OAJ:n info 9.9. klo 10.30, Kuopio

Tervetuloa Opetusalan Ammattijärjestön tiedotustilaisuuteen torstaina 9.9. klo 10.30 OAJ:n Pohjois-Savon aluetoimistoon, os. Vuorikatu 33. Paikalla ovat OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen ja OAJ Pohjois-Savon puheenjohtaja Mervi Berg sekä alueasiamies Pekka Sutinen. Mukana myös OAJ Kuopion puheenjohtaja Tiina Karjalainen, sihteeri Minna Parviainen ja pääluottamusmiehet Ilkka Kokkonen (perus- ja lukio-opetus) ja Peppina Parkkinen (varhaiskasvatus).

Esillä ovat ajankohtaiset koulutus- ja työmarkkina-asiat. Kuinka kouluissa ja oppilaitoksissa kurotaan kiinni koronan aiheuttamaa oppimisvajetta, ja miten on käynnistynyt oppivelvollisuusuudistus? Miksi oppimisen tuki kangertelee, ja kuinka opettajat ovat selvinneet poikkeusoloista?

Luukkainen kertoo myös, kuinka OAJ valmistautuu ensi talven sopimusneuvotteluihin. Opetuksesta ja varhaiskasvatuksesta on tullut kunnan suurin ja tärkein toimiala, kun sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen siirtyy kunnilta hyvinvointialueille. Mitä muutos merkitsee neuvottelutoiminnan kannalta?

Luukkainen vierailee 9.9. Kuopiossa OAJ on the Road -maakuntakierroksella. OAJ:n edustajat tapaavat Kuopion kaupungin ja sivistystoimen johtoa sekä vierailevat opettajien työpaikoilla. Illalla on etäyhteyksin järjestettävä Opettajien ilta. Kaupunkilaisia OAJ ja Pohjois-Savon opettajat tavoittelevat Lauri Salovaaran juontamassa yleisötilaisuudessa, joka alkaa klo 14 Kuopion torilla. Toimitamme myöhemmin tarkemmat tiedot yleisötilaisuuden ohjelmasta.

Ilmoittaudu infoon 8.9. mennessä. Lämpimästi tervetuloa!

OAJ:s Olli Luukkainen oroad över undervisningsresurserna för yrkesutbildningen23.9.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

OAJ:s ordförande Olli Luukkainen kräver att yrkesutbildningsanordnarna reserverar tillräckliga resurser för undervisning och handledning för att genomföra den utvidgade läroplikten. Läropliktsåldern höjdes i år till 18 år. Sedan i våras har alla som går ut grundskolan skyldighet att fortsätta studera antingen i yrkesläroanstalt eller gymnasium. Ändringen har krävt omställningar och resulterat i extra arbete, särskilt i yrkesläroanstalter.

OAJ:n Luukkainen huolissaan opetusresurssien riittävyydestä ammatillisessa koulutuksessa23.9.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen vaatii ammatillisen koulutuksen järjestäjiä varaamaan riittävät opetus- ja ohjausresurssit laajennetun oppivelvollisuuden toteutusta varten. Oppivelvollisuusikä nousi tänä vuonna 18 ikävuoteen. Kaikilla peruskoulun päättävillä on ollut viime keväästä lähtien velvollisuus jatkaa opiskelua joko ammatillisessa oppilaitoksessa tai lukiossa. Muutos on vaatinut järjestelyjä ja aiheuttanut lisätyötä erityisesti ammatillisissa oppilaitoksissa.

OECD:n tuore raportti: Suomen koulurahoitus jää jatkuvasti muun pohjolan tasosta – OAJ vaatii rahoituksen nostamista tavoitteita vastaavaksi16.9.2021 12:00:04 EEST | Tiedote

Juuri julkaistu OECD:n Education at a Glance -raportti vahvistaa, että Suomi on pahasti jäljessä muiden Pohjoismaiden koulutuspanostuksista. Huolestuttavinta on kehityksen trendi. Valtaosa OECD:n jäsenmaista on tarkasteluajanjaksolla 2012–2018 lisännyt suhteellisia koulutuspanostuksiaan, kun taas Suomi kuuluu koulutuksesta leikanneiden harvalukuiseen joukkoon.