OECD:n tuore digiveromalli esillä Keskuskauppakamarin Suuressa Veropäivässä

OECD julkaisee digiveroehdotuksensa tänään. Muutokset vaikuttavat todennäköisesti kansainvälisen verotuksen sääntöihin ja siirtohinnoitteluun. OECD:n varajohtaja Grace Perez-Navarro esittelee digiverohanketta Keskuskauppakamarin Suuressa Veropäivässä tänään klo 13 alkaen.

Keskuskauppakamarin Suuren Veropäivän ajankohtaisin aihe on kansainvälistä yritysverotusta ja siirtohinnoittelua mahdollisesti uudistava OECD:n digiveroehdotus, joka julkaistaan samana päivänä. OECD:n varajohtaja Grace Perez-Navarro saapuu Suureen Veropäivään kertomaan OECD:n digiverohankkeesta.

”Digiveroehdotuksen odotetaan siirtävän verotusta yrityksen asuinvaltiosta palvelun käyttäjän valtioon. Tämä voisi johtaa siihen, että suuret digitaalisia palveluita tuottavat suomalaisyritykset maksaisivat veroja Suomen sijaan yhä useampaan vieraaseen valtioon”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

”Yritykset ovat huolissaan siitä, että digivero lisäisi veronmaksuun liittyvää hallinnollista taakkaa sekä vähentäisi verotuksen ennakoitavuutta. Kansainvälisiä veroriitoja saattaisi tulla enemmän, kun eri valtiot tulkitsisivat sääntöjä eri tavoin”, Kujanpää sanoo.

Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä alkaa pääministeri Antti Rinteen katsauksella hallituksen talous- ja veropolitiikkaan. Paneelikeskustelussa reaaliaikaisesta verotuksesta keskustelevat Verohallinnon ohjelmajohtaja Sanna Esterinen, Vaasan yliopiston professori Juha Lindgren ja Teknologiateollisuuden johtava asiantuntija Maria Volanen. Verohallinnon tarkoituksena on saada yritysten sähköinen taloustieto kulkemaan suoraan Verohallinnolle ilman erillistä ilmoittamista. Muutos liittyy hallitusohjelman tavoitteeseen toteuttaa reaaliaikatalouteen siirtyminen yritysten taloushallinnossa.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa.

Ohjelma ja puhujat: https://suuriveropaiva.fi/

Kauppakamari: Neljäsosa yrityksistä uskoo Brexitin vaikuttavan liiketoimintaan16.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Kauppakamareiden tuoreen kyselyn mukaan jopa 26,5 prosenttia suomalaisyrityksistä ilmoittaa Britannian mahdollisen EU-eron vaikuttavan suoraan niiden liiketoimintaan. Vastaavasti 48,4 prosenttia yrityksistä on sitä mieltä, ettei Brexitillä ole vaikutusta niiden toimintaan. Peräti 25,1 prosenttia yrityksistä ei kuitenkaan vielä osaa sanoa, vaikuttaako Brexit niiden liiketoimintaan. Keskuskauppakamari onkin huolestunut epävarmojen yritysten näin suuresta määrästä.

Suomen pitäisi ottaa Virosta mallia startup-yritysten toimintaedellytysten kehittämiseen2.10.2019 10:03:41 EESTTiedote

Startup-yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi Suomi voisi ottaa monessa asiassa esimerkkiä Virosta, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri. Viro on ollut viime vuosina useissa kansainvälisissä vertailuissa Suomen yläpuolella, kun arvioitavana on ollut, mikä Euroopan maa on paras kasvuyritysten toiminnan näkökulmasta. Ei ole sattumaa, että Viro on kärkisijoilla myös tarkasteltaessa startup-yritysten määrää suhteessa väkilukuun.

Työperäisellä maahanmuutolla korjausliike väestöennusteeseen30.9.2019 16:13:41 EESTTiedote

Keskuskauppakamari vaatii hallitukselta nopeita toimia työ- ja koulutusperäisen maahanmuuton edistämiseksi. Vaatimusta tukee tänään julkaistu Tilastokeskuksen uusi väestöennuste, jonka sanoma on karu. Syntyvyys laskee entisestään ja Suomen väkiluku kääntyy laskuun jo vuonna 2031. Hallituksen on syytä tarttua toimeen, jotta joskus tulevaisuudessa voidaan osoittaa ennusteen olleen väärä.