Ohjelmistoala kasvaa huimasti, mutta pakolliset työehdot ovat väärältä vuosisadalta – ”Onko yleissitova TES enää järkevä?”

Ohjelmistoalan kasvu jatkuu ennätyksellisissä lukemissa: Yli 80 prosenttia yrityksistä kasvaa ja yli kaksi kolmasosaa yrityksistä palkkaa lisää työntekijöitä. Erinomaisista kasvuluvuista kertoo uunituore Ohjelmisto- ja verkkoliiketoiminnan sykemittari. Samalla käy ilmi, että yleissitova TES on menettänyt merkityksensä: Vain 23% yrityksistä ilmoittaa kuuluvansa työnantajaliittoon. Työntekijät ovat vielä järjestäytymättömämpiä. Työntekijät ovat valinneet luottamusmiehen työehtosopimusta edustamaan vain 18,5% yrityksissä.

Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha (katse kameraan) pohtii, onko yleissitova TES menettänyt merkityksensä nopeasti kasvavalla ohjelmistoalalla. Kuva: Ohjelmisto- ja e-business ry

Lehdistötiedote 23.10.2019

Ohjelmistoalalla on syytä tyytyväisyyteen: Mustat pilvet talouden taivaanrannalla eivät digitalisoitumisen keihäänkärkeä hidasta.

”On upeaa huomata jälleen, että softan voima kantaa epävarmempinakin aikoina. Tämän todistavat huimat kasvuluvut jälleen kerran. Itse asiassa yleisten suhdanteiden heikentyminen vain alleviivaa yritysten tarvetta hakea uutta kilpailukykyä digitaalisista ratkaisuista – ja näin ollen osaavien softa- ja verkkoyritystemme palveluja tarvitaan entistä enemmän”, analysoi Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Ohjelmisto- ja verkkoteollisuuden yrityksistä 80,8% arvioi kasvavansa tänä vuonna huomattavasti tai jonkin verran. Sykemittariin vastanneista yrityksistä 67,5% rekrytoi lisää työntekijöitä, jos osaajapulan vallitessa vain osaajia löytyy. Luvut ovat siis massiiviset verrattuna muuten hiipuvaksi pelättyyn suomalaiseen talouskasvuun.

”Onko yleissitova TES enää järkevä?”

Kukoistavan alan tärkeintä vaikuttajajärjestöä mietityttää nyt yleissitova työehtosopimus. Sykemittarin kertomien lukujen valossa yleissitova TES on menettänyt merkityksensä sekä työntekijöille että työnantajille.

”Luvut laittavat todella miettimään. Yli 70% ohjelmisto- ja verkkoteollisuuden yrityksistä ei kuulu työnantajaliittoon. Työntekijäpuolella tilanne on vielä puhuttelevampi. 72,3% yrityksistä kertoo, että työntekijät eivät ole valinneet luottamusmiestä, ja lisäksi 9,2% yrityksistä vastasi, ettei tiedä onko luottamusmiestä valittu. Työntekijöitä ei ole siis kiinnostanut valita luottamusmiestä työehtoasioita hoitamaan jopa yli 80 prosentissa yrityksistä”, listaa Roiha.

”Mitä tästä pitäisi päätellä? Ei ainakaan, että työntekijät tai yritykset kärsisivät. Kasvu on parempaa kuin missään muualla taloudessamme. Softayritykset voittavat järjestään palkinnot parhaista työpaikoista. Eikä ihme. Sykemittarin mukaan 81% yrityksistä korottaa palkkoja enemmän kuin TES vaatii, ja työehdot ovat järjestään paremmat kuin TES tai lain kirjain edellyttävät. Työntekijät ja työnantajat puhaltavat yhteen hiileen, menestys on yhteinen. Onko yleissitova TES enää järkevä?”

Roiha tiivistää mietteensä lukujen valossa.

”Työnantajaliittoon ilmoittaa varmuudella kuuluvansa vain 23 prosenttia yrityksistä. Työntekijöistä on halunnut järjestäytyä varmuudella vain vajaa viidennes, 18,5 prosenttia. Millaiset ovat siis perusteet yleissitovalle työehtosopimukselle? Alallamme on pyöreästi 1800 yritystä ja 60 000 suomalaista huippuosaajaa. Ylivoimaiselle enemmistölle yleissitovuus on kuollut kirjain. Miksi se siis on yhä voimassa?”, kysyy Roiha.

Sykemittari toteutettiin syys-lokakuussa 2019. Kyselyyn vastasi 120 ohjelmisto- ja verkkoliiketoimintaa tekevän yrityksen toimitusjohtajaa, yrittäjää, tai muussa päättävässä tai omistavassa asemassa olevaa yritysjohtajaa.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Menestysresepti SaaS-yrityksille: ”Ajattele isosti ja uskalla sijoittaa suomalaiseen osaamiseen” - Tutkimuksesta viesti myös Säätytalolle1.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Uunituore tutkimus paljastaa yhteiset tekijät nopeimmin kasvavien SaaS-yritysten kesken. ”On oltava rohkeutta kasvaa, koska koko ratkaisee. Enemmän osaajia, enemmän rahoitusta, enemmän myyntiä ja markkinointia, isommat asiakkaat”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Yhteistyössä Vendep Capitalin kanssa toteutettu laaja tutkimus kävi läpi neljänneksen suomalaisista ohjelmistoja palveluna tarjoavista yrityksistä. Samalla lähtee viesti budjettineuvotteluihin: ”Suomalainen insinööriosaaminen on tulevaisuutemme valtti!”

Menestysresepti SaaS-yrityksille: ”Ajattele isosti ja uskalla sijoittaa suomalaiseen osaamiseen” – Tutkimuksesta viesti myös Säätytalolle1.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

”Onhan tämä ihan mieletöntä”: #mimmitkoodaa-ohjelmasta EU:n tasa-arvotyön benchmark – EU myös rahoittamaan #mimmitkoodaa-työtä28.8.2020 08:30:00 EESTTiedote

Jo tuhannet naiset ohjelmistoalalle tuonut #mimmitkoodaa-ohjelma on saanut merkittävän roolin EU:n rahoittamalta Erasmus-ohjelmalta. ”Olemme todella tyytyväisiä, että EU auttaa meitä saamaan yhä uudet naiset mukaan”, kiittää #mimmitkoodaa-koordinaattori Milja Köpsi. Ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha puolestaan herättelee koko Suomea: ”Miljoonien arvosta EU-tukia on tänä vuonna vielä saatavilla vaikkapa paikallisiin #mimmitkoodaa-projekteihin ja muihin innovatiivisiin hankkeisiin.”

Kuukausi armonaikaa! Puolen miljoonan suomalaisen asiakastiedot vaarassa, kun päivitys loppuu sadoilta verkkokaupoilta: Netrauta, Pentik, Stockmann…1.6.2020 09:00:00 EESTTiedote

Satojen tuhansien suomalaisten asiakastiedot ovat vaarantumassa, kun Magento 1 -verkkokauppa-alustan päivitykset lakkaavat. ”Paniikkiin ei ole syytä, mutta toimenpiteisiin pitää ryhtyä vauhdilla. Ongelma koskee satoja suomalaisia verkkokauppoja ja valtavaa määrä suomalaisia asiakkaita”, painottaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tilanteesta on varoittanut mm. luottokorttijätti Visa, sillä haavoittuvat verkkokaupat eivät enää 1.7. täytä luottokorttien turvallisuusvaatimuksia.

Korona osuu kipeästi myös ohjelmistoalaan: Asiakkuudet vähenevät, siirtyvät ja halventuvat – ”Isku on jo kova ja iso pudotus vasta tulossa”23.4.2020 11:11:30 EESTTiedote

Uunituore tutkimus kertoo koronan laajoista kielteisistä vaikutuksista ohjelmistoalaan. Peräti 70 prosenttia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisista yrityksistä kertoo vaikeuksista uusien asiakkuuksien solmimisessa ja asiakkaat siirtävät myös jo sovittuja projekteja. Yritykset ovat jo joutuneet turvautumaan myös irtisanomisiin ja lomautuksiin. ”Kielteiset vaikutukset ovat alallemme ainutlaatuisen voimakkaita”, summaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”On vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta” – #mimmitkoodaa sai painavat terveiset hallitukselta14.2.2020 15:07:46 EETTiedote

Kuka rakentaa teknologiaa, joka ohjaa elämäämme? Sisäministeri Maria Ohisalo esitti tärkeän kysymyksen #mimmitkoodaa-ohjelman launch-tilaisuudessa Helsingissä ystävänpäivänä. Ohisalon mukaan on vaarana, että puolikkaan ihmiskunnan näkemykset jäävät huomiotta, jos lähinnä miehet päättävät. 500 naista paikan päällä ja yli 5000 ympäri maata saivat sisäministeriltä hallituksen terveiset stereotypioiden murtamiseen. ”Kuuhunkin mentäessä naiskoodarit olivat keskeisessä roolissa”, muistutti Ohisalo.