Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Ökning befaras i antalet däckrelaterade olyckor - Kolla däcken inför höstens blötfören!

Jaa

Enligt undersökningskommissionerna för trafikolyckor utgör däcken riskfaktor i ungefär var sjunde dödskrock som förorsakats av person- eller paketbil. Årligen sker i genomsnitt 29 olyckor som haft samband med däcken. Antalet däckolyckor har betydligt minskat från början av 2000-talet, men under de senaste två åren har utvecklingen vänt mot en försämring. Se fig. 1.

Däck i bristfälligt skick är den allmännaste biltekniska riskfaktorn i dödskrockar som orsakats av person- och paketbilar. (Bild: Bildäcksförbundet)
Däck i bristfälligt skick är den allmännaste biltekniska riskfaktorn i dödskrockar som orsakats av person- och paketbilar. (Bild: Bildäcksförbundet)

Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och polisen vill åter en gång med hjälp av de infobetonade däckratsiorna, som arrangeras nästa vecka, fästa bilisternas uppmärksamhet vid höstskicket på sina däck. Samtidigt samlar man in undersökningsmaterial för uppföljningen av sommardäckens skick.

”Mången bilist har för vana att kontrollera sina däck endast i samband med säsongövergången. Efter den heta sommarsäsongen kan däcken vara i överraskande dåligt skick”, förmodar kampanjchef Hannu Lintala från Bildäcksförbundet.

Däckriskerna accentueras i krävande vägförhållanden

Däckens betydelse accentueras i krävande och snabbt växlande förhållanden. Två tredjedelar (68 %) av de olyckor som haft anknytning till däcken har skett i snöigt, isigt eller vått väglag. Av de olyckor med dödlig utgång som skett i snöigt eller isigt före uppskattas hela 33 procent av fallen ha varit relaterade med däcken. (Fig. 2.)

Däckriskerna har i Bildäcksförbundets riskanalys uppdelats i tre huvudgrupper. Av däckriskerna hänför sig 47 % till dåliga däck, 31 procent till olämpliga däck och 13 procent till oriktigt däcktryck. De övriga däckriskernas andel av samtliga däckrisker var kring tio procent. (Fig. 3).

På 2000-talet har person- och paketbilar förorsakat sammanlagt 3 498 krockar med dödlig utgång, varav 496 haft samband med däcken. I däckolyckorna förolyckades 590 personer och 185 invalidiserades svårt. Uppgifterna framgår av olycksfallsregistret för åren 2000-2016 som upprätthålls av Institutet för Olycksinformation.

Vattenplaning hotar redan vid låga hastigheter

Lintala anmärker att däckets kontaktyta med vägen kan vid vått väglag överraskande minska till obefintlighet. “Istället för ett väggrepp som motsvarar en handflatas storlek minskar greppet redan i normala färdhastigheter figurativt till endast ett lillfingers storlek. Utöver vattenmängd, körhastighet och däckens mönsterdjup inverkar däckets ytmönster och profil på vattenplaningstendensen.”

Tidskriften Teknikan Maailma testade år 2016 däckens vattenplaningstendens med ett accelerationstest på en sex millimeters vattenmängd. Ett nytt sommardäck undgick vattenplaning ända upp till en hastighet på 80 km/h. Halvt slitna däck med 4 mm:s mönsterdjup råkade i vattenplaning vid 75 km/h. Med dåliga däck, vilkas mönsterdjup slitits ner till ett par millimeter, inträdde vattenplaning redan vid en hastighet på 70 km/h. (Fig. 4)

I testen ingick också inbromsningsprov på våt asfalt i en körhastighet på 80 km/h. Med nya sommardäck var bromssträckan cirka 25 meter. Med halvt nedslitna däck tänjdes den ut med ett par meter, men med dåliga däck 12 meter längre. Farten var uppe i 45 km/h ännu på den punkt där bilen med nya däck stannade helt. (Fig. 5).

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kampanjchef Hannu Lintala, Bildäcksförbundet r.f., tel. 020 790 0883

Kuvat

Däck i bristfälligt skick är den allmännaste biltekniska riskfaktorn i dödskrockar som orsakats av person- och paketbilar. (Bild: Bildäcksförbundet)
Däck i bristfälligt skick är den allmännaste biltekniska riskfaktorn i dödskrockar som orsakats av person- och paketbilar. (Bild: Bildäcksförbundet)
Lataa
Vattenplaning hotar redan vid låga hastigheter. (Bild: Tekniikan Maailma)
Vattenplaning hotar redan vid låga hastigheter. (Bild: Tekniikan Maailma)
Lataa
Kontaktytsjämförelse vid olika mönsterdjup. (Bild: Nokian Renkaat)
Kontaktytsjämförelse vid olika mönsterdjup. (Bild: Nokian Renkaat)
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en intresseorganisation för däckbranschen som värdesätter företagsamhet och samverkan. Dess uppgift är att bevaka däckspecialist- och regummeringsföretagens intressen. Förbundet har 70 medlemsföretag, vilka tillsammans har cirka 260 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Talvirenkaat alle keliennusteen mukaan - Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 202018.10.2018 10:00Tiedote

Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliennusteen, eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka mukaan talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vuonna 2020. Uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa, jotta rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta ei toteutuisi uudistuksen myötä.

Byt till vinterdäck enligt väderleksprognosen - Vinterdäckstvång enligt väglag år 202018.10.2018 10:00Tiedote

Det lönar sig att byta till vinterdäck enligt prognoserna för föret och inte enligt kalendern. Detta har beaktats också i den nya vägtrafiklagen, enligt vilken vinterdäckstvånget år 2020 kommer att bli beroende av föret. De nya däckreglerna kräver omfattande upplysnings-kampanjer, övervakning och uppföljning för att de farhågor, som bland aktörerna inom däckbranschen förekommer beträffande risken att trafiksäkerheten äventyras, inte skall besannas till följd av reformen.

Kesärenkaiden syyskunto vakiintumassa - Hellekesän vaikutus oletettua vähäisempi27.9.2018 10:00Tiedote

Syyskuun alkupuolella järjestetyissä rengasratsioissa kesärenkaiden syyskunto osoittautui oletettua paremmaksi ennätyksellisen lämpimän kesäkauden jälkeen. Viideltä vertailupaikkakunnalta kerättyjen ennakkotietojen mukaan urasyvyydeltään huonorenkaisia autoja oli lähes 9 prosenttia. Ilmanpaineissa ilmeni puutteita noin 4 prosentilla ja talvirenkailla ajeli noin 5 prosenttia autoilijoista.

Alkuviikon rengasratsiat paljastavat: Huonokuntoisia renkaita viime syksyn tapaan13.9.2018 09:30Tiedote

Autoilijat ovat varautuneet syksyn sadekeleihin ja huolehtineet renkaidensa kunnosta kohtuullisen hyvin. Hellekesän vaikutus renkaiden kuntoon näyttäisi jäävän oletettua vähäisemmäksi. Alkuviikon rengasratsioista kerätyssä lähes 1 500 auton otoksessa huonorenkaisia autoilijoita oli 8,6 prosenttia eli vain puolisen prosenttiyksikköä enemmän kuin viime syksynä samoilla vertailupaikkakunnilla.

Däckratsiorna i början av veckan avslöjar: Andelen dåliga däck på samma nivå som senaste höst13.9.2018 09:30Tiedote

Bilisterna har förberett sig för höstens blötfören och skött om skicket på sina däck förhållandevis väl. Den varma sommarens inverkan på däckens skick verkar vara mindre än väntat. Av resultatet från däckratsiorna, som arrangerades i början av veckan, kan utläsas att andelen bilar med dåliga däck i urvalet på nästan 1 500 kontrollerade bilar var 8,6 procent eller endast en halv procentenhet större än senaste höst på samma jämförelseorter.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme