A-klinikkasäätiöA-klinikkasäätiö

#OleLuottoaikuinen – Lasinen lapsuus haastaa aikuiset turvaamaan nuorten kasvuympäristön

Lasisen lapsuuden Radio Helsingin kanssa avaama kampanja herättelee rohkeutta auttaa silloin, kun aikuinen epäilee nuorella olevan kotona ongelmia.

#OleLuottoaikuinen-kampanjan taustalla on Lasisen lapsuuden kyselytutkimus, jossa selvitettiin erilaisten suojaavien tekijöiden toteutumista niiden henkilöiden elämässä, joille kodin aikuisten alkoholinkäyttö oli aiheuttanut haittoja. Noin kolmannes haittoja kokeneista kertoi, ettei heidän elämästään löytynyt myönteistä ilmapiiriä synnyttävää turvallista aikuista, perheenjäsenten välistä lämpöä tai myönteisiä kokemuksia tarjoavia harrastuksia.

Lasisen lapsuuden kehittämiskoordinaattori Janne Takalan mukaan kampanjalla halutaan muistuttaa, että tutkimuksen jokainen aikuinen voi toiminnallaan tukea vaikeissa kasvuoloissa elävää lasta tai nuorta.

"Pieninkin teoin voi lisätä myötätuntoa ja turvallisuudentunnetta naapurustossa, vapaaehtoistoiminnassa, harrastuksissa tai julkisissa tiloissa. Jo yksi turvallinen aikuinen voi riittää kannattelemaan vaikeassa tilanteessa elävää nuorta pahimman yli”, Takala toteaa.

Radiojuontajana nuoren apuna

Kampanjaa varten tehdyllä videolla Radio Helsingin Laura Friman päätyy yllättäen tilanteeseen, jossa hän joutuu reagoimaan vanhempiensa juomisesta hätääntyneen 12-vuotiaan Ollin yhteydenottoon. Aluksi Friman epäilee ääneen kyseessä olevan trollaus tai jonkinlainen pila, mutta tilanteen kehittyessä hän alkaa hiljalleen kyseenalaistaa itsensä ja epäilyksensä. Piilokameralla kuvattu jännitysnäytelmä todentaa sitä, miten kuka tahansa meistä on epävarma sivullisen hädän osuessa kohdalle.

”Lopulta kysyin itseltäni, että annanko oikeasti ylpeyteni estää auttamisen. Mitä sitten, jos tulen huijatuksi, jos on pienikin mahdollisuus, että tilanne olisikin totta ja toisella puolella oikeasti olisi apua tarvitseva lapsi”, totesi Friman heti intensiivisen chat-kokemuksen päätteeksi.

Tilanne ja sen jälkireaktiot kuvattiin lyhyeksi dokumentiksi, joka on katsottavissa kampanjasivulla https://lasinenlapsuus.fi/oleluottoaikuinenFacebookissa ja Youtubessa.

#OleLuottoaikuinen-kampanja lanseerataan tiistaina 20.3. Laura Frimanin ohjelmassa Radio Helsingin iltapäivässä, jossa Laura puhuu kokemuksestaan ja haastattelee Lasisen lapsuuden asiantuntijoita päihteidenkäytön vaikutuksista lapsuuteen sekä muista kampanjan teemoista.

Aikuiset ja yhteiskunta nuoren turvana

Auttamishalun ja myötätunnon rakentaminen vaatii henkilökohtaista kokemusta vaikeasta tilanteesta. #OleLuottoaikuinen-sivulla kävijöillä on mahdollisuus testata bottisimulaatiolla, miten he itse reagoisivat nuoren hätäkutsuun. Useista tarinapoluista koostuva interaktiivinen kokemus on suunniteltu mahdollisimman realistiseksi.

Lasinen lapsuus haluaa kerätä ja jakaa edelleen suomalaisaikuisten hyviä kokemuksia ja kertomuksia nuorten tukemisesta. Jaa oma kertomuksesi kampanjasivulla tai suoraan kyselylomakkeella.

Turvallista ilmapiiriä luodaan myös yhteiskunnallisin valinnoin. Perheet tarvitsevat huomatuksi tulemista ja tukea jo ennen ongelmien kasaantumista. Yhteiskunnan on taattava, että jokaisella lapsella on mahdollisuuksia kohdata elämässään turvallisia ja luotettavia aikuisia kodin ulkopuolella, koulussa ja vapaa-ajalla harrastuksissa.

Kampanjasivu: https://lasinenlapsuus.fi/oleluottoaikuinen

Kampanjasuunnittelu: Dynamo&Son
Kampanjafilmin ohjaus: Matti Kihlström
Olli-botin toteutus: Ninchat

Lasinen lapsuus – #OleLuottoaikuinen yhteistyökumppanina Radio Helsinki

Tehdään yhdessä lapsuusmuistoista parempia.

Toimittaja Laura Friman joutui vastaamaan chatissa vanhempiensa päihteidenkäytön vuoksi hätääntyneelle lapselle kesken Radio Helsingin aamulähetyksen 22.2.2018. Hiljalleen kiristyvä tilanne ja Lauran reaktiot kuvattiin lyhyeksi dokumentiksi.

Janne Takala, kehittämiskoordinaattori
janne.takala@a-klinikka.fi

Tutkimus: Järjestöjen toiminnan avulla voidaan vahvistaa hyvinvointia21.12.2018 05:40Tiedote

Järjestöjen toimintaan osallistumisella on yhteys vertaisten ja kokemusasiantuntijoiden, matalan kynnyksen kohtaamispaikoissa ja päiväkeskuksissa kävijöiden sekä työllistettyjen ja kuntouttavassa työtoiminnassa olevien koherenssin tunteeseen. Vahva koherenssin tunne auttaa selviytymään kuormittavista tilanteista ja säilyttämään hyvinvoinnin. Siihen voidaan vaikuttaa läpi elämän. Hyvinvointikyselyyn vastasi 936 päihde- ja mielenterveysjärjestöjen toimintaan osallistunutta.

Etsivä tartuntatautityö tavoittaa erityisryhmiä, jotka muuten voivat jäädä hoitokontaktin ulkopuolelle12.12.2018 06:35Tiedote

Street-hankkeessa tavoitettiin satoja huumeita pistämällä käyttäviä henkilöitä. He suhtautuivat kadulla tehtävään testaukseen myönteisesti. Kohderyhmänä olivat nuoret ja nuoret aikuiset. On tärkeää tavoittaa tartunnan saaneet varhaisessa vaiheessa. HCV-maksatulehduksen hoitoaste on Suomessa kuitenkin alhainen muihin Euroopan maihin verrattuna. Tilannetta tukisi hoitohenkilökunnan aktiivinen ote HCV-infektion testaamisessa ja hoitamisessa.

Kysely: Vanhemmat ja kaverisuhteet vaikuttavat aikuistuvan nuoren päihteidenkäyttöön4.12.2018 06:51Tiedote

Tutkimus: Vapaaehtoistoiminnassa on säilytettävä kolmannen sektorin ominaislaatu – samalla moni vapaaehtoinen toivoo polun avautumista työelämään9.11.2018 08:33Tiedote