OAJ:n rahasto jakoi tukea opettajien työhyvinvointiin lähes miljoona euroa

OAJ jakaa tänä syksynä tukea työhyvinvointirahastostaan lähes miljoona euroa. Summa jakautuu 35 kohteen kesken. Tukea myönnettiin OAJ:n yhdistysten ja jäsenten muodostamien yhteisöjen hankkeisiin, jotka edistävät opettajien, alan esihenkilöiden ja työyhteisöjen työhyvinvointia.

Tukihakemuksia jätettiin viime keväänä yli 300, ja haettu tukisumma oli yhteensä yli 7 miljoonaa euroa. Suurin osa hakemuksista tuli OAJ:n jäsenten muodostamilta yhteisöiltä. Toiseksi eniten oli yhdistysten hakemuksia. Muutamissa hankkeissa oli mukana myös opettajien työnantaja. Lisäksi tukea haettiin muutamiin opinnäytetöihin.

– Toiveena oli, että hankkeet hyödyttäisivät laajasti koulutus-, kasvatus- ja opetusalan työntekijöitä ja työyhteisöjä. Niinpä esimerkiksi työnohjaukseen haettuun tukeen suhtauduttiin myönteisesti. Ratkaisevaa oli, että hanke täytti hakukriteerit ja oli nähtävissä, että se kohentaisi OAJ:n jäsenten työhyvinvointia ja työelämän laatua, OAJ:n kehitysjohtaja Jari Cavernelis kertoo.

Toiveena on, että tieto onnistuneista kokeiluista ja käytänteistä leviäisi alan työyhteisöstä toiseen. Onhan jäsenten työhyvinvoinnin edistäminen osa OAJ:n strategiaa.

Uusi hakukierros alkuvuodesta 2022

OAJ maksaa tuet syyskuun loppuun mennessä. Aikaa niiden käyttämiseen on myös ensi vuosi. Uusi hakukierros on vuorossa alkuvuonna 2022.

Pienemmistä tukisummista päätti OAJ:n puheenjohtajisto ja yli 50 000 euron hankkeista järjestön hallitus. Suurimman tukisumman, 110 000 euroa, sai OAJ:n Diakonia-ammattikorkeakoulun opettajien paikallisyhdistyksen työhyvinvointihanke, jossa pilotoidaan ammattikorkeakoulun lehtorien työaikasuunnittelua.

OAJ:n valtuusto perusti työhyvinvointirahaston elokuussa 2020. Työhyvinvointirahasto voi käyttää tarkoitukseensa vain tuottovaroja. Rahasto on osa OAJ:n varallisuutta. Varoja käytetään OAJ:n hallituksen päättämän suunnitelman mukaisesti. Yksittäisten avustusten jakamisesta päättävät OAJ:n puheenjohtajisto ja hallitus.

Tutustu tuen saajiin OAJ:n työhyvinvointirahaston sivulla!

OAJ:s Olli Luukkainen oroad över undervisningsresurserna för yrkesutbildningen23.9.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

OAJ:s ordförande Olli Luukkainen kräver att yrkesutbildningsanordnarna reserverar tillräckliga resurser för undervisning och handledning för att genomföra den utvidgade läroplikten. Läropliktsåldern höjdes i år till 18 år. Sedan i våras har alla som går ut grundskolan skyldighet att fortsätta studera antingen i yrkesläroanstalt eller gymnasium. Ändringen har krävt omställningar och resulterat i extra arbete, särskilt i yrkesläroanstalter.

OAJ:n Luukkainen huolissaan opetusresurssien riittävyydestä ammatillisessa koulutuksessa23.9.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen vaatii ammatillisen koulutuksen järjestäjiä varaamaan riittävät opetus- ja ohjausresurssit laajennetun oppivelvollisuuden toteutusta varten. Oppivelvollisuusikä nousi tänä vuonna 18 ikävuoteen. Kaikilla peruskoulun päättävillä on ollut viime keväästä lähtien velvollisuus jatkaa opiskelua joko ammatillisessa oppilaitoksessa tai lukiossa. Muutos on vaatinut järjestelyjä ja aiheuttanut lisätyötä erityisesti ammatillisissa oppilaitoksissa.

OECD:n tuore raportti: Suomen koulurahoitus jää jatkuvasti muun pohjolan tasosta – OAJ vaatii rahoituksen nostamista tavoitteita vastaavaksi16.9.2021 12:00:04 EEST | Tiedote

Juuri julkaistu OECD:n Education at a Glance -raportti vahvistaa, että Suomi on pahasti jäljessä muiden Pohjoismaiden koulutuspanostuksista. Huolestuttavinta on kehityksen trendi. Valtaosa OECD:n jäsenmaista on tarkasteluajanjaksolla 2012–2018 lisännyt suhteellisia koulutuspanostuksiaan, kun taas Suomi kuuluu koulutuksesta leikanneiden harvalukuiseen joukkoon.