Ohjelmistoala kasvaa huimasti, mutta pakolliset työehdot ovat väärältä vuosisadalta – ”Onko yleissitova TES enää järkevä?”

Ohjelmistoalan kasvu jatkuu ennätyksellisissä lukemissa: Yli 80 prosenttia yrityksistä kasvaa ja yli kaksi kolmasosaa yrityksistä palkkaa lisää työntekijöitä. Erinomaisista kasvuluvuista kertoo uunituore Ohjelmisto- ja verkkoliiketoiminnan sykemittari. Samalla käy ilmi, että yleissitova TES on menettänyt merkityksensä: Vain 23% yrityksistä ilmoittaa kuuluvansa työnantajaliittoon. Työntekijät ovat vielä järjestäytymättömämpiä. Työntekijät ovat valinneet luottamusmiehen työehtosopimusta edustamaan vain 18,5% yrityksissä.

Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha (katse kameraan) pohtii, onko yleissitova TES menettänyt merkityksensä nopeasti kasvavalla ohjelmistoalalla. Kuva: Ohjelmisto- ja e-business ry

Lehdistötiedote 23.10.2019

Ohjelmistoalalla on syytä tyytyväisyyteen: Mustat pilvet talouden taivaanrannalla eivät digitalisoitumisen keihäänkärkeä hidasta.

”On upeaa huomata jälleen, että softan voima kantaa epävarmempinakin aikoina. Tämän todistavat huimat kasvuluvut jälleen kerran. Itse asiassa yleisten suhdanteiden heikentyminen vain alleviivaa yritysten tarvetta hakea uutta kilpailukykyä digitaalisista ratkaisuista – ja näin ollen osaavien softa- ja verkkoyritystemme palveluja tarvitaan entistä enemmän”, analysoi Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Ohjelmisto- ja verkkoteollisuuden yrityksistä 80,8% arvioi kasvavansa tänä vuonna huomattavasti tai jonkin verran. Sykemittariin vastanneista yrityksistä 67,5% rekrytoi lisää työntekijöitä, jos osaajapulan vallitessa vain osaajia löytyy. Luvut ovat siis massiiviset verrattuna muuten hiipuvaksi pelättyyn suomalaiseen talouskasvuun.

”Onko yleissitova TES enää järkevä?”

Kukoistavan alan tärkeintä vaikuttajajärjestöä mietityttää nyt yleissitova työehtosopimus. Sykemittarin kertomien lukujen valossa yleissitova TES on menettänyt merkityksensä sekä työntekijöille että työnantajille.

”Luvut laittavat todella miettimään. Yli 70% ohjelmisto- ja verkkoteollisuuden yrityksistä ei kuulu työnantajaliittoon. Työntekijäpuolella tilanne on vielä puhuttelevampi. 72,3% yrityksistä kertoo, että työntekijät eivät ole valinneet luottamusmiestä, ja lisäksi 9,2% yrityksistä vastasi, ettei tiedä onko luottamusmiestä valittu. Työntekijöitä ei ole siis kiinnostanut valita luottamusmiestä työehtoasioita hoitamaan jopa yli 80 prosentissa yrityksistä”, listaa Roiha.

”Mitä tästä pitäisi päätellä? Ei ainakaan, että työntekijät tai yritykset kärsisivät. Kasvu on parempaa kuin missään muualla taloudessamme. Softayritykset voittavat järjestään palkinnot parhaista työpaikoista. Eikä ihme. Sykemittarin mukaan 81% yrityksistä korottaa palkkoja enemmän kuin TES vaatii, ja työehdot ovat järjestään paremmat kuin TES tai lain kirjain edellyttävät. Työntekijät ja työnantajat puhaltavat yhteen hiileen, menestys on yhteinen. Onko yleissitova TES enää järkevä?”

Roiha tiivistää mietteensä lukujen valossa.

”Työnantajaliittoon ilmoittaa varmuudella kuuluvansa vain 23 prosenttia yrityksistä. Työntekijöistä on halunnut järjestäytyä varmuudella vain vajaa viidennes, 18,5 prosenttia. Millaiset ovat siis perusteet yleissitovalle työehtosopimukselle? Alallamme on pyöreästi 1800 yritystä ja 60 000 suomalaista huippuosaajaa. Ylivoimaiselle enemmistölle yleissitovuus on kuollut kirjain. Miksi se siis on yhä voimassa?”, kysyy Roiha.

Sykemittari toteutettiin syys-lokakuussa 2019. Kyselyyn vastasi 120 ohjelmisto- ja verkkoliiketoimintaa tekevän yrityksen toimitusjohtajaa, yrittäjää, tai muussa päättävässä tai omistavassa asemassa olevaa yritysjohtajaa.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

”Edes jostain näistä ehdotuksista voisi aloittaa, pääministeri Antti Rinne” - Ohjelmisto- ja e-busineksen Roiha toivoo tukea kasvulle13.9.2019 09:48:06 EESTTiedote

”Ohjelmistoalalle voisi syntyä nykyistä paljon enemmän kasvuyrityksiä oikeanlaisilla toimenpiteillä, valitettavasti valtiovalta ei vain tunnu ottavan kasvuyrityksiä tosissaan”, harmittelee Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Ohjelmistoala kasvaa vauhdilla, mutta haasteiden selättämiseen tarvitaan myös hallituksen toimia. Roiha kommentoi toimitusjohtaja Matti Heikkosen Talouselämä-lehdessä käynnistämää keskustelua.

”Naisia tarvitaan siksi, että saadaan parempaa bisnestä!” Ennätyksiä rikkova #mimmitkoodaa tarjoaa tuhansia mahdollisuuksia30.8.2019 16:30:54 EESTTiedote

#mimmitkoodaa-ohjelman uusi vaihe rysähti käyntiin perjantaina Wanhassa Satamassa 500 mimmin, huippuyritysten ja tuhansien uusien kouluttautumismahdollisuuksien myötä. IBM:n toimitusjohtaja Mirva Antila tiivisti yritysten näkökulman naisten loikkaan ohjelmistoalalle: ”Ei naisia tarvita nyt siksi, että miehiä ei ole tarpeeksi vaan siksi, että saadaan parempaa bisnestä!”

Muistutuskutsu medialle: #mimmitkoodaa imaisee tänään mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti30.8.2019 09:30:00 EESTKutsu

500 mimmiä kokoontuu perjantaina 30.8. Wanhaan Satamaan merkittävästi laajenevan Mimmit koodaa-ohjelman launch-tilaisuuteen. Yritysmaailman huippunaisten lisäksi mukana on 12 oppilaitosta, jotka tarjoavat täydennyskoulutusta tuhansille naisille. Tarve on huutava: Mimmit koodaa -yhteisön määrä kipuaa kohti viittä tuhatta. Wanhaan Satamaan mahtuu siis vain osa halukkaista. Mimmit koodaa -ohjelman koordinaattori Milja Köpsi nauraa, että ensimmäistä kertaa taitaa olla IT-tapahtumassa jonoa naistenvessaan.

Muistutuskutsu medialle: 30.8. #mimmitkoodaa imaisee mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti28.8.2019 10:00:23 EESTKutsu

Mediakutsu: #mimmitkoodaa imaisee mukaan myös oppilaitokset! Naisten vessajonojen ennätys IT-tapahtumassa rikkoutuu varmasti23.8.2019 12:30:57 EESTTiedote