Odas matbutik expanderar idag till Träskända, Kervo och Skavaböleområdet i Tusby

Odas egna förare hämtar inköpen till kunderna i Oda-bilar som ser till att kallkedjan hålls obruten.

Oda, som öppnade sin mycket populära finländska online-matbutik i januari 2022, utökar sitt leveransområde. Under en och en halv månad har Oda levererat matinköp till hem i Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla. Från och med 14.3. kan man beställa veckans matinköp även i Träskända och Kervo samt i Skavaböleområdet i Tusby (Skavaböle, Lahela, Riihikallio, Klemetskog, Hyökkälä och Paijala).

Oda har inga fysiska butiker utan levererar matinköp som görs i mobilappen hem till beställaren sju dagar i veckan från sitt moderna distributionscenter i Vanda.

Det går nu att få en veckas matinköp hemkört så enkelt och billigt att hemleverans inte längre är en lyx för några få, utan en tjänst som är tillgänglig för alla.Oda erbjuder alla nya kunder gratis hemleverans i tre månader för inköp över 40 euro. Även efter de tre månaderna finns det gratis hemleveranstider tillgängliga varje dag.

"Oda har fått en flygande start i Finland och vår nya typ av tjänst har verkligen blivit populär. Sedan vi startade har vi fått många frågor om vår expansion. Till att börja med utökar vi vårt leveransområde till Träskända, Kervo och Skavaböleområdet i Tusby. I de trakterna bor det många barnfamiljer. De kommer definitivt att uppskatta en nätbutik där det är enkelt att handla vardagsmaten och där hemleveransen inte kostar skjortan", säger Tobias Niemi, vd för Oda Finland.

Vinnare i prisjämförelser

”Vi erbjuder inte bara billiga hemleveranser. Vi har även förmånliga priser på våra produkter i matbutiken. Vi satsar på varukorgens totala pris, som utgörs av förmånliga produktpriser och branschens billigaste avgifter för hemtransport. När du räknar på vad det kostar att handla på nätet bör du titta på kostnaden för hela paketet – produkterna och hemtransporten – och inte på priset på enskilda produkter. Efter den räkneprocessen är det lätt att se att det är vettigt att låta Oda leverera varorna hem till dörren. Trots att vår butik bara har varit öppen en kort tid är jag glad över att vi redan har vunnit två prisjämförelser mellan online-matbutiker som gjorts av media*", säger Anne Terimo, Odas kommersiella chef.

Oda vill bli känt för branschens bästa inköpsupplevelse. Beställningarna görs enkelt i Odas mobilapp. Man väljer bekvämt de produkter man önskar i det lagom stora och i huvudsak inhemska sortimentet. Företaget har branschens största utbud av leveranstider från måndag till söndag och tidig morgon till sen kväll och satsar på precisa leveranser. Oda är sedan tidigare känt för sin kundservice och sina chaufförer som medverkar till en positiv kundupplevelse. Om man inte är nöjd med kvaliteten på produkten får man pengarna tillbaka.

Odas leveranstider och leveransavgifter

Odas butik öppnar för beställningar måndagen den 14 mars. I Träskända, Kervo och Skavaböleområdet i Tusby levereras de första beställningarna tisdagen den 15 mars.

• Oda har branschens största utbud av leveranstider och företaget levererar beställningar alla dagar från måndag till söndag. Måndag till fredag gör Oda hemleveranser i Träskända, Kervo och Skavaböle, Tusby kl. 7–21 och lördagar och söndagar kl. 9–16.
  • Under de första tre månaderna erbjuder Oda alla nya kunder gratis hemleverans för inköp över 40 euro. För inköp under 40 euro tillkommer en småleveransavgift på 2,90 euro.
  • Skulle något gå fel försöker Oda på eget initiativ att rätta till situationen. Ett exempel: Precisa leveranser är viktiga för Oda. Om transporten försenas över en kvart får kunden automatiskt ersättning för detta.

80 % av produkterna i Odas sortiment är inhemska

Det är enkelt att göra hela veckans inköp i Odas sortiment. Odas omfattande sortiment har planerats noggrant och det är lätt att välja de produkter man vill ha. Odas sortiment baseras på kända finska varumärken som kompletteras med internationella favoriter. Av maten och bruksvarorna som säljs är över 80 % inhemska, dvs. antingen härstammar de från Finland eller är tillverkade i Finland.

Oda satsar på kända varumärken och högklassiga färskvaror som grönsaker och frukt samt kött- och växtproteinprodukter och delikat färdigmat. Oda har även de vanligaste bruksvarorna för vardagen, till exempel blöjor och rengöringsprodukter. Dessutom kan man även beställa färska bageriprodukter från Oda. Till Odas ugnsfärska produkter hör bland annat delikata bröd och bakelser från Fazer och Åboföretaget MBakery.

”Vi vill inte att kunden ska behöva sitta och välja mellan ett otal alternativ som alla liknar varandra. Därför har vi valt ut ett antal lämpliga produkter bland de bästa produkterna på marknaden för att göra det lättare för kunderna att välja. Oda levererar både de stående vardagsfavoriterna och de intressantaste nyheterna hem till dörren. Dessutom tar vi gärna emot önskemål från kunderna”, berättar Terimo.

Beställningar från Oda görs med Oda-appen. Appen kan laddas ner från Google Play eller Apple Store. www.oda.com/fi

Tidigare pressmeddelanden: https://www.sttinfo.fi/uutishuone/oda-finland-oy?publisherId=69818596

*https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008557875.html

Tobias Niemi, verkställande direktör på Oda Finland
Oda bilen
Anne Terimo, Odas kommersiella chef
Oda är Finlands nyaste matbutik.
Odas mobilappen

Oda är Finlands nyaste matbutik. Oda levererar beställningar som görs i mobilappen till hemmen sju dagar i veckan i flera städer i storstadsområdet och senare även på andra håll i Finland.

Det norska teknologi- och logistikföretaget Oda är en föregångare inom online matbutiker. I Norge är Oda marknadsledande i branschen med en andel på över 70 %. Oda grundades av tio vänner 2013. Företaget växer snabbt internationellt i Europa och öppnar matbutiker i både Finland och Tyskland under 2022. 2021 omsatte företaget 243 miljoner euro. www.oda.com