenevä talous ja rahoitus. Kysely toteutettiin 24.3-26.3.2020 osana huoltovarmuusorganisaation toimintaa ja siihen vastasi 360 jäsenyritystä ympäri maata.

Lomituspalveluissa varauduttava koronapandemiaan – STM:n valmistauduttava toimiin2.4.2020 15:46:05 EESTTiedote

Ruuantuotanto on tärkeä osa huoltovarmuutta. Ruuantuottajan sairastuessa ovat lomituspalvelut ja niiden toimivuus elintärkeä turvaverkko maatiloilla. MTK neuvotteli tänään sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. MTK vaatii, että lomituspalveluissa varaudutaan koronapandemiaan lakimuutoksin ja joustavin käytännöin sekä ohjeistuksin. MTK:n mielestä lomituspalvelut tulisi ulottaa myös tiettyihin karanteenitilanteisiin, jotta lomittajan työturvallisuus tilalla voidaan taata.

AC Oulun pelaajat maaseudun kausitöihin www.töitäsuomesta.fi kautta2.4.2020 13:20:24 EESTTiedote

Koronakriisi vaikuttaa tuleviin urheilusarjoihin ja -seurojen toimintaan. Moni urheilija etsii väliaikaisesti muuta toimintaa. Esimerkiksi jalkapalloseura AC Oulussa on joutunut uuden tilanteen eteen, kun joukkueen harjoittelu ja koko toiminta on keskeytetty. Useat pelaajamme ovat kiinnostuneita maaseudun kausitöistä ja olemme valmiita raskaisiinkin töihin. Siksi pelaajamme ilmoittautuivat maaseudun kausitöihin, kertoo AC Oulun toimitusjohtaja Juho Meriläinen.

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila: Hallituksen vastaus maaseudun yrittäjille oli riittämätön - työvoimakriisi uhkaa alkavaa satokautta27.3.2020 13:42:43 EETTiedote

Kesän tuotantopäätöksiä tekevät viljelijät odottivat valtioneuvoston tämänaamuiselta tiedotustilaisuudelta paljon, mutta saivat vähän. MTK on todennut, että takuut kausityövoiman saatavuudesta on saatava nopeasti. Ilman tätä suuri osa sadosta menetetään jo ennen kasvukauden alkua. Hallituksella on nyt äärimmäinen kiire päättää toimenpiteistä, jotta epävarmuuden ja epätoivon aika saadaan päättymään ja yrittäjien usko uuden sadon tuottamiseen palautettua, puheenjohtaja Marttila hoputtaa.

Kysely maa- ja puutarhatiloille: Vajaa viidennes tarvitsee kausityövoimaa heti – nopeat ratkaisut tarpeen26.3.2020 12:07:39 EETTiedote

Kausityövoiman saatavuus on yksi koronakriisin aiheuttamista isoimmista hankaluuksista maaseudun elinkeinoille. Maa- ja puutarhatiloille lähetyllä kyselyllä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK selvitti kausityövoiman tarvetta yhteistyössä ruotsinkielisen tuottajajärjestön SLC:n, Kauppapuutarhaliiton ja Hedelmän ja Marjanviljelijäin liiton kanssa. Vastauksista käy ilmi, että tiloista 18 prosenttia kertoi tarvitsevansa työvoimaa jo maaliskuussa. Suurin tarve on heinäkuussa, jolloin lähes kaikki vastanneet tarvitsevat kausityövoimaa. Kyselyn otokseen vastanneiden tarve tuolloin on yli 14 000 työntekijää ja kokonaistarve kaikilla tiloilla huomattavasti suurempi. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 836 tilaa ympäri Suomen.