Oda

Oda, matbutiken på nätet som blivit superpopulär i Norge, expanderar till Finland

Dela

Presskommuniké den 8 april 2021. Föregångaren inom näthandel av mat, teknologiföretaget Oda samlade in över 220 miljoner euro av investerare för att expandera internationellt. Ett högautomatiserat varulager byggs för tillfället inom huvudstadsregionen.

På gruppbild från vänster: VD Oda Finland Tobias Niemi, Head of Commercial Anne Terimo, Head of Operations and Delivery Timo Ponkkonen, och Head of Growth and Marketing Sami Törmä.
På gruppbild från vänster: VD Oda Finland Tobias Niemi, Head of Commercial Anne Terimo, Head of Operations and Delivery Timo Ponkkonen, och Head of Growth and Marketing Sami Törmä.

Oda som fokuserar helt på näthandel av mat inleder sin verksamhet i Finland vid utgången av 2021. Inledningsvis levererar Oda inom Helsingfors, Esbo och Vanda, men allteftersom efterfrågan växer kommer tjänsten utökas med nya leveransområden. Odas verksamhet drivs från ett nytt och modernt centrallager, särskilt planerat för näthandel av mat, som för tillfället byggs inom huvudstadsregionen och kommer driftas av ett lokalt team som rekryteras för närvarande.

Oda, som i Norge uppnått en marknadsandel om 70 procent inom mathandel på nätet, var tidigare känt under namnet Kolonial.no. I samband med namnändringen offentliggjorde företaget i dag att de fått en finansiering om över 220 miljoner euro av Softbank och Prosus som tidigare har investerat i bland annat Supercell. Även företagets tidigare investerare, bland annat Kinnevik som tidigare investerat i Zalando samt Rema, deltar i finansieringsrundan.

Oda som grundats 2013 har lyckats göra sin matbutik på nätet till världens mest effektiva verksamhet inom branschen och har uppnått lönsamhet på sin hemmamarknad. Nyckeltalet UPH (Units per Hour), ett effektivitetsmått inom e-handel av mat, är för Oda 212 i jämförelse med 169 som tidigare rapporterats av den tidigare ledande brittiska aktören inom dagligvaruhandeln. Oda baserar sin verksamhetsmodell på nordisk arbetskultur, hållbarhet och omfattande utnyttjande av automation och data.

Med hjälp av kapitaltillskottet vill Oda expandera sin verksamhet utanför Norges gränser och göra matbutiken på nätet till ett attraktivt alternativ för konsumenterna. Finland är Odas första marknad utanför Norge. Efter Finland kommer företaget expandera sin verksamhet till Tyskland år 2022.

I Finland görs endast ett par procent av mathandeln på nätet

Trots coronavirussituationen handlas mat online endast i mindre grad i Finland, endast ett par procent av all dagligvaruhandel. I jämförelse med Finland är det till exempel i Sverige och Storbritannien allt vanligare att handla mat online. Där utgör e-handeln upp till tio procent av alla matvaruinköp.

Enligt Statistikcentralen använde finländarna före epidemin i snitt 100 timmar om året i matbutiker, exklusive restider. Oda vill hjälpa människorna spara tid och ge dem möjlighet att använda tiden för viktigare saker i livet. Företaget har för avsikt att i Finland öka tillväxten av matinköp på nätet genom en smidig och bra kundupplevelse som gör mathandel online till den nya vardagliga rutinen.

”Finland är fortfarande en underbetjänad marknad när det kommer till att köpa mat på nätet. I Finland är matvaruhandeln koncentrerad till tre aktörer och det är mer än 20 år sedan en betydande ny matvarukedja expanderat hit. Odas ambition är att etablera sig som den fjärde betydande aktören i Finland och ge finländarna fler och bättre alternativ. Vi vill att Oda blir finländarnas populäraste matbutik på nätet genom att anpassa vår tjänst till kundens livsrytm och erbjuda en smidig och komplett kundupplevelse”, säger Tobias Niemi, verkställande direktör på Oda Finland.

Oda erbjuder en inhemsk matbutiks breda och heltäckande utbud med hemleverans. Oda satsar i synnerhet på utbudet av färskvaror, grönsaker och frukter av hög kvalitet, bekanta finländska varumärken, livsmedel från små- och närproducenter samt på delikat färdigmat. Oda kommer erbjuda ett brett utbud av leveransalternativ på marknaden och ser till att kunden inte längre behöver oroa sig för ersättande produkter eller höga avgifter för hemleverans.

Kontakter

Begäran om intervju:

Päivi Vuolle, kommunikationsansvarig på Oda
050 535 4899, namn.efternamn@kolonial.no

Bilder

På gruppbild från vänster: VD Oda Finland Tobias Niemi, Head of Commercial Anne Terimo, Head of Operations and Delivery Timo Ponkkonen, och Head of Growth and Marketing Sami Törmä.
På gruppbild från vänster: VD Oda Finland Tobias Niemi, Head of Commercial Anne Terimo, Head of Operations and Delivery Timo Ponkkonen, och Head of Growth and Marketing Sami Törmä.
Ladda ned bild
Tobias Niemi
Tobias Niemi
Ladda ned bild
Oda delivery
Oda delivery
Ladda ned bild
Oda box
Oda box
Ladda ned bild

Om

Oda
Oda



Oda som grundades i Oslo 2013 är ett teknologiföretag som fokuserar på näthandel av mat. Oda är ett av de snabbast växande företagen inom branschen i Norden. Vi är marknadsledare i Norge med över 800 anställda som betjänar våra kunder som i synnerhet uppskattar vår högklassiga kundtjänst, ett bra produktsortiment och våra mångsidiga och förmånliga leveransvillkor. Vår nätbutik i Finland öppnar i slutet av år 2021.