Ökad ojämlikhet är en central otrygghetsfaktor i Finland

60 procent av dem som svarade på en enkät tyckte att människornas ökade ojämlikhet är en central otrygghetsfaktor i Finland. Det mest sannolika hotet mot tryggheten är en fortsatt konjunkturnedgång. Dessa uppgifter framgår av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finlands undersökning om medborgartrygghet vars material samlades i januari-mars 2017.

Upp till 67 % av de svarande ansåg att områdenas ökade ojämlikhet var ett växande problem, och 60 % ansåg att människornas ökade ojämlikhet var en central otrygghetsfaktor i Finland. Man förmodade att jämlikheten förverkligades bäst i fråga om kön och sämst i fråga om etnisk bakgrund och ålder.

De svarande ansåg att det mest sannolika hotet mot tryggheten är en fortsatt konjunkturnedgång (36 %). De näst mest sannolika hoten var individers radikalisering (29 %) samt problem som väsentligt försvårar regeringens inrikespolitiska beslutsfattande (28 %).

– Att Finland blir ett mål för en militär attack ansågs vara den minsta av de hotbilder som presenterades, konstaterar SPEKs forskningschef Tuula Kekki.

– De svarande tyckte inte att olika globala hot eller miljöhot var speciellt sannolika. Dessutom ansåg 89 procent av de svarande att Finland var ett säkert land, när de bedömde samhällets och sitt eget bostadsområdes säkerhet.

Med Räddningsbranschens Centralorganisation i Finlands undersökning kartlades redan för andra gången faktorer som stärker och försvagar finländarnas säkerhet, medborgarnas förmåga att klara av störningssituationer, uppfattningar om sannolikheten för olika risksituationer samt det politiska beslutsfattandets acceptabilitet. Enkäten genomfördes för första gången år 2015.

Enkätens resultat var till många delar positivare än i materialet från år 2015. Enligt svaren har statens satsning på inrikesärenden ökat något. De svarande litar också mera på statens möjligheter att trygga medborgarnas fysiska säkerhet.

– Resultaten kan trots detta ännu inte ses som särskilt positiva eller medborgarnas majoritet som optimistisk, säger Kekki.

Två av fem svarande tyckte att riksdagen satsar för mycket på andra länders ärenden och problem. Nästan lika många uppskattade att staten i fortsättningen har allt mindre möjligheter att trygga en tillräcklig försörjning för medborgarna.

Mer information:

Forskningschef
Tuula Kekki, 040 157 7706

Funktionsförmågan avgör om man kan rädda sig från en brand - Vem ansvarar för brandsäkerheten, när en funktionshindrad äldre person bor kvar i sitt hem?19.10.2017 09:00Tiedote

Boendets brandsäkerhet är inte bara ett problem i glesbygden. I år har det inträffat tre branddödsfall i Helsingfors i vilka offret har varit funktionshindrad, i två av dessa fall över 70 år gammal. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland vill fästa uppmärksamhet vid säkerhetsansvaren, när äldre personer och specialgrupper bor kvar i sina hem. Under de tre första kvartalen har 30 människor omkommit i bränder.

Toimintakyky ratkaisee pelastumisen tulipalosta - Kuka vastaa paloturvallisuudesta, kun toimintakyvytön vanhus asutetaan kotiinsa?19.10.2017 09:00Tiedote

Asumisen paloturvallisuus ei ole pelkästään harvaan asuttujen alueiden ongelma. Helsingissä on tänä vuonna ollut kolme palokuolemantapausta, joissa uhri on ollut liikuntarajoitteinen, näistä kahdessa tapauksessa yli 70-vuotias. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa kiinnittää huomiota turvallisuusvastuisiin, kun ikäihmisiä ja erityisryhmiä asutetaan koteihinsa. Kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tulipaloissa on kuollut 30 ihmistä.

Muistisairaiden turvallisuuden hallinnassa korostuvat kiellot21.9.2017 08:30Tiedote

Muistisairauden aiheuttamaan toimintakyvyn laskuun ja mahdollisiin vaaratilanteisiin varaudutaan heikosti. Riskienhallintakeinona korostuvat rajoitukset ja kiellot, kuten ruuanlaiton ja ulkona liikkumisen rajoittaminen tai ajokielto. Sallivat, toiminnan mahdollistavat tekniset ja digitaaliset apuvälineet ja sovellutukset ovat vielä harvinaisia, käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEKin) laatimassa iäkkäiden ja muistisairaiden arjen turvallisuutta käsittelevässä julkaisussa.

Taloyhtiöiden roolia paloturvallisuudessa on syytä vahvistaa8.9.2017 10:31Tiedote

Neljän ihmisen kuolemaan johtanut valitettava tulipalo Vuosaaressa osoittaa, että vastuu palovaroittimien toimintakyvyn ylläpitämisestä on epäselkeä. Pelastuslain uudistus on hyvä tilaisuus kehittää paloturvallisuuteen liittyviä vastuita. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on vuosia tuonut esille palovaroittimen merkitystä. Vuosaaren kaltaiset traagiset tapahtumat osoittavat, että kehitettävää riittää yhä.