Nyt syödään juureksia

Juureskausi on parhaimmillaan juuri nyt. Viljelijät ovat nostaneet juurekset syksyllä varastoihin hetkellä, jolloin juuresten kuoret olivat riittävästi vahvistuneet ja tallentaneet sisäänsä täyteläisen maun. Kun nautitaan juureksia monipuolisesti ja säännöllisesti, niistä saadaan vitamiineja, kivennäisaineita, kuituja ja flavonoideja ylläpitämään terveyttä.

Kuva: Pirjo Toikkanen

Joulua kohti mentäessä maistuvat tänäkin vuonna tutut, herkulliset porkkana- ja lanttulaatikot sekä värikäs rosolli. Suomalaiseen joulupöytään nämä kuuluvat, mutta kannattaa toki kokeilla porkkanaa, lanttua ja punajuurta monella muullakin tavalla. Kaupan hedelmä- ja vihannesosastolla voi tarkistaa, mitä erilaisia juureksia tänä vuonna tarjotaan ja missä eri muodoissaan. Valikoimaa on kuoripäällisistä juureksista aina valmiisiin juuressoseisiin ja säilykkeisiin.

Kokeile juureslaji kerrallaan

Mukulaselleri ja palsternakka ovat löytäneet paikkansa muutoinkin kuin liemijuureksina. Niistä saa uunissa paahdettuina makuelämyksiä. Uusi vanha tuttavuus juuripersilja on monelle vielä tuntematon, mutta ehdottomasti tutustumisen arvoinen. Uunissa paahdettuna se on yksi maukkaimmista juureksista. Samaan tapaan voi kypsentää maa-artisokkaa dipattaviksi suupaloiksi.

Nauris tekee sekin uutta tulemistaan ja maistuu kaikenikäisille. Unohduksiin jäänyt piparjuuri puolestaan maustaa joulukauden kalaruokien kastikkeet raikkaasti. Pikkelöintiin ja marinoitaviksi voi valita porkkanan oheen retiisiä tai retikkaa. Mustajuuri yllättää hienostuneella ulkonäöllään ja maullaan. Juuresten ominaismakuihin on helppo tutustua laji kerrallaan.

Käytä koko värikirjoa

Punajuuren punainen on kaivattu joulun väri. Koska juureskausi on pitkä, ehtii kokeilla myös keltajuurta, raitajuurta ja valkoista juurikasta. Samaan tapaan oranssi väri kuuluu joulun porkkanalaatikkoon, mutta höyryssä tai uunissa kypsennetty tumma, violetti porkkana, keltainen ja punainen porkkana ilahduttavat.

Jouluisin maustein tutut juurekset saavat lisää makukertoimia. Kaneli, neilikka, kardemumma, muskotti, inkivääri ja tähtianis antavat juuresruokiin lämmintä, täyteläistä makua. Laadukkaat öljyt, pähkinät, mantelit ja siemenet täydentävät aina juuresten makuja. Yrtit, siemenmausteista vaikkapa fenkoli ja hedelmistä sitrukset ja omena kannattaa juuresten yhteydessä muistaa.

Valmisruokia ja purkkisalaattia

Kuoripäällisten juuresten käsittelyssä on oma lumonsa, mutta oikopolkuina löytyy niin kuorittuja, paloiteltuja kuin valmiiksi kypsennettyjäkin juureksia. Juuressoseet ja etikkasäilykkeet juureksista helpottavat ja nopeuttavat kokkauksessa. Kuumennusta vaille valmiit laatikkoruuat on kehitetty maukkaiksi ja laadukkaiksi, ja niillä on pitkät perinteet.

Jouluruuat kaipaavat vastaparikseen raikkautta ja hapokkaita makuja. Lasitölkkeihin marinoidut juurekset voi tehdä hyvissä ajoin valmiiksi. Esimerkiksi lantusta ja porkkanasta saa herkullisen purkkisalaatin, josta on tarkka ohje tiedotteen lopussa.

Joulujuuresten teemaviikkoa vietetään viikolla 48 (29. 11.–5..12.2021).

Lisätiedot: kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK, 0400 544 728.

Kokeillut ruokaohjeet kuvineen:

Juureslaatikot uusin kujein
Rouva Kasvis: Juureslaatikot uusin kujein

Punajuurigratiini
Rouva Kasvis: Punajuurigratiini ja kauden juurekset

Talven paras purkkisalaatti
Rouva Kasvis: Talven paras purkkisalaatti

Pikkelöidyt kasvikset
Rouva Kasvis: Pikkelöidyt kasvikset

Keltainen rosolli
Rouva Kasvis: Keltainen rosolli ja "vegesilli"

Kuva: Pirjo Toikkanen

MEDIAKUTSU: Webinaariin Suomalaisen karjatalouden ympäristövaikutukset – työkalupakki päättäjälle perjantaina 10.12. klo 9-113.12.2021 09:00:00 EET | Kutsu

MTK ja SLC jatkavat suosittua Ympäristöstä. Yhdessä - webinaarisarjaansa. Tällä kertaa haemme vastauksia päättäjien työkalupakkiin karjatalouden ympäristövaikutuksista, sillä juuri suomalaisessa karjataloudessa piilee ratkaisuja. Tule kuulemaan miten! Tuomme saman ympäristöpöydän ääreen lukuisia eri näkökulmia tieteestä ja tutkimuksesta, järjestöistä, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta sekä käytännön toimijoilta. Tähän webinaariin kannattaa osallistua. Ilmoittaudu ja tutustu ohjelmaan. #kumppaninaluonto Juha Marttila, puheenjohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 341 3167 Eveliina Kiiski, viestinnän assistentti, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 404 8485, eveliina.kiiski@mtk.fi Jonas Laxaback, toiminnanjohtaja, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, puh. 040 940 2734

MTK:n Viljanen esittää ruokapaneelin perustamista tuotannon kokonaiskestävyyden arvioimiseksi – pärjäämme tulevaisuudessa, kunhan säännöt ovat kaikille samat ja tiedossa24.11.2021 10:50:27 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen esittää kestävän ruoantuotannon paneelin perustamista Suomeen ruoka-alan kasvun ja kannattavuuden varmistamiseksi. Paneelin avulla ruoantuotantoamme kehitettäisiin niin talous, ympäristö kuin sosiaalinenkin ulottuvuus huomioiden. Paneeli ottaisi huomioon myös huoltovarmuuden, valkuaisomavaraisuuden, eläinten hyvinvoinnin, antibioottiresistenssin, kustannukset ja tuottajahinnat. Viljanen nosti asian esille MTK:n valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan tänään.

MTK-organisaation rakentaminen etenee – keskusliiton yt-vaihe ohi23.11.2021 12:09:20 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK uudistaa organisaatiotaan vuodenvaihteessa. Noin 90 henkilön keskusliiton uudelleenorganisoitumisen taustalla on tarve vastata toimintaympäristön muutokseen ja jäsenkunnan toiveisiin ajanmukaistamalla organisaatiota. ”Samalla järjestö haluaa kehittyä Suomen parhaaksi työpaikaksi, jotta huippuasiantuntemuksesta kyetään pitämään kiinni jatkossakin”, toteaa toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

MTK perustaa luontoarvot.fi palvelun monimuotoisuuden tilan parantamiseksi23.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuuden tilan parantaminen vaatii nykyisten keinojen rinnalle uusia työkaluja. MTK haluaa synnyttää Suomeen luontoarvomarkkinat ja saada entistä useammat toimijat mukaan työhön luonnon hyväksi. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta päätti perustaa luontoarvot.fi markkinapaikan, jolla luodaan markkinalähtöisesti keinoja luonnon tilan parantamiseksi, kertoi MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola Metsähallituksen uhanalaisseminaarissa Helsingissä tänään.