OECD:n tuore digiveromalli esillä Keskuskauppakamarin Suuressa Veropäivässä

OECD julkaisee digiveroehdotuksensa tänään. Muutokset vaikuttavat todennäköisesti kansainvälisen verotuksen sääntöihin ja siirtohinnoitteluun. OECD:n varajohtaja Grace Perez-Navarro esittelee digiverohanketta Keskuskauppakamarin Suuressa Veropäivässä tänään klo 13 alkaen.

Keskuskauppakamarin Suuren Veropäivän ajankohtaisin aihe on kansainvälistä yritysverotusta ja siirtohinnoittelua mahdollisesti uudistava OECD:n digiveroehdotus, joka julkaistaan samana päivänä. OECD:n varajohtaja Grace Perez-Navarro saapuu Suureen Veropäivään kertomaan OECD:n digiverohankkeesta.

”Digiveroehdotuksen odotetaan siirtävän verotusta yrityksen asuinvaltiosta palvelun käyttäjän valtioon. Tämä voisi johtaa siihen, että suuret digitaalisia palveluita tuottavat suomalaisyritykset maksaisivat veroja Suomen sijaan yhä useampaan vieraaseen valtioon”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

”Yritykset ovat huolissaan siitä, että digivero lisäisi veronmaksuun liittyvää hallinnollista taakkaa sekä vähentäisi verotuksen ennakoitavuutta. Kansainvälisiä veroriitoja saattaisi tulla enemmän, kun eri valtiot tulkitsisivat sääntöjä eri tavoin”, Kujanpää sanoo.

Keskuskauppakamarin Suuri Veropäivä alkaa pääministeri Antti Rinteen katsauksella hallituksen talous- ja veropolitiikkaan. Paneelikeskustelussa reaaliaikaisesta verotuksesta keskustelevat Verohallinnon ohjelmajohtaja Sanna Esterinen, Vaasan yliopiston professori Juha Lindgren ja Teknologiateollisuuden johtava asiantuntija Maria Volanen. Verohallinnon tarkoituksena on saada yritysten sähköinen taloustieto kulkemaan suoraan Verohallinnolle ilman erillistä ilmoittamista. Muutos liittyy hallitusohjelman tavoitteeseen toteuttaa reaaliaikatalouteen siirtyminen yritysten taloushallinnossa.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa.

Ohjelma ja puhujat: https://suuriveropaiva.fi/

Naisia ennätysmäärä pörssiyhtiöiden toimitusjohtajina12.12.2019 00:00:00 EETTiedote

Naisten määrä pörssiyhtiöiden toimitusjohtajana on noussut uuteen ennätykseensä, kun jo 11 pörssiyhtiössä toimitusjohtaja on nainen. Naisten osuus johtoryhmän jäsenistä kasvaa vauhdilla suurissa pörssiyhtiöissä: 36 prosenttia tänä vuonna nimitetyistä suurten pörssiyhtiöiden johtoryhmien jäsenistä oli naisia. Uudesta ennätyksestä huolimatta naistoimitusjohtajien määrä pörssiyhtiöissä on edelleen pieni.