Nyt tarvitaan tekoja – Snellman nostaa tuottajahintaa ja panostaa ainutlaatuisen suomalaiseen alkutuotantoon

Snellmanin tuotteiden perustana on perhetiloilla tuotettu, gmo-vapaa suomalainen liha. Yleiset markkinahinnat ovat olleet laskusuunnassa, mutta suomalaisen alkutuotannon varmistamiseksi tarvitaan nyt konkreettisia tekoja. Snellman nostaa sianlihan tuottajahintaa 2-4 c/kg tuotantotavasta riippuen. Korotus on jatkoa viime vuoden lopussa tehdyille korotuksille. Naudanlihan tuottajahintaa nostetaan 5-10 c/kg nautalajista riippuen. Muutokset astuvat voimaan 25.2.2018. Samalla Snellman investoi ainutlaatuisen suomalaisen sikaketjun tulevaisuuteen Kunnon Maatiaispossujen jalostuksessa ja ruokinnassa.

Tuottajille mahdollisuus parempaan

Suomalaiset arvostavat puhdasta Suomessa tuotettua lihaa. Snellmanin tuotantoketju on läpinäkyvä, eläinten hyvinvoinnista huolehditaan, ympäristövaikutuksia vähennetään jatkuvasti ja koko ketju on hyvin dokumentoitu. Arvostuksen tulisi näkyä koko tuotantoketjun läpi tuottajatiloille saakka. Parin viime vuoden aikana erityisesti sianlihantuotannon kannattavuus on ollut kuitenkin heikko ja tilojen investoinnit ovat jääneet vähäisiksi.

–  Snellmanin missiona on antaa ihmisille mahdollisuus parempaan. Tämä tarkoittaa tuotteiden lisäksi kaikkia tuotantoketjun osapuolia. Tuottajahinnan nostamisella haluamme huolehtia, että perhetiloilla on mahdollisuus kehittää toimintaansa, jotta huippulaadukas lihantuotanto jatkuu Suomessa tulevaisuudessakin, sanoo Snellmanin Lihanjalostuksen toimitusjohtaja Roland Snellman.

Hinnoittelulla kannustetaan tuottajia investoimaan myös eläinten hyvinvoinnin kehittämiseen. Vapaaporsituksesta maksettava lisähinta on 5 €/porsas ja se astuu voimaan alkuvuonna 2019.

–  Suomalaisen lihan tuotantoketju työllistää suoraan ja välillisesti merkittävän osan suomalaisista. Haluamme säilyttää tämän kaiken myös tuleville sukupolville. Saamme todellakin olla ylpeitä suomalaisesta alkutuotannosta, joten näytetään se myös, Roland Snellman sanoo.

Roland Snellman, toimitusjohtaja, Snellmanin Lihanjalostus Oy
044-7966365, roland.snellman@snellman.fi

Roland Snellman peräänkuuluttaa tekoja suomalaisen alkutuotannon varmistamiseksi.  Kuva:Rami Lehtola.
Roland Snellman peräänkuuluttaa tekoja suomalaisen alkutuotannon varmistamiseksi. Kuva:Rami Lehtola.

Snellmanin Lihajalostus Oy on pietarsaarelainen perheyritys, joka on valmistanut korkealaatuisia liha-, leikkele- ja makkaratuotteita yli 65 vuotta. Yhtiö valmistaa tinkimättömin periaattein tuotteita, joissa on korkea lihapitoisuus eikä turhia lisäaineita käytetä. Pietarsaaren tehtaalla työskentelee noin 900 henkilöä. Snellmanin Lihanjalostus tekee läheistä yhteistyötä noin 2000 sian- ja naudanlihan tuottajan kanssa. Maatilan Parhaat -laatuohjelman ja suomalaisten perhetilojen ammattitaitoisten tuottajien avulla yritys takaa parhaimman mahdollisen raaka-aineen GMO-vapaassa tuotantoketjussaan. Snellmanin Lihanjalostus Oy kuuluu Snellman-konserniin.