Oda startar hemleveranser av mat i Lojo, Riihimäki och Nummela

Finlands nyaste matbutik Oda expanderar i Nyland. I januari i år inledde Oda sin verksamhet med hemleveranser av dagligvaror i Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla. Under året har Oda expanderat till flera områden i Nyland och idag onsdag 9.11. öppnar Oda sin butik i Lojo, Riihimäki och Nummela. De första leveranserna görs torsdag 10.11 då kunderna kan börja hålla utkik efter Odas gul-orangea budbilar i hemkvarteren.

Detaljerad information om leveransområden med postnummer finns på https://oda.com/fi/about/toimitusalue

En enkel app och en behändig nätbutik

Oda har inga fysiska butiker utan levererar matinköp hem till bostaden från sin moderna distributionscentral i Vanda. Oda har branschens största utbud av leveranstider och företaget kör hem beställningar alla dagar från måndag till söndag. Odas leveransavgifter är billigast på marknaden och det finns även gratis leveranstider tillgängliga varje dag.

Matinköpen görs antingen med den lättanvända Oda-appen (kan hämtas i appbutikerna) eller via Odas nätbutik på www.oda.com/fi

"I Finland har hemleverans av mat fått ett rykte om att vara dyrt. Man har fått betala en kännbar tilläggsavgift för hemleverans, inte sällan mer än 10 euro. Kunden ska inte behöva betala för att butiksunderhåll, ineffektiv varuplockning och leverans av produkterna orsakar kostnader för butiken. I Finland har det funnits en tydlig marknadsnisch för en livsmedelsaffär som Oda, som har en helt nyskapande verksamhetsmodell. Eftersom det inte behövs några butiker går produkterna via en långt automatiserad distributionscentral ända fram till kundens dörr. Kostnadsfördelarna med denna effektiva verksamhetsmodell överförs till kunderna i form av billiga eller helt kostnadsfria hemleveranser", säger Odas vd Tobias Niemi

Plånboksvänligt, huvudsakligen inhemskt utbud

Odas omfattande sortiment med tusentals produkter har planerats noggrant och det är lätt att välja de produkter man vill ha. Odas sortiment baseras på kända finska varumärken som kompletteras med internationella favoriter. Av maten och bruksvarorna som säljs är över 80 procent inhemska, dvs. de har antingen finskt ursprung eller är tillverkade i Finland.

”I dessa tider håller många noggrann koll på priset på sina matinköp. Förutom prisvärda hemleveranser är även priserna på Odas produkter plånboksvänliga. Som ett bevis på detta har Oda redan vunnit två prisjämförelser mellan matbutiker på nätet som gjorts av media. Förutom det överkomliga priset är konsumentens upplevelse av matinköpet i nätbutiken avgörande: kvaliteten på varenda hemlevererad fiskfilé, avokado och gurka måste vara hög. När du inte själv är med och väljer ut produkterna måste du kunna lita på att du får enbart prima varor. Därför har Oda en kvalitets- och färskhetsgaranti. Om du inte är nöjd med kvaliteten på produkterna får du pengarna tillbaka. Vi har redan tiotusentals kunder som litar på att det är enkelt att beställa från Oda, att priset på varukorgen är korrekt och att leveranserna är punktliga. Jag tror att när Lojo-, Riihimäki- och Nummelaborna fått smak för det nya sättet att handla kommer de att undra varför de brukade ödsla timtals med tid på resor till affären”, säger Odas kommersiella direktör Anne Terimo.

Mer information om leveransområden https://oda.com/fi/about/toimitusalue, priser https://oda.com/fi/about/hinnat och leveranstider https://oda.com/fi/about/kotiinkuljetukset

Mer information och intervjuförfrågningar: Päivi Vuolle, paivi.vuolle@oda.com, tfn 0505354899

Tidigare pressmeddelanden https://www.sttinfo.fi/uutishuone/oda-finland-oy?publisherId=69818596

Oda är Finlands nyaste matbutik. Oda levererar beställningar som görs i mobilappen och nätbutiken till hemmen sju dagar i veckan i flera städer i storstadsområdet och senare även på andra håll i Finland.

Det norska teknologi- och logistikföretaget Oda är en föregångare inom online matbutiker. I Norge är Oda marknadsledande i branschen med en andel på över 70 %. Oda grundades av tio vänner 2013. Företaget växer snabbt internationellt i Europa och öppnar matbutiker i både Finland och Tyskland under 2022. År 2021 omsatte företaget 243 miljoner euro. www.oda.com