Ohikulkija pelasti jäiseen veteen pudonneen - SPEK myönsi Auttavat kädet -reliefin kotkalaiselle Harri Enbergille

Kotkalainen Harri Enberg pelasti jäiseen veteen pudonneen veneilijän tammikuussa. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö myönsi Kymenlaakson pelastuslaitoksen hakemuksesta Enbergille Auttavat kädet -reliefin. Huomionosoituksen perusteena oli Enbergin ripeä ja neuvokas toiminta tuntemattoman henkilön hengen pelastamiseksi.

Pienveneellä lauantaina 13. tammikuuta liikkeellä ollut mies teki veneen keulassa jalallaan väylää ohueen jääpeitteeseen. Mies putosi jäiseen veteen ja piteli veneensä reunasta kiinni, lopulta vain yhdellä kädellä. Myös veneen kettinki vaikeutti miehen yrityksiä pelastautua omin voimin. Putoamispaikan etäisyys lähimmästä laiturista oli noin 50 metriä ja rannasta 100 metriä.

Harri Enberg osui paikalle omalla pienmoottoriveneellään ja sai jäihin pudonneen miehen nostettua vedestä omaan veneeseensä. Enberg kuljetti veden varaan joutuneen laiturille, josta paikalle hälytetty Kymenlaakson pelastuslaitos otti pelastetun huomaansa. Veteen joutunut henkilö tuli kävellen laiturilla vastaan. Tehtävään hälytettiin myös merivartioston vene ja helikopteri.

Auttavat kädet -reliefi on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön huomionosoitus, joka annetaan ansiokkaasta toiminnasta ihmishengen pelastamiseksi. Palkittu Harri Enberg pelasti mitä ilmeisimmin jäihin pudonneen miehen hukkumiskuolemalta.

– Reliefin luovuttamisella Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa korostaa ihmisten oman neuvokkuuden ja toimintavalmiuden merkitystä hätätilanteessa, sanoo SPEKin toimitusjohtaja Marko Hasari.

Reliefi kunniakirjoineen luovutettiin Harri Enbergille lauantaina 10.2.2018 Kotkan kauppatorilla pelastuslaitoksen 112-päivän tapahtumassa. Reliefin luovutti palopäällikkö Olli Korteniemi Kymenlaakson pelastuslaitokselta.

Lisätietoja:
Jaakko Hämeenniemi
palomestari
Kymenlaakson pelastuslaitos

Juha Hassila
tiedotuspäällikkö
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö

Tulityölupa on sähköistynyt15.8.2018 12:20Tiedote

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö tiedottaa 15.8.2018. Tulitöiden tekemisestä aiheutuneet suurpalot vähenivät radikaalisti sen jälkeen, kun tulityölupa ja tulitöiden turvallisuuskoulutus otettiin käyttöön. Nyt tulityölupa on astunut sähköiseen maailmaan. Aiemmin paperisena toiminut lupakäytäntö voidaan nyt toteuttaa sähköisesti vaikkapa kännykällä itse tulityöpaikalla. Näin olosuhteet voidaan dokumentoida valokuvina, prosessit nopeutuvat ja turvallisuus paranee.

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.