Skope ry – FINSCI-tutkimushanke

Octohack – ällisty tieteestä

Octohack -viikonlopputapahtumassa Suomalaisessa Tiedeakatemiassa 21.-22.10. keksitään keinoja ällistää tiedolla. FINSCI-tutkimusprojektin järjestämä avoin tilaisuus on suunnattu ihmisille, joita yhdistää halu ällistyä ja ällistää. Hackathonissa kerrotaan ällistyksen kokemuksen syntymekanismeista ja esitellään menetelmiä, joilla ällistystä voi mitata. Osallistujat muodostavat sitten joukkueita, jotka itse valitsevat, mitä tietoa haluavat saattaa ällistyttävään muotoon. Octohackiin mahtuu 30 ällistyttäjän joukko ja paikkoja on vielä vapaina – mukaan voi hakea 12.10. asti.
Toimittaja Matti Röngän iloa mitattiin kasvoihin kiinnitettyjen antureiden avulla Ylen Lift-tapahtumassa ilo-hackathonissa.

Ällistyessäsi pupillit laajentuvat, ihokarvat nousevat, haukot henkeä ja tunnet voimakasta kiinnostusta ällistyksen aiheuttajaa kohtaan. Ällistyminen tehostaa oppimista, koska ällistynyt mieli omaksuu tehokkaammin uutta.

”Olemme vuosien varrella järjestäneet jo useamman hackathonin. Olen aina ollut vaikuttunut siitä, miten paljon uusia näkökulmia voi syntyä lyhyessä ajassa ja ihan tuiki tuntemattomien kesken”, summaa kokemuksiaan FINSCI-hankkeen vuorovaikutusvastaava Katri Saarikivi.

Ällistäjien joukkoon etsitään monenlaisia osaajia:

• tieteilijää tai toimittajaa, joka haluaa tuoda esiin ja välittää tieteellisten löydösten ällistyttävyyttä
  • graafikkoa, muusikkoa, ohjelmoijaa tai muuta taituria, joka haluaa käyttää taitojaan ällistämiseen
  • tarinankertojaa, joka haluaa tarinoida maailmasta ihmeellisemmän paikan
  • tyyppiä, joka rohkeasti etsii uusia tapoja ällistyttää ja mielellään syö pizzaa mielenkiintoisessa seurassa lokakuisena viikonloppuna

Alkuseminaarin jälkeen osallistujat muodostavat joukkueita, jotka itse valitsevat, mitä tietoa haluavat muokata ällistyttävään muotoon ja keksivät, millä tavalla se onnistuisi. Yhteistyötä fasilitoidaan, eikä valmista ideaa vaadita.

Ratkaisut esitetään loppuseminaarissa, jossa palautetta antaa suomalaisen tiedekentän monipuolinen tuomaristo:

Suomalaisen Tiedeakatemian pääsihteeri Pekka Aula, Yle Tieteeltä tuottaja ja käsikirjoittaja Lulu Salmi sekä toimittaja ja käsikirjoittaja Jaro Asikainen, ja Helsingin yliopistolta kasvatustieteen professori, aivotutkija Minna Huotilainen. Ainakin yhden tuomariston jäsenen ällistyksen tasoa myös mitataan erilaisilla antureilla loppuesitysten aikana.

Hackathonin alussa ällistystä tutkivat Helsingin yliopiston tutkijat Katri Saarikivi ja Valtteri Wikström kertovat ällistyksen kokemuksesta ja sen syntymekanismeista. Lisäksi he esittelevät menetelmiä, joilla ällistystä voi mitata.

Alkuseminaari 21.10. klo 15 ja loppuesitykset 22.10. klo 18 suoratoistetaan suomalaista tiedepääomaa tutkivan FINSCI-hankkeen Youtube-kanavalla

Seminaareihin on varattu rajattu määrä paikkoja tapahtumaa uutisoiville toimittajille.

Tilaisuus järjestetään Helsingissä Suomalaisessa Tiedeakatemiassa . Ilmoittautuminen osoitteessa https://sqxz9sjebbn.typeform.com/to/PQENZc5C

katri.saarikivi@skope.fi

Kuvat

Skope ry – FINSCI-tutkimushanke

FINSCI on tutkimushanke, jonka tavoite on lisätä suomalaista pääomaa. Hanketta rahoittaa strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.

Skope ry haluaa parantaa tieteen tavoitettavuutta ja demokratisoida tieteellistä menetelmää.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi