Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Ökning befaras i antalet däckrelaterade olyckor - Kolla däcken inför höstens blötfören!

Dela
Enligt undersökningskommissionerna för trafikolyckor utgör däcken riskfaktor i ungefär var sjunde dödskrock som förorsakats av person- eller paketbil. Årligen sker i genomsnitt 29 olyckor som haft samband med däcken. Antalet däckolyckor har betydligt minskat från början av 2000-talet, men under de senaste två åren har utvecklingen vänt mot en försämring. Se fig. 1.
Däck i bristfälligt skick är den allmännaste biltekniska riskfaktorn i dödskrockar som orsakats av person- och paketbilar. (Bild: Bildäcksförbundet)
Däck i bristfälligt skick är den allmännaste biltekniska riskfaktorn i dödskrockar som orsakats av person- och paketbilar. (Bild: Bildäcksförbundet)

Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och polisen vill åter en gång med hjälp av de infobetonade däckratsiorna, som arrangeras nästa vecka, fästa bilisternas uppmärksamhet vid höstskicket på sina däck. Samtidigt samlar man in undersökningsmaterial för uppföljningen av sommardäckens skick.

”Mången bilist har för vana att kontrollera sina däck endast i samband med säsongövergången. Efter den heta sommarsäsongen kan däcken vara i överraskande dåligt skick”, förmodar kampanjchef Hannu Lintala från Bildäcksförbundet.

Däckriskerna accentueras i krävande vägförhållanden

Däckens betydelse accentueras i krävande och snabbt växlande förhållanden. Två tredjedelar (68 %) av de olyckor som haft anknytning till däcken har skett i snöigt, isigt eller vått väglag. Av de olyckor med dödlig utgång som skett i snöigt eller isigt före uppskattas hela 33 procent av fallen ha varit relaterade med däcken. (Fig. 2.)

Däckriskerna har i Bildäcksförbundets riskanalys uppdelats i tre huvudgrupper. Av däckriskerna hänför sig 47 % till dåliga däck, 31 procent till olämpliga däck och 13 procent till oriktigt däcktryck. De övriga däckriskernas andel av samtliga däckrisker var kring tio procent. (Fig. 3).

På 2000-talet har person- och paketbilar förorsakat sammanlagt 3 498 krockar med dödlig utgång, varav 496 haft samband med däcken. I däckolyckorna förolyckades 590 personer och 185 invalidiserades svårt. Uppgifterna framgår av olycksfallsregistret för åren 2000-2016 som upprätthålls av Institutet för Olycksinformation.

Vattenplaning hotar redan vid låga hastigheter

Lintala anmärker att däckets kontaktyta med vägen kan vid vått väglag överraskande minska till obefintlighet. “Istället för ett väggrepp som motsvarar en handflatas storlek minskar greppet redan i normala färdhastigheter figurativt till endast ett lillfingers storlek. Utöver vattenmängd, körhastighet och däckens mönsterdjup inverkar däckets ytmönster och profil på vattenplaningstendensen.”

Tidskriften Teknikan Maailma testade år 2016 däckens vattenplaningstendens med ett accelerationstest på en sex millimeters vattenmängd. Ett nytt sommardäck undgick vattenplaning ända upp till en hastighet på 80 km/h. Halvt slitna däck med 4 mm:s mönsterdjup råkade i vattenplaning vid 75 km/h. Med dåliga däck, vilkas mönsterdjup slitits ner till ett par millimeter, inträdde vattenplaning redan vid en hastighet på 70 km/h. (Fig. 4)

I testen ingick också inbromsningsprov på våt asfalt i en körhastighet på 80 km/h. Med nya sommardäck var bromssträckan cirka 25 meter. Med halvt nedslitna däck tänjdes den ut med ett par meter, men med dåliga däck 12 meter längre. Farten var uppe i 45 km/h ännu på den punkt där bilen med nya däck stannade helt. (Fig. 5).

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

Nyckelord

Kontakter

Kampanjchef Hannu Lintala, Bildäcksförbundet r.f., tel. 020 790 0883

Bilder

Däck i bristfälligt skick är den allmännaste biltekniska riskfaktorn i dödskrockar som orsakats av person- och paketbilar. (Bild: Bildäcksförbundet)
Däck i bristfälligt skick är den allmännaste biltekniska riskfaktorn i dödskrockar som orsakats av person- och paketbilar. (Bild: Bildäcksförbundet)
Ladda ned bild
Vattenplaning hotar redan vid låga hastigheter. (Bild: Tekniikan Maailma)
Vattenplaning hotar redan vid låga hastigheter. (Bild: Tekniikan Maailma)
Ladda ned bild
Kontaktytsjämförelse vid olika mönsterdjup. (Bild: Nokian Renkaat)
Kontaktytsjämförelse vid olika mönsterdjup. (Bild: Nokian Renkaat)
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en intresseorganisation för däckbranschen som värdesätter företagsamhet och samverkan. Dess uppgift är att bevaka däckspecialist- och regummeringsföretagens intressen. Förbundet har 70 medlemsföretag, vilka tillsammans har cirka 260 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye