HSL Helsingin seudun liikenne

OECD selvitti: Kyydinjakamisella voidaan vähentää yksityisautoilua ja päästöjä pääkaupunkiseudulla

Jaa

Kutsuohjatut jaetut liikennepalvelut ovat yksi keino saada päästöt laskuun. Päästöt vähenevät pääkaupunkiseudulla, jos palvelut vähentävät yksityisauton käyttöä. Samalla esimerkiksi ruuhkat ja pysäköintipaikkojen tarve vähenevät.

Laajamittaisella kyytien jakamisella voidaan vähentää Helsingin seudun hiilidioksidipäästöjä, jos sillä saadaan korvattua yksityisautoilua. Parhaimmillaan kimppatakseista ja pienbusseista koostuvilla liikennepalveluilla voidaan helpottaa myös ruuhkia ja vähentää pysäköintipaikkojen tarvetta.

Seutu voi hyötyä uusien kyydinjakopalvelujen yleistymisestä silloin, kun ne vähentävät henkilöautoilua ja tarvetta auton omistamiseen.

Tulokset selviävät OECD:n pääkaupunkiseudulle tekemästä simulaatiosta, jonka tulokset julkistettiin 12.10.2017. Selvityksen tilaajina olivat HSL, Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit sekä Liikennevirasto. Selvityksen voi lukea kokonaisuudessaan täältä:

https://www.itf-oecd.org/shared-mobility-simulations-helsinki

”Uudenlainen kyytien jakaminen voi olla toimiva palanen kokonaisuudessa, kun koetamme saada liikennejärjestelmän toimimaan kestävämmin. Päästöjen vähentämiseen tarvitaan monipuolisia vaihtoehtoja, joista kyytien yhdistely ja jakaminen voivat olla varteenotettavia keinoja”, sanoo osastonjohtaja Sini Puntanen HSL:n liikennejärjestelmä- ja tutkimukset osastolta.

Jos uusien palvelujen yleistyminen vähentää joukkoliikenteen ja muiden kestävien kulkumuotojen käyttöä, päästöt ja ruuhkat eivät vähene.

”Tehokkaiden joukkoliikenteen runkoyhteyksien korvaaminen pienemmällä kalustolla ei ole järkevää”, Puntanen sanoo.

OECD:n selvityksessä simuloitiin uusia jaettuja kulkutapoja erilaisissa skenaarioissa. Lähtökohtana olivat pääkaupunkiseudun nykyinen liikenneverkko, nykyiset matkamäärät ja maankäyttö.

Maltillisimmassa skenaariossa viidennes pääkaupunkiseudun henkilöautomatkoista korvattiin jaetuilla kulkutavoilla. Radikaaleimmassa skenaariossa kaikki auto- ja bussimatkat korvattiin jaetuilla kulkutavoilla. Tätä skenaariota käytetään, kun Helsinkiä verrataan muihin simulointikaupunkeihin, esimerkiksi Lissaboniin, Dubliniin ja Aucklandiin. Kaikissa skenaarioissa raideliikenne pysyi nykyisellään.

”Helsingin tulokset vahvistavat aiempia johtopäätöksiä kansainvälisistä tutkimuksista, esimerkiksi Lissabonista. Kutsuohjatut, jaetut liikennemuodot tarjoavat lisäkeinon liikennepolitiikkaan. Niiden avulla kaupunkialueet voidaan saavuttaa paremmin ja tasa-arvoisemmin. Jaetut kulkutavat voivat toimia myös syöttöliikenteenä raideliikenteelle, erityisesti alueilla, joilla nykyisen julkisen liikenteen ylläpitäminen ei ole tehokasta tai kannattavaa”, toteaa Jari Kauppila OECD:n International Transport Forumista.

Liikenne- ja viestintäministeriön neuvottelevan virkamiehen Krista Huhtala-Jenksin mukaan pääkaupunkiseudulla tehty simulaatio luo erinomaisen avauksen keskusteluille ja konkreettisille toimille siitä, miten liikenteen palveluita voidaan kehittää asiakaslähtöisesti ja päästöjä vähentäen.

”Jotta Suomen hyvin kunnianhimoiset päästövähennykset voidaan saavuttaa, tulee viranomaisten lähitulevaisuudessa mahdollistaa hyvinkin erilaisia liikkumispalveluita. Tätä tavoitetta tukevat ensi vuonna voimaan tuleva liikennepalvelulaki ja tämän simulaation tulokset”, sanoo Huhtala-Jenks.

Espoon liikennesuunnitteluyksikön suunnittelupäällikön Samuel Tuovisen mukaan Espoossa tulevaisuuden toiveena on, että harvaan asuttujen alueiden julkinen liikenne paranee ja muuttuu samalla taloudellisemmaksi.

”Emme vielä varmasti tiedä, mille tasolle yhteiskäyttöisen liikkumisen kustannukset lopulta asettuvat nykyisiin kulkumuotoihin verrattuna. Se vaikuttaa oleellisesti yhteiskäyttöisyyden yleistymiseen. Pyrimme mahdollistamaan monia erilaisia tulevaisuudenkuvia”, sanoo Tuovinen.

OECD:n julkaisema selvitys on osa HSL:n vetämää MAL 2019 -työtä. Helsingin seudulla valmistellaan nyt yhteistä maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelmaa. Yksi sen tärkeimmistä haasteista on maankäytön, asumisen ja liikenteen päästöjen merkittävä vähentäminen.

Syksyn aikana on valmistunut selvityksiä muun muassa tehokkaista tavoista vähentää liikenteen päästöjä sekä liikenteen uusista teknologioista ja palveluista.

MAL 2019:n valmistelusta voi lukea lisää osoitteessa hsl.fi/mal.

Yhteyshenkilöt

Sini Puntanen, HSL:n liikennejärjestelmä- ja tutkimukset osaston johtaja, puhelin: 040 501 3362

Tapani Touru, HSL:n liikennejärjestelmäryhmän päällikkö, puhelin: 040 504 2270

Jari Kauppila, Head of Statistics and Modelling, International Transport Forum at the OECD, puhelin +33 1 45 24 97 21

Krista Huhtala-Jenks, neuvotteleva virkamies, liikenne- ja viestintäministeriö, puhelin: +358 40 7216336

Samuel Tuovinen, suunnittelupäällikkö, Espoo, puhelin: 046 877 1840

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Kutsu medialle: Jaetut kulkutavat ja liikenteen murros Helsingin seudulla10.10.2017 12:33Tiedote

Miten jaetut kulkutavat voisivat muuttaa liikkumisen tulevaisuutta Helsingin seudulla? Miten uudet kulkutavat mahdollistavat päästöjen vähenemisen? Miten vastaamme kansallisiin ja kansainvälisiin päästövähennystavoitteisiin? Mitä näistä on opittu Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 –suunnittelussa? Näitä pohditaan torstaina 12.10.2017 järjestettävässä tuloskatsauksessa. Samalla julkaistaan OECD-simuloinnin tulokset jaetuista kulkutavoista ja tarkastellaan Helsingin seudun näkökulmia liikenteen murrokseen.

Kutsu medialle: Jaetut kulkutavat ja liikenteen murros Helsingin seudulla4.10.2017 08:43Kutsu

Miten jaetut kulkutavat voisivat muuttaa liikkumisen tulevaisuutta Helsingin seudulla? Miten uudet kulkutavat mahdollistavat päästöjen vähenemisen? Miten vastaamme kansallisiin ja kansainvälisiin päästövähennystavoitteisiin? Mitä näistä on opittu Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 –suunnittelussa? Näitä pohditaan torstaina 12.10.2017 järjestettävässä tuloskatsauksessa. Samalla julkaistaan OECD-simuloinnin tulokset jaetuista kulkutavoista ja tarkastellaan Helsingin seudun näkökulmia liikenteen murrokseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme