Ohjattu Fustra®-harjoittelu vähentää niska-hartiakipuja pysyvästi

TIEDOTE 5.9.2017. Niska- ja selkäkipu on tyypillistä paljon istumatyötä tekeville, mutta näyttöä kipujen vähentämisestä tai ennaltaehkäisystä liikunnan avulla on tähän asti ollut vähän. Fustra International Oy selvitti yhteistyössä UKK-instituutin tutkijaryhmän kanssa, vaikuttaako ohjattu lihaskuntoharjoittelu (Fustra20 Niska&Selkä ‑ohjelma) niska-hartiaseudun kipuihin. Tutkimus tehtiin vuosina 2014-2017, ja siihen osallistui 175 vapaaehtoista toimistotyöntekijää, joilla oli niska- ja/tai selkäkipuja. Fustra20-ohjelman tekemisestä vastasi 40 koulutettua Fustra®-yksilövalmentajaa yhteensä 34 eri paikkakunnalla ympäri Suomea. Tutkijoiden mukaan tämä on ensimmäisiä kertoja, kun yksityinen liikunta-alan palveluntuottaja todistaa konseptoidun ohjelman vaikuttavuuden toistuviin niskakipuihin ja työkyvyttömyyteen.

Fustra harjoituskuva 1.

Tutkijat muodostivat toistuvista niska- ja selkäkivuista kärsivistä toimistotyöntekijöistä kaksi ryhmää, joista toinen toimi vertailuryhmänä ja toinen sai ohjattua, henkilökohtaista Fustra®-lihaskuntovalmennusta kaksi kertaa viikossa 10 viikon ajan. Tutkittavista 92 % osallistui vähintään 15 harjoitukseen 20 harjoituskerrasta. Yksilövalmentajat, jotka ovat liikunta- ja terveysalan ammattilaisia, kehottivat liikuntaryhmäläisiä jatkamaan itsenäisesti harjoittelua valmennusjakson jälkeen.

10 viikon harjoitusjakson jälkeen Fustra®-liikuntaryhmäläisten niska-hartianseudun kipu ja rasittuneisuus olivat merkittävästi vähentyneet verrattuna toisen ryhmän kiputiloihin. Myös yläkehon liikkuvuus oli merkittävästi parantunut. 12 kuukauden seurantamittauksissa todistettiin, että niska-hartianseudun kipujen ja rasittuneisuuden vähentyminen oli pysyvää. Fustra®-selkäharjoituksia kehitetään lisää tai selälle tehdään oma konseptoitu ohjelmansa, kuten tutkijat suosittelivat.

Tutkimusnäyttö Fustra20 Niska&Selkä -ohjelman vaikuttavuudesta niskaongelmiin on vahva. Tutkimuksessa ei ilmennyt ollenkaan haitallisia rasitus- tai muita vammoja. Valmennustulos ei ollut riippuvainen valmennettavan sukupuolesta, iästä, kuntotasosta tai valmentajasta. Työnantajien ja vakuutusyhtiöiden kannattaa harkita Fustra20 Niska&Selkä ‑ohjelman hyödyntämistä ja tukemista.

Alkuperäisjulkaisu:

Suni JH, Rinne M, Tokola K, ym.: Effectiveness of a standardised exercise programme for recurrent neck and low back pain: a multicentre, randomised, two-arm, parallel group trial across 34 fitness clubs in Finland. BMJ Open Sport Exerc Med 2017;3:e000233. doi:10.1136/bmjsem-2017-000233.

Yhteyshenkilöt

Toimitusjohtaja Mikko Mustala, Fustra Finland Oy, mikko.mustala@fustra.fi, puh. +358 400 513 598
Maajohtaja Tiina Ruotsalainen, Fustra Finland Oy, tiina.ruotsalainen@fustra.fi, puh. +358 400 405 787
Tuotekehittäjä Jarkko Kortelainen, Fustra Sverige Ab, jarkko.kortelainen@fustra.se, p. +46 70 685 2432

Fustra harjoituskuva 1.
Fustra harjoituskuva 2.

Perintötie 2b
01510 VANTAA

fustra@fustra.fihttp://www.fustra.fi

Fustra®:

Fustra® on palkittu harjoitusmuoto (vuoden liikuntatuote Suomessa 2012) ja yksilövalmennuspalvelu, jonka Jarkko Kortelainen kehitti erityisesti lihaskireyksien avaamiseksi ja kehon virheasentojen korjaamiseksi. Harjoittelu parantaa kehon hallintaa ja lihastasapainoa sekä vahvistaa ryhtiä tukevia lihaksia, kuten keskivartalon syviä lihaksia. Yksilövalmentaja ohjaa treenaajia joko henkilökohtaisesti, pareittain tai pienryhmissä.

Suomen yli 400 Fustra®-yksilövalmentajaa toimii 40:llä eri paikkakunnalla. Vuonna 2016 Fustra®-yksilövalmennusta ohjattiin Suomessa yli 100 000 tuntia.

Perintötie 2 B, 01510 VANTAA
fustra@fustra.fi