Oikeudenhoito on yhteiskunnan ydintehtävä, ruuhkien purkamiseen pitää panostaa

Hallitus investoi viime vuonna turvapaikka-asioiden käsittelyyn lisärahaa, jolla hallinto-oikeudet ja korkein hallinto-oikeus palkkasi lisää juristeja käsittelemään ulkomaalaisasioita. Antero Rytkölä uskoo, että edelleen löytyy päteviä juristeja käsittelyruuhkaa purkamaan. ”Lakimiehiä koulutetaan tällä hetkellä enemmän kuin koskaan. Kun edellisen rekrytointiprojektin aikana markkinoimme Lakimiesliiton jäsenistölle Helsingin hallinto-oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden rekrytointitilaisuutta, sali pullisteli sen jälkeen kiinnostuneista tekijöistä.”

Rytkölä painottaa, että oikeudenmukaisuudesta ja oikeusturvasta huolehtiminen on yksi demokraattisen yhteiskunnan ydintehtävistä, jota ei saa laiminlyödä missään tilanteessa. ”Eduskunnan perustuslaki- ja lakivaliokunnatkin ovat useasti muistuttaneet, että riippumatta taloudellisesta tilanteesta tietyt perustehtävät kuten oikeudenhoito tulee resursoida niin, että pystymme ne kunnolla hoitamaan.”

Hallituksen puheenjohtaja Antero Rytkölä, 050 303 9104, antero.rytkola@lakimiesliitto.fi

Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Mikko Salo, 041 458 0033, mikko.salo@lakimiesliitto.fi