OAJ:s och FSL:s pressträff i Vasa tisdag 8.9 kl.10.45

Inbjudan uppdaterad: Välkommen till pressträff med lunch som Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ ordnar tisdagen den 8 september klockan 10.45 på Restaurang HEJM, adress Blå vägen 1, Vasa. Vi berättar om hur läsåret har kommit igång efter vårens undantagsförhållanden; vilka är lärarnas erfarenheter och vad har vi lärt oss? Hurdan är stämningen i skolor, daghem och läroanstalter?

Vi diskuterar också kommuner i Södra Österbotten som skär ner personalkostnaderna. OAJ har bland annat kritiserat Seinäjoki stad för planerna på att permittera undervisningspersonal.

Inför kommunalvalet påminner OAJ väljarna om att man i hög grad beslutar lokalt om kvaliteten på tjänster som är viktiga för medborgarna, så som utbildning och småbarnspedagogik. De kommunala beslutsfattarnas värderingar och val påverkar lärmöjligheterna och således barnens och de ungas framtid.

Pressträffen är tvåspråkig och på plats finns OAJ:s ordförande Olli Luukkainen och Inger Damlinordförande för Finlands Svenska Lärarförbund FSL. Också representanter för OAJ Österbotten och lärarna i Vasa deltar.

OAJ:s representanter träffar samma dag Vasa stadsledning och ledningen för bildningsväsendet samt representanter för Vasa universitet och dess personal. FSL:s representanter träffar Åbo Akademis.

Till skillnad från vad som tidigare meddelats, kommer ingen publiktillställning eller lärarträff att ordnas i Vasa på grund av coronlägetOAJ:s landskapsbesök fortsätter i Kouvola 17.9. Fyra andra regionala evenemang skjuts fram till nästa höst.

Tilläggsinformation och anmälan (lunchservering): Heikki Sahlman

Följ Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry