Ökning befaras i antalet däckrelaterade olyckor - Kolla däcken inför höstens blötfören!
Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och polisen vill åter en gång med hjälp av de infobetonade däckratsiorna, som arrangeras nästa vecka, fästa bilisternas uppmärksamhet vid höstskicket på sina däck. Samtidigt samlar man in undersökningsmaterial för uppföljningen av sommardäckens skick.
”Mången bilist har för vana att kontrollera sina däck endast i samband med säsongövergången. Efter den heta sommarsäsongen kan däcken vara i överraskande dåligt skick”, förmodar kampanjchef Hannu Lintala från Bildäcksförbundet.
Däckriskerna accentueras i krävande vägförhållanden
Däckens betydelse accentueras i krävande och snabbt växlande förhållanden. Två tredjedelar (68 %) av de olyckor som haft anknytning till däcken har skett i snöigt, isigt eller vått väglag. Av de olyckor med dödlig utgång som skett i snöigt eller isigt före uppskattas hela 33 procent av fallen ha varit relaterade med däcken. (Fig. 2.)
Däckriskerna har i Bildäcksförbundets riskanalys uppdelats i tre huvudgrupper. Av däckriskerna hänför sig 47 % till dåliga däck, 31 procent till olämpliga däck och 13 procent till oriktigt däcktryck. De övriga däckriskernas andel av samtliga däckrisker var kring tio procent. (Fig. 3).
På 2000-talet har person- och paketbilar förorsakat sammanlagt 3 498 krockar med dödlig utgång, varav 496 haft samband med däcken. I däckolyckorna förolyckades 590 personer och 185 invalidiserades svårt. Uppgifterna framgår av olycksfallsregistret för åren 2000-2016 som upprätthålls av Institutet för Olycksinformation.
Vattenplaning hotar redan vid låga hastigheter
Lintala anmärker att däckets kontaktyta med vägen kan vid vått väglag överraskande minska till obefintlighet. “Istället för ett väggrepp som motsvarar en handflatas storlek minskar greppet redan i normala färdhastigheter figurativt till endast ett lillfingers storlek. Utöver vattenmängd, körhastighet och däckens mönsterdjup inverkar däckets ytmönster och profil på vattenplaningstendensen.”
Tidskriften Teknikan Maailma testade år 2016 däckens vattenplaningstendens med ett accelerationstest på en sex millimeters vattenmängd. Ett nytt sommardäck undgick vattenplaning ända upp till en hastighet på 80 km/h. Halvt slitna däck med 4 mm:s mönsterdjup råkade i vattenplaning vid 75 km/h. Med dåliga däck, vilkas mönsterdjup slitits ner till ett par millimeter, inträdde vattenplaning redan vid en hastighet på 70 km/h. (Fig. 4)
I testen ingick också inbromsningsprov på våt asfalt i en körhastighet på 80 km/h. Med nya sommardäck var bromssträckan cirka 25 meter. Med halvt nedslitna däck tänjdes den ut med ett par meter, men med dåliga däck 12 meter längre. Farten var uppe i 45 km/h ännu på den punkt där bilen med nya däck stannade helt. (Fig. 5).
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.
Nyckelord
Kontakter
Kampanjchef Hannu Lintala, Bildäcksförbundet r.f., tel. 020 790 0883
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en intresseorganisation för däckbranschen som värdesätter företagsamhet och samverkan. Dess uppgift är att bevaka däckspecialist- och regummeringsföretagens intressen. Förbundet har 70 medlemsföretag, vilka tillsammans har cirka 260 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.
Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Kesärenkaat alle vasta pääsiäisen jälkeen27.3.2024 14:39:19 EET | Tiedote
Talviset kelit jatkuvat pääsiäisen yli lähes koko maassa, eikä lomaliikenteseen ole asiaa ilman hyväkuntoisia talvirenkaita. Vaihtosesonki alkaa koko maassa asteittain pääsiäisen jälkeen, jolloin kuluneet renkaat kannattaa uusia saman tien.
Talviloman liikenne edellyttää renkaalta pitoa ja kuskilta rauhallista asennetta14.2.2024 12:07:28 EET | Tiedote
Lomaliikenteeseen lähdetään koko Suomessa talvisissa olosuhteissa. Hyväkuntoisten talvirenkaiden ohessa se merkitsee sitä, että matkalle on pukeuduttava oikein ja varmistettava, että autosta löytyvät riittävät varusteet kylmässä pärjäämiseen.
Tarkasta talvirenkaat ennen joululiikenteeseen lähtöä20.12.2023 05:12:00 EET | Tiedote
Viikonloppuna alkava joululomien menoliikenne edellyttää kiireen jättämistä taakse ja hyväkuntoisia talvirenkaita. Joulunpyhien aikana Suomen teillä voi tulla vastaan lähes mitä tahansa talven keliä, joista varmaa on vain liukkaus.
Talvirenkaat on vaihdettava alle nyt27.10.2023 01:36:00 EEST | Tiedote
Talvirengaskausi alkaa keskiviikkona 1. marraskuuta, mutta kylmät kelit ovat saaneet autoilijat vaihtamaan talvirenkaita ennakoivasti. Talvirengaskaudella oikeasta ja keliin sopivasta rengastuksesta vastaa aina ajoneuvon kuljettaja.
Talvirenkaat alle, jos ajelet lomalle pohjoiseen11.10.2023 10:40:53 EEST | Tiedote
Nastoilla tai ilman, mutta talvirenkaiden mallista riippumatta vaihtoon kannattaa ryhtyä nyt. Aikaisin pohjoisessa satanut ensilumi ja etelän kylmät yöt ovat aloittaneet talvirengaskauden Suomessa hieman tavallista aikaisemmin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum