Ökad ojämlikhet är en central otrygghetsfaktor i Finland

60 procent av dem som svarade på en enkät tyckte att människornas ökade ojämlikhet är en central otrygghetsfaktor i Finland. Det mest sannolika hotet mot tryggheten är en fortsatt konjunkturnedgång. Dessa uppgifter framgår av Räddningsbranschens Centralorganisation i Finlands undersökning om medborgartrygghet vars material samlades i januari-mars 2017.

Upp till 67 % av de svarande ansåg att områdenas ökade ojämlikhet var ett växande problem, och 60 % ansåg att människornas ökade ojämlikhet var en central otrygghetsfaktor i Finland. Man förmodade att jämlikheten förverkligades bäst i fråga om kön och sämst i fråga om etnisk bakgrund och ålder.

De svarande ansåg att det mest sannolika hotet mot tryggheten är en fortsatt konjunkturnedgång (36 %). De näst mest sannolika hoten var individers radikalisering (29 %) samt problem som väsentligt försvårar regeringens inrikespolitiska beslutsfattande (28 %).

– Att Finland blir ett mål för en militär attack ansågs vara den minsta av de hotbilder som presenterades, konstaterar SPEKs forskningschef Tuula Kekki.

– De svarande tyckte inte att olika globala hot eller miljöhot var speciellt sannolika. Dessutom ansåg 89 procent av de svarande att Finland var ett säkert land, när de bedömde samhällets och sitt eget bostadsområdes säkerhet.

Med Räddningsbranschens Centralorganisation i Finlands undersökning kartlades redan för andra gången faktorer som stärker och försvagar finländarnas säkerhet, medborgarnas förmåga att klara av störningssituationer, uppfattningar om sannolikheten för olika risksituationer samt det politiska beslutsfattandets acceptabilitet. Enkäten genomfördes för första gången år 2015.

Enkätens resultat var till många delar positivare än i materialet från år 2015. Enligt svaren har statens satsning på inrikesärenden ökat något. De svarande litar också mera på statens möjligheter att trygga medborgarnas fysiska säkerhet.

– Resultaten kan trots detta ännu inte ses som särskilt positiva eller medborgarnas majoritet som optimistisk, säger Kekki.

Två av fem svarande tyckte att riksdagen satsar för mycket på andra länders ärenden och problem. Nästan lika många uppskattade att staten i fortsättningen har allt mindre möjligheter att trygga en tillräcklig försörjning för medborgarna.

Mer information:

Forskningschef
Tuula Kekki, 040 157 7706

Brandkårsungdomsarbete fostrar säkerhetsmedvetna unga4.1.2018 12:00Tiedote

När brandkårsungdomsarbetet är som bäst är det en innovativ verksamhet som främjar säkerheten i samhället runt brandstationen. Ungdomsarbetet fostrar säkerhetsmedvetna unga. Brandkårerna som ordnade En Dag På Brandstationen evenemanget fick söka stipendium för att utveckla sin brandkårsungdomsverksamhet. Stipendierna beviljades av LokalTapiola, och i valet av stipendiemottagare medverkade förutom bolaget även representanter från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland som koordinerar En Dag På Brandstationen evenemanget och utvecklar brandkårsungdomsarbetet i Finland.

Palokuntanuorisotyö kasvattaa turvallisuusmyönteisiä nuoria4.1.2018 12:00Tiedote

Palokuntanuorisotyö parhaimmillaan on innovatiivista, paloasemaa ympäröivän yhteisön turvallisuutta edistävää toimintaa. Nuorisotyö myös kasvattaa nuorten turvallisuusmyönteisyyttä. Päivä Paloasemalla -tapahtuman marraskuun lopussa järjestäneet paloasemat saivat hakea stipendiä palokuntanuorisotoimintansa kehittämiseen. Stipendit myönsi LähiTapiola, ja yhtiön lisäksi stipendinsaajia oli valitsemassa edustajat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä, joka koordinoi Päivä Paloasemalla -tapahtumia ja kehittää palokuntanuorisotyötä Suomessa.

Pärjäisitkö häiriötilanteessa 72 tuntia ilman apua?18.12.2017 12:30Tiedote

Yhteiskunnan häiriötilanteissa omatoimisella varautumisella on suuri merkitys sekä kansalaisille että viranomaisille. Miten pitää toimia, kun esimerkiksi sähkökatkon takia vettä ei yhtäkkiä tulekaan kraanasta tai lämmitys ei toimi? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) toimesta on luotu uusi 72 tuntia -varautumiskonsepti, jossa käydään konkreettisesti läpi arjesta selviytymistä ennen viranomaisten apua.

Skulle du klara dig i en störningssituation 72 timmar utan hjälp?18.12.2017 12:30Tiedote

I samhällets störningssituationer har egen beredskap en stor betydelse både för medborgare och för myndigheter. Hur ska man agera när det plötsligt inte kommer vatten eller när uppvärmningen inte fungerar t.ex. på grund av ett strömavbrott? Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland (SPEK) har skapat ett nytt beredskapskoncept 72 timmar i vilket man konkret går igenom hur man klarar sig i vardagen utan myndigheternas hjälp.