OAJ:ltä ansiomitali Huuhkajien valmentajalle – ”Opettajat saavat aikaan ihmeitä”

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ myönsi tänään järjestön valtuuston aloitteesta kultaisen Liikunnan hyväksi -mitalin Huuhkajat EM-kisojen portille valmentaneelle opettajataustaiselle Markku Kanervalle. Riippumatta illan ottelun tuloksesta Kanerva on joukkueineen tehnyt pienen ihmeen, joka ansaitsee tunnustuksen, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen toteaa.

OAJ myöntää Suomen jalkapallomaajoukkueen valmentajalle Markku Kanervalle kultaisen Liikunnan hyväksi -mitalin. Mitali myönnetään opettajataustaiselle Kanervalle hänen tekemästään työstä liikunnan hyväksi.

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen uskoo, että opettajatausta ja opettajankoulutuksen tuomat pedagogiset taidot ovat auttaneet Kanervaa onnistumaan myös valmentajana.

– Markku Kanerva kertoo usein opettajataustasta saamistaan eväistä valmentamiseen. Hänet tunnetaan rauhallisesta tyylistään ja verrattomasta kyvystään luoda yhteishenkeä – tärkeitä taitoja kenelle vain opettajalle, kuvailee Luukkainen.

Opettajat tekevät ihmeitä päivittäin

Ennen ryhtymistään päätoimiseksi valmentajaksi Kanerva toimi pitkään peruskoulun opettajana. Hän opetti muun muassa Helsingissä Pohjois-Haagan alakoulussa sekä Ruotsin Boråsissa siellä pelatessaan. Suomen miesten jalkapallomaajoukkueen päävalmentajana hän on toiminut vuodesta 2016.

– Pidämme menestystä konkreettisena esimerkkinä siitä, miten opettajat koko Suomessa saavat aikaan ihmeitä. Olemme tietenkin vuorenvarmoja siitä, että Huuhkajat saavuttaa Kanervan johdolla historiallisen EM-kisapaikan, mutta riippumatta siitä, miten kisojen kanssa käy, haluamme osoittaa kunnioitustamme Kanervan tekemälle työlle. Hänen esimerkkinsä innostaa monta lasta ja aikuista liikunnan pariin.

OAJ:n kultainen Liikunnan hyväksi -mitali voidaan myöntää henkilölle, jolla on yhteys OAJ:n tavoitteisiin ja toimintaan sekä poikkeuksellisen ansiokasta ja näkyvää valtakunnallista toimintaa liikunnan hyväksi. Tieto ja onnittelut on välitetty Kanervalle Suomen Palloliiton kautta.

– Mitalin luovutuksesta tälle entiselle jäsenellemme sovimme vielä erikseen. Toivomme, että pääsemme samassa yhteydessä onnittelemaan Kanervaa kisapaikasta kesällä 2020 pelattavissa jalkapallon EM-kisoissa. Toivotamme Huuhkajille tsemppiä illan peliin, Olli Luukkainen sanoo.

Mitalin myöntämistä Markku Kanervalle esitti puolivuosittain kokoontuva OAJ:n valtuusto. Päätöksen asiasta teki esityksen pohjalta OAJ:n hallitus tänään 15. marraskuuta.

Christer Holmlund från Finland ny generalsekreterare för NLS28.11.2019 16:42:13 EETTiedote

Christer Holmlund har utsetts till generalsekreterare för Nordiska Lärarorganisationers Samråd NLS. Holmlund arbetar nu som ordförande för Finlands Svenska Lärarförbund FSL som hör till OAJ. – Vi på OAJ är väldigt glada över att en finländare valdes bland många goda sökande. Christer Holmlund har utmärkta förutsättningar för att lyckas i uppdraget tack vare en stor erfarenhet av olika uppgifter inom utbildningssektorn. Han har också aktivt deltagit i internationell lärarorganisationsverksamhet. Holmlund tar över efter Anders Rusk och jag tror att en finländare valdes delvis tack vare Rusks mångåriga utmärkta arbete som generalsekreterare, säger OAJ:s ordförande Olli Luukkainen. NLS koordinerar samarbetet mellan lärarorganisationer från alla nordiska länder. Samarbetet är också sektorsspecifikt; till exempel småbarnspedagogiken, den allmänbildande utbildningen och andra stadiets utbildning har egna samarbetsforum, liksom skolledarna och lärarstuderandena. NLS samarbetar också med världs

Christer Holmlund Suomesta NLS:n pääsihteeriksi28.11.2019 16:41:39 EETTiedote

Pohjolan opettajajärjestöjen yhteiselimen Nordiska Lärarorganisationers Samråd NLS:n pääsihteeriksi on valittu suomalainen Christer Holmlund. Hän siirtyy tehtävään OAJ:hin kuuluvan maamme ruotsinkielisen opettajajärjestön Finlands Svenska Lärarförbundetin puheenjohtajan paikalta. – Olemme OAJ:ssa hyvin iloisia siitä, että pääsihteerin tehtävään oli monta tasokasta hakijaa ja että tehtävään tuli valituksi suomalainen osaaja. Christer Holmlundilla on erinomaiset edellytykset onnistua tehtävässään, koska hänellä on laaja kokemus opetusalan eri tehtävistä. Lisäksi hän on aktiivisesti osallistunut kansainväliseen opettajajärjestötoimintaan. Odotamme Holmlundin jatkavan innostuneesti ansioituneen edeltäjänsä Anders Ruskin työtä ja ponnistelevan opettajien ja opetus- ja kasvatusalan hyväksi. Uskon, että suomalaisen hakijan valintaa tuki osaltaan Anders Ruskin pitkäaikainen erinomainen työ NLS:n pääsihteerinä, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen toteaa. NLS koordinoi pohjoismaisten opettajajär

OAJ:n info koulutus- ja työmarkkinanäkymistä 25.9. klo 9.00 Otaniemi, Ravintola Arvo20.9.2019 09:59:43 EESTKutsu

Tervetuloa OAJ:n infoon keskiviikkona 25.9. klo 9.00 Espoon Otaniemeen Ravintola Arvoon, os. Ekonominaukio 1. Aiheina ovat seuraavan neuvottelukierroksen näkymät, opetusalan henkilöstön työhyvinvointi sekä espoolaisten opettajien ja alan esimiesten odotukset. Mikä puhuttaa opettajia, ja mitä alkanut lukuvuosi tuo tullessaan alueen kouluissa, päiväkodeissa ja oppilaitoksissa?