OAJ:n valtuusto vaatii investointeja kasvatukseen, koulutukseen ja tutkimukseen

Opetusalan Ammattijärjestön valtuusto vaatii videoidussa kannanotossaan tulevalta hallitukselta investointeja kasvatukseen, koulutukseen ja tutkimukseen.

OAJ:n kevätvaltuusto kokoontui Helsingissä 8.–10.5.2019. Kuva: Heikki Pölönen

Valtuusto muistuttaa, että tänäkin lukuvuonna yli miljoona suomalaista on koulutuksen piirissä. He oppivat uusia tietoja ja taitoja ja sivistyvät. Lapsille, nuorille ja kaikenikäisille oppijoille aukeaa uusia polkuja tulevaisuuteen.

– Jokaisella näistä miljoonasta oppijasta on opettaja, joka antaa henkilökohtaista tukea, edistää oppimista ja auttaa ottamaan elämässä seuraavan askeleen. Auttaa tätä löytämään omat vahvuutensa ja paikkansa osana yhteiskuntaa. On kyse Suomen tulevaisuudesta. Siksi on tärkeää, että tuleva hallitus investoi laadukkaaseen opetukseen ja kasvatukseen sekä tieteeseen ja tutkimukseen, valtuuston puheenjohtaja Tiina Karjalainen toteaa.

– Yhteiskunnan ja työelämän muutoksen myötä on yhä tärkeämpää, että kaikilla on mahdollisuus kehittää itseään ja sivistyä läpi elämän. Tähän tarvitaan riittävästi tukea osaavilta opettajilta, Karjalainen tähdentää.

Valtuusto kysyy, miten uusi hallitus varmistaa sen, että opettajilla on kaikilla koulutusasteilla mahdollisuus tehdä työnsä hyvin.

– Se on kynnyskysymys OAJ:lle ja koko maamme tulevaisuudelle. Emme pyydä, vaan vaadimme: päättäjä, investoi kasvatukseen, koulutukseen ja tutkimukseen, valtuusto toteaa.

OAJ:n valtuuston kolmipäiväinen kevätkokous päättyi tänään Helsingissä.

Lisätiedot:
valtuuston puheenjohtaja Tiina Karjalainen, puh. 044 718 4524

OAJ:n kevätvaltuusto kokoontui Helsingissä 8.–10.5.2019. Kuva: Heikki Pölönen

Opetus- ja tutkimusalan väki rynni eduskuntaan15.4.2019 14:57:51 EESTTiedote

– Kasvatus- ja opetusalalla sekä tutkimustehtävissä toimivia valittiin eduskuntaan selvästi enemmän kuin edellisissä vaaleissa, yhteensä yli 30. OAJ onnittelee paikkansa uusineita ja uusia koulutusmyönteisiä kansanedustajia. Tulemme pitämään heihin tiiviisti yhteyttä ja antamaan heidän työlleen tukea, OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukka toteaa. Eniten paikkoja eduskuntavaaleissa lisäsivät puolueet, jotka vaativat koulutukseen panostamista ja kritisoivat leikkauksia. – OAJ edellyttää, että tällä kertaa koulutuslupaukset myös lunastetaan. Kansa antoi vaaleissa vahvan tuen koulutukselle, kasvatukselle ja tutkimukselle. Jo hallitustunnustelijan on edellytettävä hallitukseen pyrkiviltä puolueilta, että niillä on valmiutta investoida koulutukseen. Vaalitulosta on kunnioitettava, Misukka tähdentää. – Erityiskiitos kuuluu OAJ:n kenttäväelle, joka oli vahvasti liikkeellä ennen vaaleja ja kampanjoi koulutuksen puolesta. Tällä työllä on vaikutuksensa myös tulevissa hallitusohjelmaneuvotteluissa,