OAJ:n valtuusto valitsee Olli Luukkaisen seuraajan

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n uusi valtuusto aloittaa nelivuotiskautensa kevätkokouksessaan 9.–11.5. Helsingissä. 150-jäseninen valtuusto valittiin huhtikuussa 2022 järjestövaaleissa, joiden äänestysprosentti nousi ammattijärjestölle korkeaksi 41,1 prosenttiin (37,4 % vuonna 2018).

Valtuusto valitsee ensimmäisenä kokouspäivänä 9.5. kolme valtuuston puheenjohtajaa ja tiistaina 10.5. järjestön 20-jäsenisen hallituksen. Tiistaina valitaan myös uusi OAJ:n puheenjohtaja nelivuotiskaudelle. Valta vaihtuu, sillä tehtävässä vuodesta 2010 toiminut kasvatustieteen tohtori Olli Luukkainen ei ole ehdolla vaaleissa.

OAJ:n puheenjohtajan tehtävää tavoittelemaan ilmoittautui toivottuun määräaikaan 18.3. mennessä kuusi ehdokasta, jotka ovat osallistuneet useisiin ehdokkaiden esittelytilaisuuksiin. Ehdolla ovat Matti Helimo, Antti Korhonen, Katarina Murto, Kari Nieminen, Leena Pöntynen ja Tuomo Suihkonen.

Ehdokasasettelu on OAJ:n sääntöjen mukaan avoin siihen asti, kunnes puheenjohtajan vaali toimitetaan. Tietoa OAJ:n puheenjohtajavaalista ja ehdokasesittelyt osoitteesta oaj.fi/pjvaalit

Medialle seurattavaa paikan päällä tai verkossa

Median edustajat voivat seurata puheenjohtajavaalia 10.5. klo 10 alkaen kokouspaikalla Sokos Hotel Triplassa ilmoittautumalla ennalta OAJ:n viestintään Riikka Juvalle, riikka.juva@oaj.fi, p. 043 201 0568. Uusi puheenjohtaja on kokouspaikalla median tavattavissa heti valinnan jälkeen.

Striimin kautta voi seurata:

Maanantaina 9.5. kokouksen avajaistilaisuuden klo 12.30 alkaen. Olli Luukkainen ottaa avauspuheenvuorossaan kantaa poikkeuksellisen vaikeaan työmarkkinatilanteeseen. Valtuuston kokouksen alkaessa kunta-alan sekä yksityisen opetusalan lakot koskevat lähes 23 000 OAJ:n jäsentä, ellei sopua ole syntynyt siihen mennessä.

Tiistaina 10.5. puheenjohtajavaalin klo 10 alkaen sekä opetusministeri Li Anderssonin esittämän valtiovallan tervehdyksen klo 12.

Linkit striimeihin julkaistaan oaj.fi -etusivulla kokouspäivinä.

Uusi puheenjohtaja aloittaa työnsä heti

Uusi puheenjohtaja aloittaa tehtävässään heti valintakokouksen päätyttyä. Hän on median haastateltavana välittömästi vaalitoimituksen jälkeen.

Nykyinen puheenjohtaja Olli Luukkainen jatkaa Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn hallituksen puheenjohtajana ja yhtenä kunta-alan pääneuvottelijoista tämän vuoden loppuun. Hän on tämän aikaa työsuhteessa myös OAJ:hin.

OAJ edustaa yli 116 000:ta koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan korkeakoulutettua ammattilaista. OAJ on neuvottelujärjestö JUKOn ja keskusjärjestö Akavan suurin jäsenjärjestö.

Median kysymyksiin OAJ:n puheenjohtajan valinnasta vastaa järjestöjohtaja Pasi Pesonen, p. 040 593 4378.