Ohikulkija pelasti jäiseen veteen pudonneen - SPEK myönsi Auttavat kädet -reliefin kotkalaiselle Harri Enbergille

Kotkalainen Harri Enberg pelasti jäiseen veteen pudonneen veneilijän tammikuussa. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö myönsi Kymenlaakson pelastuslaitoksen hakemuksesta Enbergille Auttavat kädet -reliefin. Huomionosoituksen perusteena oli Enbergin ripeä ja neuvokas toiminta tuntemattoman henkilön hengen pelastamiseksi.

Pienveneellä lauantaina 13. tammikuuta liikkeellä ollut mies teki veneen keulassa jalallaan väylää ohueen jääpeitteeseen. Mies putosi jäiseen veteen ja piteli veneensä reunasta kiinni, lopulta vain yhdellä kädellä. Myös veneen kettinki vaikeutti miehen yrityksiä pelastautua omin voimin. Putoamispaikan etäisyys lähimmästä laiturista oli noin 50 metriä ja rannasta 100 metriä.

Harri Enberg osui paikalle omalla pienmoottoriveneellään ja sai jäihin pudonneen miehen nostettua vedestä omaan veneeseensä. Enberg kuljetti veden varaan joutuneen laiturille, josta paikalle hälytetty Kymenlaakson pelastuslaitos otti pelastetun huomaansa. Veteen joutunut henkilö tuli kävellen laiturilla vastaan. Tehtävään hälytettiin myös merivartioston vene ja helikopteri.

Auttavat kädet -reliefi on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön huomionosoitus, joka annetaan ansiokkaasta toiminnasta ihmishengen pelastamiseksi. Palkittu Harri Enberg pelasti mitä ilmeisimmin jäihin pudonneen miehen hukkumiskuolemalta.

– Reliefin luovuttamisella Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa korostaa ihmisten oman neuvokkuuden ja toimintavalmiuden merkitystä hätätilanteessa, sanoo SPEKin toimitusjohtaja Marko Hasari.

Reliefi kunniakirjoineen luovutettiin Harri Enbergille lauantaina 10.2.2018 Kotkan kauppatorilla pelastuslaitoksen 112-päivän tapahtumassa. Reliefin luovutti palopäällikkö Olli Korteniemi Kymenlaakson pelastuslaitokselta.

Lisätietoja:
Jaakko Hämeenniemi
palomestari
Kymenlaakson pelastuslaitos

Juha Hassila
tiedotuspäällikkö
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö

Vertaismajoittaja, tunnistatko arjen riskit vieraasi näkökulmasta?17.5.2018 13:26Tiedote

Vertaismajoittumisen suosio kasvaa. Suosituissa kaupunkikohteissa, kuten Rovaniemellä, Airbnb:n ja muun vertaismajoituksen osuus kaikesta majoituksesta on jo huomattava. Ilmiön ympärillä pyörinyt keskustelu on toistaiseksi keskittynyt hyvin vähän turvallisuuskysymyksiin. Kuinka vieras pärjää arjen häiriötilanteissa, kuten sähkökatkoksessa, tulipalossa tai talven liukkailla? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö kehottaa vertaismajoittajia perehtymään omatoimiseen varautumiseen ja hankkimaan riittävät turvallisuustaidot.

Hyvin ylläpidetty paloilmoitin vähentää palovahinkoja27.4.2018 15:07Tiedote

Paloturvallisuustekniikan tarkoituksena on auttaa ihmistä ehkäisemään tulipaloja ja pitämään syttyneiden palojen aiheuttamat vahingot mahdollisimman vähäisinä. Automaattiset paloilmoittimet on suunniteltu havaitsemaan tulipalo mahdollisimman varhain ja ilmoittamaan siitä hätäkeskukseen tai muulle taholle, joka voi reagoida hälytykseen nopeasti. Paloturvallisuustekniikan kehitysryhmä muistuttaa, että laitteiden oikean toiminnan kannalta ihmisten osaamisella on merkittävä rooli.