Ohikulkija pelasti jäiseen veteen pudonneen - SPEK myönsi Auttavat kädet -reliefin kotkalaiselle Harri Enbergille

Kotkalainen Harri Enberg pelasti jäiseen veteen pudonneen veneilijän tammikuussa. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö myönsi Kymenlaakson pelastuslaitoksen hakemuksesta Enbergille Auttavat kädet -reliefin. Huomionosoituksen perusteena oli Enbergin ripeä ja neuvokas toiminta tuntemattoman henkilön hengen pelastamiseksi.

Pienveneellä lauantaina 13. tammikuuta liikkeellä ollut mies teki veneen keulassa jalallaan väylää ohueen jääpeitteeseen. Mies putosi jäiseen veteen ja piteli veneensä reunasta kiinni, lopulta vain yhdellä kädellä. Myös veneen kettinki vaikeutti miehen yrityksiä pelastautua omin voimin. Putoamispaikan etäisyys lähimmästä laiturista oli noin 50 metriä ja rannasta 100 metriä.

Harri Enberg osui paikalle omalla pienmoottoriveneellään ja sai jäihin pudonneen miehen nostettua vedestä omaan veneeseensä. Enberg kuljetti veden varaan joutuneen laiturille, josta paikalle hälytetty Kymenlaakson pelastuslaitos otti pelastetun huomaansa. Veteen joutunut henkilö tuli kävellen laiturilla vastaan. Tehtävään hälytettiin myös merivartioston vene ja helikopteri.

Auttavat kädet -reliefi on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön huomionosoitus, joka annetaan ansiokkaasta toiminnasta ihmishengen pelastamiseksi. Palkittu Harri Enberg pelasti mitä ilmeisimmin jäihin pudonneen miehen hukkumiskuolemalta.

– Reliefin luovuttamisella Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa korostaa ihmisten oman neuvokkuuden ja toimintavalmiuden merkitystä hätätilanteessa, sanoo SPEKin toimitusjohtaja Marko Hasari.

Reliefi kunniakirjoineen luovutettiin Harri Enbergille lauantaina 10.2.2018 Kotkan kauppatorilla pelastuslaitoksen 112-päivän tapahtumassa. Reliefin luovutti palopäällikkö Olli Korteniemi Kymenlaakson pelastuslaitokselta.

Lisätietoja:
Jaakko Hämeenniemi
palomestari
Kymenlaakson pelastuslaitos

Juha Hassila
tiedotuspäällikkö
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö

Palokuntanuorisotyö kasvattaa turvallisuusmyönteisiä nuoria4.1.2018 12:00Tiedote

Palokuntanuorisotyö parhaimmillaan on innovatiivista, paloasemaa ympäröivän yhteisön turvallisuutta edistävää toimintaa. Nuorisotyö myös kasvattaa nuorten turvallisuusmyönteisyyttä. Päivä Paloasemalla -tapahtuman marraskuun lopussa järjestäneet paloasemat saivat hakea stipendiä palokuntanuorisotoimintansa kehittämiseen. Stipendit myönsi LähiTapiola, ja yhtiön lisäksi stipendinsaajia oli valitsemassa edustajat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä, joka koordinoi Päivä Paloasemalla -tapahtumia ja kehittää palokuntanuorisotyötä Suomessa.

Brandkårsungdomsarbete fostrar säkerhetsmedvetna unga4.1.2018 12:00Tiedote

När brandkårsungdomsarbetet är som bäst är det en innovativ verksamhet som främjar säkerheten i samhället runt brandstationen. Ungdomsarbetet fostrar säkerhetsmedvetna unga. Brandkårerna som ordnade En Dag På Brandstationen evenemanget fick söka stipendium för att utveckla sin brandkårsungdomsverksamhet. Stipendierna beviljades av LokalTapiola, och i valet av stipendiemottagare medverkade förutom bolaget även representanter från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland som koordinerar En Dag På Brandstationen evenemanget och utvecklar brandkårsungdomsarbetet i Finland.

Pärjäisitkö häiriötilanteessa 72 tuntia ilman apua?18.12.2017 12:30Tiedote

Yhteiskunnan häiriötilanteissa omatoimisella varautumisella on suuri merkitys sekä kansalaisille että viranomaisille. Miten pitää toimia, kun esimerkiksi sähkökatkon takia vettä ei yhtäkkiä tulekaan kraanasta tai lämmitys ei toimi? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) toimesta on luotu uusi 72 tuntia -varautumiskonsepti, jossa käydään konkreettisesti läpi arjesta selviytymistä ennen viranomaisten apua.

Skulle du klara dig i en störningssituation 72 timmar utan hjälp?18.12.2017 12:30Tiedote

I samhällets störningssituationer har egen beredskap en stor betydelse både för medborgare och för myndigheter. Hur ska man agera när det plötsligt inte kommer vatten eller när uppvärmningen inte fungerar t.ex. på grund av ett strömavbrott? Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland (SPEK) har skapat ett nytt beredskapskoncept 72 timmar i vilket man konkret går igenom hur man klarar sig i vardagen utan myndigheternas hjälp.