Nyt vietetään salaattiviikkoa

Avomaan viljelijät nostavat parhaillaan myyntiin erilaisia, viileän kesän kasvattamia, laadukkaita salaatteja. Salaatit pääsevät oikeuksiinsa, kun niistä kokoaa kokonaisia aterioita tai lisäkesalaatteja yhdessä muiden kauden ainesten kanssa. Salaattien käytössä ei kekseliäisyydelle ole rajoja. Parhaimmillaan salaatti on täydellistä kausi- ja lähiruokaa. Valtakunnallista salaattiviikkoa vietetään 28.8.–3.9.2017.

Herkullinen salaatti yhdistää toisiaan täydentäviä makuja, erilaisia suutuntumia, rakenteeltaan ja väreiltään toisistaan poikkeavia raaka-aineita. Pehmeälehtinen salaatti kaipaa seurakseen toista, rapealehtistä salaattia tai esimerkiksi fenkolia, varsiselleriä, kukkakaalin nuppuja ja vaikka grillattuja kesäkurpitsan siivuja.

Käsittele salaatteja hellävaraisesti

Salaatti on silmänruokaa varsinkin, kun se kootaan laakealle lautaselle. Värit ja muodot pääsevät oikeuksiinsa, kun aineksia ei kasata syvään kulhoon. Kastike kokoaa ja viimeistelee salaatin. Usein riittää laadukas öljy yhdistettynä hyvään viinietikkaan ja mausteeksi suolaa, pippuria ja tuoreita yrttejä.

Veitsellä leikkaamisen sijaan salaattien lehdet kannattaa repiä suupaloiksi käsin. Tukevat, rapeat lehdet kestävät myös työvälineen käytön. Juuri nyt on myös kesäkurpitsan paras sesonki. Napakan kesäkurpitsan voi suikaloida ja marinoida salaatin lehtien lomaan tuoreena tai sen voi viipaloida ja paahtaa öljyllä pirskoteltuna ja maustaa kevyesti.

Tutustu erilaisiin salaatteihin

Avomaan salaatteja on mietoja ja pähkinäisiä, kirpeitä ja kähäriä, ohutlehtisiä ja paksumpia rapeita. Keräsalaatti edustaa perinteisintä salaatinkerää, endiivi ja sikuri ovat suomalaisille vielä melko uusia tulokkaita. Kähäräendiivi eli frisee tuo salaattiin kuohkeutta, siloendiivi mehukkuutta. Lollo rossa ja lollo bionda kuuluvat maukkaisiin bataviasalaatteihin. Tukevaa roomansalaattia voi nopeasti kuumentaa tai käyttää tuoreena caesarsalaattiin.

Kokeile lämpimiä salaatteja

Loppukesän paras salaatti on ruokaisa ateriasalaatti, jossa yhdistyvät osin kylmät, osin lämpimät ainekset. Salaatinlohkoja voi nopeasti kuumentaa pannussa tai grillissä, kuten rooman- tai jäävuorisalaattia tai sydänsalaattia.

Varaa niin monta lautasta kuin on syöjiäkin. Revi suoraan lautasille erilaisia salaatinlehtiä: mehevää jäävuori- tai tukevaa roomansalaattia, friseesalaattia, väriksi lollo rossaa tai tammenlehvää ja makua antamaan rucolaa.

Pirskota salaattipedille kevyesti öljy-viinietikka- tai öljy-balsamicokastiketta. Ripottele joukkoon tuoreita yrtinlehtiä makusi mukaan.

Tukevoita salaatti kypsennetyillä perunoilla, ohra-riisillä, pastalla tai speltinjyvillä. Nämä voivat olla edellispäivänä keitettyjä ja niihin kannattaa kiepauttaa öljykastiketta.

Siemenet ja pähkinät ovat salaatinlehdille loistopari. Kokeile seesamin-, kurpitsan-, auringonkukan- tai pinjansiemeniä. Maku tulee parhaiten esiin, kun paahdat siemenet ja pähkinät pinnoitetulla pannulla.

Täydennä salaatin kasvisosuutta sen mukaan, mitä kotoa löytyy. Lohko lautasille kukkakaalia, kuutioi avomaan kurkkua, suikaloi kesäkurpitsaa tai paloittele kypsennettyjä juureksia tai muita kasviksia.

Lisää lopuksi jotain lämmintä ja ruokaisaa. Voit paistaa pannulla kantarelleja tai herkkutattiviipaleita, pieniä kalafileitä tai ohuita lohiviipaleita. Voit keittää kananmunia, tehdä uppomunia tai kypsentää broilerisuikaleita.

Sujauta lautasten reunoille lopuksi lämmintä leipää. Tuoksuva, maistuva ja kylläisyyttä antava salaatti on kokonainen ateria!

Lisätiedot: kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK ry, puh. 0400 544728

Linkki ruokaohjeisiin:

Pähkinäiset salaatinlohkot, Punajuuri-vuohenjuustosalaatti, Vihreä smoothie

Maalaissalaatti

Linkki salaattikuviin

Linkki Salaatit-taustatietopakettiin

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi
www.kasvutarinoita.fi

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.