OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos sovittelusta ja opettajien lakoista: Palkkaohjelma saatava alulle

Tavoittelemme jäsenille oikeudenmukaisia palkankorotuksia ja palkkaohjelmaa, joka korjaisi koulutettujen ryhmien palkkauksen jälkeenjääneisyyttä. Näin Opetusalan Ammattijärjestön tavoitteet tiivistää neuvottelujohtaja Petri Lindroos, joka vierailee maanantaina 25.4. OAJ Pohjanmaan vuosikokouksessa.

Kunta-alalla on meneillään tiukka työmarkkinakoitos lakkoineen. Sopimukseton tila alkoi jo 28. helmikuuta. Opettajat ovat huhtikuussa lakkoilleet kuudessa maakuntakeskuksessa, ja vapun jälkeen lakot uhkaavat laajentua pääkaupunkiseudulle sekä yksityiselle opetusalalle. OAJ:n jäsenet ovat lakkoilleet yhtä aikaa muiden kunta-alan korkeakoulutettujen sekä ammattiliitto JHL:n ja Jytyn jäsenten kanssa.

Pahoin jumiutunutta kunta-alan neuvottelutilannetta ratkaisemaan asetettiin 8.4. sovittelulautakunta. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun palkansaajajärjestöt olivat hylänneet valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan maaliskuun lopulla tekemän sovintoehdotuksen.

- Sovittelijan esitys jäi kauaksi hyväksyttävästä. Esimerkiksi OAJ:n keskeistä neuvottelutavoitetta, monivuotista palkkaohjelmaa, ei sisältynyt siihen lainkaan.

- Joudummeko joka neuvottelukierroksella uhkaamaan lakolla, jotta opettajille, asiantuntijoille ja esihenkilöille saataisiin edes samat palkankorotukset kuin muiden alojen työntekijöille? Tarjottu yleiskorotus olisi ollut tänä vuonna vain 1 prosentti tilanteessa, jossa opettajilla on takanaan raskas koronajakso ja kiihtyvä inflaatio rapauttaa ostovoimaa, Petri Lindroos hämmästelee.

OAJ julkisti helmikuussa opetusalan työolobarometrin, jonka mukaan opetushenkilöstö kokee työmääränsä kasvaneen, työn pirstaloituneen ja läikkyvän yhä useammin vapaa-ajalle.

- Työmäärän kasvu ja lisääntynyt stressi koettelevat opettajien halua pysyä opetus- ja kasvatustyössä. Viimesyksyisen OAJ:n selvityksen mukaan yli puolet opettajista oli harkinnut alanvaihtoa. Vaikka vain osa empivistä toteuttaisi aikeensa, on se merkkinä siitä, etteivät opettajat enää koe palkkauksensa vastaavan työmäärää eikä tehtävän vaativuutta. Siksi tarvitaan monivuotista palkkaohjelmaa, jolla lähdetään kuromaan kiinni palkkauksen jälkeenjääneisyyttä sekä korjaamaan epäkohtia, Lindroos perustelee.

Opettajat olivat edellisen kerran laajasti lakossa vuonna 1984, jolloin lakkoili muitakin akavalaisia ammattiryhmiä. Kevään 2018 yliopistoneuvotteluja vauhditettiin yhden päivän lakolla Helsingin yliopistolla, mutta varsinaisesta opettajalakosta on jo aikaa 38 vuotta.

- OAJ:n lähtökohtana on saavuttaa tulos neuvottelemalla, ja kuten historia osoittaa, olemme olleet maltillisia ja sopeutuvaisia. Nyt kun olisi todellakin opettajien kiittämisen aika, koemme epäoikeudenmukaisena sen, ettei opettajille suotaisi edes samaa kuin muille palkansaajille. Kurssin korjaus tarvitaan nyt. On pidettävä huolta siitä, että opetus- ja kasvatustyö pysyy vetovoimaisena myös palkkauksen puolesta, Lindroos painottaa.

Alivaltiosihteeri Elina Pylkkäsen johtama sovittelulautakunta kuuntelee näinä päivinä osapuolia ja valmistelee ratkaisuehdotuksen. Kaikkien kolmen palkansaajia edustavan pääsopijajärjestön ja Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n tulisi se hyväksyä, jotta sen pohjalta syntyisivät uudet työ- ja virkaehtosopimukset 425 000:lle kunta-alan työntekijälle. Kunta-ala on maan suurin sopimusala, jonka palkkasumma on peräti 22 miljardia euroa.

Näin opettajien lakko näkyisi

OAJ:hin kuuluvan opetushenkilöstön lakot sulkisivat toteutuessaan kunnalliset koulut ja päiväkodit 3.-9. toukokuuta kymmenessä kaupungissa, Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa, Vantaalla, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa, Oulussa ja Rovaniemellä.

Myös yksityisellä opetusalalla on lakonuhka. Tämä Sivistystyöntyönantajia vastaan suunnattu lakko koskee viittätoista helsinkiläistä koulua 3.-10. toukokuuta ja kahta tamperelaista koulua 3.-9. toukokuuta.

Lakkouhkat koskevat kaikkiaan lähes 23 000:ta OAJ:n jäsentä.

Lindroos median tavattavissa 25.4. klo 13 Seinäjoella

OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos ja OAJ Pohjanmaan puheenjohtaja Kari Nieminen ovat median tavattavissa maanantaina 25.4. klo 13.00 Hotelli Alman alakabinetissa Seinäjoella. OAJ Pohjanmaan vuosikokous alkaa klo 18 Härmän kylpylässä.

lisätiedot:
neuvottelujohtaja Petri Lindroos, puh. 040 821 3711
lisätietoa OAJ Pohjanmaan vuosikokouksesta: puheenjohtaja Kari Nieminen, puh. 040 577 9984